MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Premiéra atraktivních novinek DAF v malebné Andalusii

Zveřejněno: 20. 10. 2021

Pro udržitelný vývoj modré planety je nutné, aby lidé byli nejen dobrými a svědomitými hospodáři, ale aby dokázali soužívat s přírodou. Jak toho ale dosáhnout v současnosti s přebujelou technikou, a to i v takových oblastech jakou je doprava, bez níž si dnes nedovedeme život představit? Nizozemský výrobce nabízí řešení, které označuje výstižně „DAF pro budoucnost“.

Vozidla DAF třech nových typových řad byla k dispozici v různých verzích pro testování.

Od uvedení prvního modelu XF v roce 1997 uběhlo již téměř čtvrt století, bylo prodáno 650 000 vozidel této řady a několik generací „XFek” získalo ocenění „Mezinárodní nákladní vozidlo roku”. Letos automobilka DAF představuje novou generaci a k ní přidává dvě nové typové řady. Premiéra atraktivních novinek s „povinným” testováním se konala pro novináře na sklonku léta v malebné Andalusii.

Nástup nové generace

Nová generace DAF XF má oproti svému předchůdci nižší základnu budky a zcela novou konstrukci prodloužené kabiny. V kombinaci s velkým a nízko položeným čelním sklem nabízí řidiči vynikající výhled. Velká pozornost je nejen u řady XF, ale i u větších sourozenců věnována bezpečnosti. Uveďme namátkou jen elektronickou parkovací brzdu či nízkorychlostní brzdu přípojného vozidla. Další význačné úpravy se týkají pohonného řetězce a v neposlední řadě komfortu posádky, což úzce souvisí s bezpečností.

Vnější úpravy

Vzhled nové generace XF, XG a XG+ se vyznačuje přívětivým designem s charakteristickým zužujícím se tvarem budky. Drobné vnější úpravy přispěly ke zlepšení aerodynamiky a zvýšení bezpečnosti pro zranitelné účastníky silničního provozu. Klíčovým vnějším znakem jsou stylové LED světlomety s integrovaným natáčecím osvětlením do zatáček. Konstrukční a technologické zásahy přispěly ke zlepšení aerodynamiky. Noví majitelé přivítají zkrácení servisních intervalů (jednou ročně, 200 000 km).

Všechny „retuše” řady XF se týkají i nových sourozenců. Nové typy jsou však kromě předního delšího dílu vybaveny prodlouženou zadní částí budky, což zajišťuje optimální prostor pro práci, pobyt a spánek. Základna kabiny XG a XG+ je o 125 mm vyšší než u modelu XF nové generace.

V nádherném areálu hotelu La Bobadilla nás přivítal nejsilnější ze sourozenců DAF XG+ vybavený motorem Euro 6 MX-13 objemu 12,9 l s výkonem 390 kW.
V nádherném areálu hotelu La Bobadilla nás přivítal nejsilnější ze sourozenců DAF XG+ vybavený motorem Euro 6 MX-13 objemu 12,9 l s výkonem 390 kW.

Bezpečnost především

Jedním ze základních kamenů nové generace vozidel DAF je bezpečnost, což koresponduje s cíli stanovenými Evropskou unií při zavádění nových předpisů. Vozidla jsou vybavena novými robustními prostornými kabinami či kompletní řadou asistenčních systémů.

Připomeňme v bodech alespoň některé význačné úpravy, které přispěly ke zvýšení bezpečnosti vozidel:

  • Nízká linie pásu velkého čelního skla (2,3 m²), a bočních oken.
  • Při velmi tiché příjemné jízdě jsme u všech modelů příznivě hodnotili druhé boční okno ve dveřích a moderní kamerové systémy DAF Digital Vision a DAF Corner View.
  • U všech novinek je aplikována nejnovější verze systému nouzového brzdění (AEBS-3).
  • Ke zvýšení pasivní bezpečnosti přispěla robustní konstrukce budky s několika nárazovými zónami (systém naprogramovaného posunu kabiny ProCaDis či systém řízené deformace sloupku řízení CoDeS při nárazu).

Pro hospodárný provoz

Jak jsme uvedli, DAF označuje nové typové řady jako nový standard přepravy pro budoucnost. Vozidla mají aerodynamický design. Všechny řady zaznamenaly účinné inovace jak motorů PACCAR MX, tak automatizovaných převodovek TraXon či zadních náprav. Změny, včetně zredukování vlastní hmotnosti vozidel, přinesly další snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Z ostatních připomeňme alespoň inteligentní funkci EcoRoll či prediktivní ovládání rychlosti při jízdě ze svahu.

Hnací ústrojí s inovovaným motorem řady PACCAR MX a s novou zadní nápravou.
Hnací ústrojí s inovovaným motorem řady PACCAR MX a s novou zadní nápravou.

Komfort pro posádku

Kabina je místem, kde se výrazně pojí potřeby řidiče se zájmy dopravce. Pro řidiče nákladních vozidel má být kabina dokonalým prostorem pro práci a relaxaci. Pro dopravce je to místo, kde řidič pracuje i odpočívá, aby mohl vždy podat maximální výkon. Nové řady XF, XG a XG+ předkládá DAF jako vzor optimálního prostoru, pohodlí, ergonomie, flexibility a volby vhodných materiálů i jejich povrchové úpravy. To se samozřejmě týká i přístrojové desky s novým volantem a s centrálním 12palcovým digitálním displejem. Komfort je dovršen volitelnou 10palcovou dotykovou obrazovkou pro navigační a informačně-zábavní systém DAF.

Při návrhu interiéru dbali tvůrci přísných ergonomických zásad.
Při návrhu interiéru dbali tvůrci přísných ergonomických zásad.

Nejdůležitější tlačítka jsou přehledně umístěna. Design je plně v souladu s filozofií společnosti DAF „Ruce na volantu, oči na silnici”.

Osádka plně ocení zasouvací stolek pro stravování a práci, velký úložný prostor a velmi pohodlnou odpočinkovou část.

Reálná budoucnost

Nová generace XF, XG a XG+ pro dálkovou přepravu je odpovědí společnosti DAF na reálný vývoj ekologicky přijatelné nákladní dopravy. Vznětové motory vozidel DAF jsou šetrné a účinné, a jsou připraveny pro nejnovější generace biopaliv včetně směsí GTL (Gas-to-Liquid neboli plyn-kapalina) a HVO (hydrogenované rostlinné oleje). Nová generace od značky DAF je plně připravena i pro budoucí nosiče energie, jako jsou akumulátory a vodík, a budoucí hnací soustavy včetně elektropohonů, plug-in hybridů, palivových článků a spalovacích motorů na vodík.

DAF zahájí sériovou výrobu tahačů (4×2 a 6×2) a podvozků nové generace vozidel XF, XG a XG+ v posledním čtvrtletí letošního roku.

DAF představil „vodíkovou budoucnost“ s pístovým motorem.
DAF představil „vodíkovou budoucnost“ s pístovým motorem.

Zajímavost na závěr

Píše se rok 1936 a v době, kdy většina konkurenčních značek je již zakotvena na světovém trhu, předvádějí zakladatelé společnosti DAF – sourozenci Hub a Win van Doorne – svůj první kontejner. Jakoby symbolicky dávají přednost nákladní přepravě před osobními vozy. Pak přišla válka a sériová produkce nákladních vozidel musela více než desetiletí počkat. Následoval nevídaný rozmach společnosti DAF a záhy se dostavují první prodejní úspěchy, vygradované zejména v posledních desetiletích.

Autor: Vlastislav Tůma
Foto: Vlastislav Tůma a DAF
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek