V areálu sídla společnosti STAVOPLAST KL se návštěvníkům představilo celkem 14 strojů včetně dvou dumperů. Kromě toho bylo k vidění také nepřeberné množství příslušenství, které tu ke kráčivým bagrům vyrábějí a prodávají. Ve vzorně připraveném demo areálu byly k vyzkoušení tři nové modely kráčivých bagrů. Kdo měl chuť a odvahu, mohl na nich absolvovat soutěž ve zručnosti ovládání. Na vyvýšeném náspu byl umístěný oblíbený kompaktní model Menzi Muck M220, pod ním pak větší zástupce s modelovým označením M340, osazený rotačně-naklápěcí hlavou engcon s paletizačními vidlemi. Na něm si mohli příchozí vyzkoušet variabilitu, kterou kráčivý bagr v kombinaci s otočnou naklápěcí hlavou nabízí. Vedle si zájemci mohli vyzkoušet zástupce nejvyšší modelové řady – Menzi Muck M545X.
Nová generace X
Ze strojů nové generace nás nejvíce zaujal vrcholný model M545x. Jak nám potvrdili i zdejší zkušení strojníci, jde o nekorunovaného krále mezi Menzi Mucky. O jeho vlastnostech jsme si na místě povídali s Viktorem Staňkem, servisním specialistou společnosti STAVOPLAST KL. Novinkou v generaci X je kompletně předělaný podvozek (označení X evokuje tvar podvozku). Konstrukce šasi je masivnější a poskytuje obsluze větší stabilitu a schopnost manévrovat. „I když se mašina zvedne na nohách do maximální výšky, dokáže se s ní strojník otočit doslova na pětníku,“ říká Viktor Staněk a s úsměvem dodává: „Když toto ukazoval výrobce na poslední Baumě, přilákalo to do areálu Menzi Mucku davy lidí.“ Nová „M5ka“ má všechna kola natáčecí a hnaná, což umožňuje jízdní pohyb v jakékoliv pozici stroje. Každé kolo má svůj hydromotor uložený v nových zakrytovaných pouzdrech, umístěných z vnitřní strany kol. Nové jsou také elektronické senzory, díky kterým si bagr umí držet kola v požadované pozici. V rámci volitelné výbavy je k dispozici funkce automatického vyrovnání podvozku při jízdě po nerovném nebo svažitém terénu. Co je rovněž zajímavé, je připravenost tohoto stroje pro práci na vodní hladině. Čára ponoru je u nové M5ky nečekaně vysoko a atakuje hranici 2,2 metru, což je o zhruba 60 cm více, než nabízejí konkurenční stroje. Je to proto, že veškerá elektroinstalace je umístěna v horní části stroje. Jak už bylo řečeno, jedná se o vrcholný model v nabídce švýcarského výrobce, přesto už je v Česku díky STAVOPLASTU KL v provozu již několik takových strojů. Řada M X by měla být v dohledné době doplněna dalším typem M4 X. Jak nám prozradil Viktor Staněk, tento stroj nám nahradí model řady M. Bude celkově subtilnější a dostane oproti klasické M3 jinou hydrauliku. Změny se dotknou i vnitřku kabiny, která bude nově kompletně „digitální“ – s jedním centrálním tabletem s dotykovou obrazovkou.
Speciálka pro provoz na kolejích
Když už mluvíme o řadě X, nesmíme vynechat ani raritní stroj ve verzi Rail, který se na akci také objevil. Jedná se o stroj s úpravami pro provoz na železničních tratích. Na první pohled vypadá jako další klasický „pavouk“ od Menzi Muck, ale zdání klame. Tato verze se totiž v celé řadě prvků od klasické verze odlišuje. Ve spodní části podvozku si všímáme masivních úchytů, které slouží pro zavěšení speciálního rámu na koleje (pro účely demonstrace byl stroj předváděn bez výškově stavitelného kolejového podvozku). Bagr je doslova našlapaný nejrůznějšími senzory, které umožňují využívat funkce jako je nastavení maximální pracovní výšky (kvůli ochraně před trolejovým vedením) nebo nastavení maximálních bočních dosahů. Že je tady něco jinak, poznáme i podle zvuku drážního klaksonu, nápadně podobného zvuku lokomotivy. „Je to v podstatě jediný typ stroje, který si sám dokáže přijet nad koleje, spustit si kolejový podvozek a po práci se zpět z kolejí sám sundat,“ komentuje výhody náš průvodce ze STAVOPLASTU Ondřej Vlček.
Bazar a stroje Menzi Muck po generální opravě
V jiné části areálu míjíme několik použitých strojů Menzi Muck, které prošly špičkovou péčí v servisních dílnách STAVOPLASTU. Je známé, že ve Stachách dokážou zrepasovat jakýkoliv kráčivý bagr Menzi Muck v jakémkoliv technickém stavu. Podle požadavků zákazníka tu stroj opraví a připraví na takzvaný druhý život: není problém bagr kompletně přečepovat, převložkovat, vyměnit výložník, nebo zrepasovat motor či hydrauliku. Zákazník tak může koupit použitý Menzi Muck ve skvělé kondici, ale za zlomek ceny nového stroje. Ukázkou renovačních možností STAVOPLASTU byl vystavený model Menzi Muck A914x4 Plus Forest, který prošel komplexní generální opravou. Stroj, původně pracující v lesích ve Francii, byl na jihu Čech rozebrán do posledního šroubku, opraven a znovu sestaven. „Výhodou těchto repasí u nás je, že bagr kompletujeme podle poslední technické dokumentace výrobce, která už počítá i s některými inovačními prvky. Repasovaný stroj tak může mít leckteré komponenty dokonce kvalitnější, než když vyjížděl před lety z výroby,“ prozrazuje jednu praktickou výhodu Kamil Žižka, ředitel společnosti STAVOPLAST KL. V případě této „jednadevadesátky“ byly nad rámec původní konfigurace dodělávané například podvozkové výztuhy. Bagr dále dostal nový motor, repasované hydraulické čerpadlo, nové hydraulické hadice nebo třeba i nový lak. Celkový výčet segmentů opravy by se bohužel nevešel do tohoto článku, a proto uvádíme jenom zlomek toho, co se na stroji dělá. Během naší páteční návštěvy se kolem tohoto použitého Menzi Mucku srocovala celá řada zájemců, takže je možné, že v době vydání tohoto článku bude bagr již prodaný.
Nadstavba v podobě příslušenství
Další zastávkou byly zdejší výrobní haly, kde se pod značkou STAVOPLAST vyrábí rozličná příslušenství. Vystavený sortiment tvoří zlomek portfolia zdejší firmy. V kovovýrobní divizi společnosti sjíždějí z linek lžice a lopaty různých objemů, drapáky, rozrýváky, demoliční kleště nebo rovnací rámy. Paleta příslušenství, které se dá na Menzi Muck navěsit, je v podstatě nekonečná: u nás i ve světě jsou tyto bagry využívány například s půdními frézami, mulčovači, harvestory, třídicími a drticími lžicemi nebo diamantovými kotouči pro řezání kamene. Na předváděčce jsme mohli vidět Menzi Muck, osazený hydraulicky hnaným vodním čerpadlem. Tato kombinace se používá například při odčerpávání vody z výkopů. Stále častěji také zákazníci poptávají tiltrotátory s automatickým rychloupínačem, který ještě znásobí použitelnost kráčivého stroje. „Menzi Muck je sám o sobě skvělý stroj, ale druhou polovinu úspěchu je volba správného příslušenství. Na kráčivý bagr jsme schopni instalovat v podstatě jakékoliv příslušenství. Díky výkonné bezeztrátové hydraulice může Menzi Muck pracovat i s příslušenstvím, které by klasické konvenční bagry v této tonáži neutáhly. I to je velkou výhodu těchto strojů,“ doplňuje k tomu Viktor Staněk.
Loajalita ke značce se buduje službami
Kráčivá rypadla Menzi Muck nejsou pro každého, ale kdo jejich výhody jednou objeví, zpravidla už u této značky zůstane. Společnost STAVOPLAST KL má mezi dealery značky výsadní postavení. Řadu let patřila k nejúspěšnějším dealerům na světě, o čemž svědčí i úctyhodné číslo 850 prodaných strojů do České republiky. Devizou firmy je jejich vlastní stavební divize, v rámci které „pavouky“ využívají při stavební činnosti. Díky tomu si stroje důkladně otestují v praxi a tyto znalosti se pak hodí při prodeji a servisu nových a použitých strojů. „Vzhledem k velikosti tuzemského trhu se dá říci, že kult Menzi Mucku je u nás opravdu velký. Říká se, že první stroj se prodá celkem snadno, ale ten druhý kus už prodává servis a služby okolo. Máme celou řadu zákazníků, kteří se k nám opakovaně vracejí, ať už pro nový, nebo použitý stroj, a to je myslím i jeden z důvodů, proč se nám se specifickými stroji Menzi Muck v Čechách daří,“ zamýšlí se na závěr nad důvody úspěchů Menzi Mucku u nás Kamil Žižka. Na stránkách Stavební techniky se vám pokusíme v budoucnu zprostředkovat zkušenosti z provozu některého z nových Menzi Mucků u nás.