Jedním z trendů posledních let je zkracování rýpadel při současném zachování klíčových parametrů jako je rypná síla na lžíci nebo síla zdvihu. Komatsu na to šlo chytře a na základě vlastního průzkumu trhu zjišťovali jejich konstruktéři u uživatelů, jaké provozní parametry jsou pro ně z hlediska zachování nízkých provozních nákladů důležité. U obou novinek je hlavním argumentem nízká přepravní výška (3,1 m), díky které nemusejí být stroje při transportu dopravovány na nízkopodlažních přívěsech, ale bohatě stačí standardní přívěsy s ložnou výškou do čtyř metrů. Dalším požadavkem bylo, aby mohly být rýpadla nasazována i v členitých zástavbách s omezenými prostorovými podmínkami. Stroje se tak mohou pochlubit opravdu krátkým zadním převisem (1,85–1,9 m), který je předurčuje pro tato staveniště.
Mimořádné jízdní zážitky a pohodlí
Pro zachování vysokého zvedacího výkonu, potřebného při přesunech velkého objemu materiálu nebo při manipulaci s těžkými břemeny, umístil výrobce nové motory úplně dozadu a optimalizoval výložník, který je na několika místech speciálně zesílen. Vznětové čtyřválce, kterými jsou novinky osazeny, disponují výkony 110 kW (PW 168-11) a 129 kW (PW198-11) a jsou připraveny na emisní normu EU Stage V. Ve standardní konfiguraci (bez úprav) mohou spalovat i novou generaci biopaliv, známou pod označením HVO1) . Komatsu se tak po boku dalších několika světových výrobců připravuje na dobu, kdy budou o úspěchu či neúspěchu rozhodovat hlavně ekologická kritéria. Jak dokumentují první záběry z testovacích provozů, nová rýpadla slibují i mimořádné zážitky v oblasti jízdních vlastností. Nízké celkové těžiště stroje dopřeje obsluze skvělý pocit stability a to jak při jízdě na komunikaci, tak třeba při nakládce materiálu na stavbě.
V kabině obou novinek vládne pohodlí. Ergonomicky dobře rozmístěné ovládací prvky, kdy jsou všechny důležité ovládací funkce integrovány do joysticků, spolu s novou prémiovou sedačkou, vybavenou vícestupňovou ventilací a vyhříváním, vykouzlí úsměv na tváři i toho nejnáročnějšího strojníka. Dobře postaráno je i o bezpečnost: výhled všemi směry má obsluha díky velkým proskleným plochám a obrazu, který je do kabiny přenášený hned ze čtyř kamer (k dispozici je tzv Bird View – ptačí pohled pro sledování dění kolem celého stroje). Aby dostali stroje homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, nechybí v jejich výbavě rychloměr.
Dokonalá příprava na současnost a budoucnost
Tak jako v případě možnosti spalování alternativních paliv i v případě dodatečné výbavy strojů je patrné, jak racionálně a dopředu konstruktéři v Komatsu mysleli. Oba stroje jsou v základu vybaveny přípravou na instalaci nejmodernějších 3D nivelačních systémů (rozvody pro kabeláže, úchyty na senzory, držáky na přídavné apod.) a tiltrotátorů, pro které jsou speciálně uzpůsobeny joysticky. Samozřejmostí je pokročilý řídicí software pro volbu konkrétního typu příslušenství včetně programovatelných módů s uživatelsky přívětivým ovládáním. Co se bude líbit, je robustní závěs pro zapojení tažených přívěsů, na které si obsluha může naložit například příslušenství, nebo si v něm odvézt materiál. Rýpadlo se tak na každé stavbě stává samostatnou „údernou“ jednotkou, která v rukou jednoho šikovného strojníka zvládne široké penzum práce.
Další výhody? Snadná údržba
Odstávky stroje zdržují a nikoho nebaví. Nová rýpadla jsou proto vyrobena tak, aby údržba nekladla na provozovatele zvýšené nároky. Z tohoto důvodu tu proto najdeme například nové filtry pevných částic s prodlouženým intervalem výměny 8 000 motohodin, nebo systém následné úpravy výfukových plynů (DOC), jenž se aktivuje automaticky a při práci, tudíž není vyžadováno odstavení stroje. Údržbové a servisní body jsou plně dosažitelné ze země – stačí pouze otevřít příslušnou kapotu. Všechny servisní informace se sbírají v řídicí jednotce stroje, jsou přehledně zobrazovány na monitoru v kabině a samozřejmě také v rámci vzdálené správy prostřednictvím továrního systému KOMTRAX™.
Více informací o nových kolových rýpadlech, možnostech jejich konfigurace nebo financování vám rádi podají obchodní zástupci dealera, společnosti KUHN-BOHEMIA.