Od uvedení prvního modelu XF v roce 1997 uběhlo již téměř čtvrt století, bylo prodáno 650 000 vozidel této řady a několik generací „XFek” získalo ocenění „Mezinárodní nákladní vozidlo roku”. Letos automobilka DAF představuje novou generaci a k ní přidává dvě nové typové řady. Premiéra atraktivních novinek s „povinným” testováním se konala pro novináře na sklonku léta v malebné Andalusii.
Nástup nové generace
Nová generace DAF XF má oproti svému předchůdci nižší základnu budky a zcela novou konstrukci prodloužené kabiny. V kombinaci s velkým a nízko položeným čelním sklem nabízí řidiči vynikající výhled. Velká pozornost je nejen u řady XF, ale i u větších sourozenců věnována bezpečnosti. Uveďme namátkou jen elektronickou parkovací brzdu či nízkorychlostní brzdu přípojného vozidla. Další význačné úpravy se týkají pohonného řetězce a v neposlední řadě komfortu posádky, což úzce souvisí s bezpečností.
Vnější úpravy
Vzhled nové generace XF, XG a XG+ se vyznačuje přívětivým designem s charakteristickým zužujícím se tvarem budky. Drobné vnější úpravy přispěly ke zlepšení aerodynamiky a zvýšení bezpečnosti pro zranitelné účastníky silničního provozu. Klíčovým vnějším znakem jsou stylové LED světlomety s integrovaným natáčecím osvětlením do zatáček. Konstrukční a technologické zásahy přispěly ke zlepšení aerodynamiky. Noví majitelé přivítají zkrácení servisních intervalů (jednou ročně, 200 000 km).
Všechny „retuše” řady XF se týkají i nových sourozenců. Nové typy jsou však kromě předního delšího dílu vybaveny prodlouženou zadní částí budky, což zajišťuje optimální prostor pro práci, pobyt a spánek. Základna kabiny XG a XG+ je o 125 mm vyšší než u modelu XF nové generace.
Bezpečnost především
Jedním ze základních kamenů nové generace vozidel DAF je bezpečnost, což koresponduje s cíli stanovenými Evropskou unií při zavádění nových předpisů. Vozidla jsou vybavena novými robustními prostornými kabinami či kompletní řadou asistenčních systémů.
Připomeňme v bodech alespoň některé význačné úpravy, které přispěly ke zvýšení bezpečnosti vozidel:
- Nízká linie pásu velkého čelního skla (2,3 m²), a bočních oken.
- Při velmi tiché příjemné jízdě jsme u všech modelů příznivě hodnotili druhé boční okno ve dveřích a moderní kamerové systémy DAF Digital Vision a DAF Corner View.
- U všech novinek je aplikována nejnovější verze systému nouzového brzdění (AEBS-3).
- Ke zvýšení pasivní bezpečnosti přispěla robustní konstrukce budky s několika nárazovými zónami (systém naprogramovaného posunu kabiny ProCaDis či systém řízené deformace sloupku řízení CoDeS při nárazu).
Pro hospodárný provoz
Jak jsme uvedli, DAF označuje nové typové řady jako nový standard přepravy pro budoucnost. Vozidla mají aerodynamický design. Všechny řady zaznamenaly účinné inovace jak motorů PACCAR MX, tak automatizovaných převodovek TraXon či zadních náprav. Změny, včetně zredukování vlastní hmotnosti vozidel, přinesly další snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Z ostatních připomeňme alespoň inteligentní funkci EcoRoll či prediktivní ovládání rychlosti při jízdě ze svahu.
Komfort pro posádku
Kabina je místem, kde se výrazně pojí potřeby řidiče se zájmy dopravce. Pro řidiče nákladních vozidel má být kabina dokonalým prostorem pro práci a relaxaci. Pro dopravce je to místo, kde řidič pracuje i odpočívá, aby mohl vždy podat maximální výkon. Nové řady XF, XG a XG+ předkládá DAF jako vzor optimálního prostoru, pohodlí, ergonomie, flexibility a volby vhodných materiálů i jejich povrchové úpravy. To se samozřejmě týká i přístrojové desky s novým volantem a s centrálním 12palcovým digitálním displejem. Komfort je dovršen volitelnou 10palcovou dotykovou obrazovkou pro navigační a informačně-zábavní systém DAF.
Nejdůležitější tlačítka jsou přehledně umístěna. Design je plně v souladu s filozofií společnosti DAF „Ruce na volantu, oči na silnici”.
Osádka plně ocení zasouvací stolek pro stravování a práci, velký úložný prostor a velmi pohodlnou odpočinkovou část.
Reálná budoucnost
Nová generace XF, XG a XG+ pro dálkovou přepravu je odpovědí společnosti DAF na reálný vývoj ekologicky přijatelné nákladní dopravy. Vznětové motory vozidel DAF jsou šetrné a účinné, a jsou připraveny pro nejnovější generace biopaliv včetně směsí GTL (Gas-to-Liquid neboli plyn-kapalina) a HVO (hydrogenované rostlinné oleje). Nová generace od značky DAF je plně připravena i pro budoucí nosiče energie, jako jsou akumulátory a vodík, a budoucí hnací soustavy včetně elektropohonů, plug-in hybridů, palivových článků a spalovacích motorů na vodík.
DAF zahájí sériovou výrobu tahačů (4×2 a 6×2) a podvozků nové generace vozidel XF, XG a XG+ v posledním čtvrtletí letošního roku.
Zajímavost na závěr
Píše se rok 1936 a v době, kdy většina konkurenčních značek je již zakotvena na světovém trhu, předvádějí zakladatelé společnosti DAF – sourozenci Hub a Win van Doorne – svůj první kontejner. Jakoby symbolicky dávají přednost nákladní přepravě před osobními vozy. Pak přišla válka a sériová produkce nákladních vozidel musela více než desetiletí počkat. Následoval nevídaný rozmach společnosti DAF a záhy se dostavují první prodejní úspěchy, vygradované zejména v posledních desetiletích.