Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Kompaktní kolové bagry s nízkou výškou, ale největším zdvihem ve své třídě

Zveřejněno: 4. 9. 2024

Kolová rýpadla s nulovým přesahem zádě Komatsu PW168-11E1 a PW198-11E1 nabízejí jednu z nejnižších celkových výšek na trhu, ale v kompaktním balení přinášejí svým uživatelům více, než byste možná v této kategorii strojů čekali. Stroje s výborně rozloženým těžištěm disponují vysokými zvedacími silami a velmi dobrými dosahy. Výrobce přidal dále rozšířenou výbavu a pozměněný design. Nové „kolovky“ už jsou dostupné u tuzemského dealera značky Komatsu, společnosti KUHN-BOHEMIA. V minulém článku jsme vám přinesli základní představení, v tom současném půjdeme do větší hloubky, protože jsme získali další informace přímo od výrobce.

Novinka od Komatsu: rýpadlo PW 198-11E1 ukazuje nové hranice v segmentu středních kolových rýpadel s krátkou zádí.

Než si obě novinky podrobněji představíme, pojďme se podívat na důležitá čísla. Rýpadlo PW 168-11E1 má provozní hmotnost v rozsahu 17,1 až 19,3 tun a výkon motoru 110 kW. Jeho větší sourozenec nabídne 18,6 až 20,5 tuny a výkon 129 kW. V obou případech jsou stroje osazeny novými nízko-emisní motory Komastu s emisní normou EU Stage V. Maximální hloubka výkopu u obou modelů je stejná (5,48 metru), obří síla při zdvihu, o které byla řeč výše, je u menšího ze strojů 5,6 tun a u většího rovných 6 tun. Z hlediska tohoto parametru předčí obě Komatsu celou řadu jiných rýpadel ve stejné tonáži, a to v rozmezí zhruba od 0,5 do 1,6 tuny. Zajímavé rovněž je, že maximální zvedací sílu má strojník k dispozici v jakémkoliv bodu natočení ramene (při práci zepředu, vzadu nebo z boku) a to z důvodu dobrého vyvážení a masivního středového uchycení ramene.

Několik technických „Nej“

Kolová rýpadla PW 168 a PW198 vyjíždějí z linek v poněkud pozměněném designu. Nástavba stroje působí elegantně, možná i proto, že výrobce si pohrál s některými prvky. Tak například stupačky a zábradlí jsou nyní dodávány ve žlutém lakování, nádrž na AdBlue je nově schována pod kapotou po pravé straně. Tato část je navíc zkosena, aby měl strojník lepší výhled z kabiny. Rýpadla mají nízkou celkovou výšku (3,1 metrů), což s sebou nese spoustu praktických výhod. Stroje lze totiž přepravovat na nízkopodlažních návěsech, a protože náklad nepřesáhne celkovou výšku 4 metry, nevztahuje se na něj povinnost speciálních povolení pro přepravu. V důsledku nižší výšky jsou lepší také jízdní vlastnosti – rýpadla se méně houpou a poskytují strojníkovi větší jistotu při ovládání. Platí to samozřejmě nejen pro pojezd, ale hlavně pro rýpání, vylamování nebo manipulaci s břemeny, kdy i při nataženém rameni s upnutým závažím se stroj minimálně houpe.

Silná hydraulika, ale hlavně velmi dobře rozložená hmotnost a zesílený výložník – to je základem mimořádných zvedacích sil nových kolovek Komatsu.
Silná hydraulika, ale hlavně velmi dobře rozložená hmotnost a zesílený výložník – to je základem mimořádných zvedacích sil nových kolovek Komatsu.

Z hlediska designu musíme ještě zmínit nové plastové blatníky, uchycené přímo na nápravách (volitelná výbava), nebo speciální držák na rámu stroje pro uchycení kombinované lžice (tzv. „klapačky“) při jízdě. Krátká záď stroje s nízkým poloměrem otáčení (1 850 až 1 900) umožňuje obsluze pracovat ve stísněných podmínkách, například podél zdí nebo na komunikacích. Ačkoliv se jedná o stoprocentní kompakty, svými pracovními výkony atakují obě novinky celou řadu konvenčních rýpadel. Na svědomí to má skvěle vybalancovaná hmotnost a geometrie podvozku. Těžký motor v zadní části funguje jako přirozené protizávaží, z boku zase pomáhá vyvažovat palivová nádrž a nádrž na AdBlue. Průchodnost náročným terénem zajišťuje volitelně dodávaná 35% uzávěrka diferenciálu, nápravy jsou výkyvné v rozsahu 8°. V závislosti na terénních podmínkách si obsluha může navolit dva režimy pro zatáčení náprav, lišící se v míře odezvy na pohyb volantu (režimy Quick / Normal). Sluší se také zmínit, že na přání je výrobce schopen dodat stroj s plně joystickovým ovládáním.

Co je tady nového?

Protože jsme v redakci získali přístup k produktovým materiálům výrobce, udělali jsme si rešerši toho, co je na nových rýpadlech Komatsu nové. Pojďme tedy postupně. V motorovém prostoru je nová hnací jednotka Komatsu, u které v porovnání s rýpadlem PW180-11 narostl výkon o 6 kW. Výrobce slibuje nárůst produktivity o cca 20 %, přičemž spotřebu se podařilo oproti 180tce stlačit o 6 až 8 %. Co se týče nutných emisních úprav, Komatsu instaloval vlastní DPF filtr (obchodně pod názvem KDPF) s prodlouženým výměnným intervalem 8 000 motohodin. Podle statistických dat, získaných prostřednictvím tovární telematiky KOMTRAX, by měl tento interval odpovídat časovému období zhruba 8 let, kdy nebude potřeba na DPF ani sáhnout. Vzhledem k běžným ročním nájezdům u nás je to poměrně odvážné, nicméně i tak je to potěšující zpráva. V souladu s posledními „eko“ trendy jsou motory nových kolovek už továrně připravené na spalování nové generace biopaliv, známých pod zkratkou HVO („hydrogenovaný rostlinný olej“). Motory už v tomto směru nevyžadují žádnou další speciální úpravu.

Tab.: Technické parametry nových rýpadel Komatsu
Tab.: Technické parametry nových rýpadel Komatsu

Co se týče dalších novinek na šasi stroje, přepracované byly nápravy, převodovka, blatníky nebo jednotlivé otevírací kapoty. Pod jednou z nich je schované AdBlue, pod zadními bočními dvířky pak najdeme sdružené palivové a olejové filtry. Po odklopení druhé boční motorové kapoty nás překvapí malý vysouvací žebřík, ze kterého snadněji dosáhnete do zadního motorového prostoru, a také držák na hadici tankovacího čerpadla. Vše je krásně logicky rozmístěno, všude se dá pohodlně dosáhnout ze země. Výrobce vybavil nová rýpadla předpřípravou pro instalaci stále rozšířenějších 2D / 3D nivelačních systémů. Z výroby jsou tu připravené úchyty pro jednotlivé nivelační komponenty, ať už se jedná o anténu, řídicí jednotku nebo senzory. V kabině je rovněž držák pro uchycení přídavného monitoru. V souladu s nejnovějšími trendy se nezapomnělo ani na možnost osazení stroje naklápěcí rotační hlavou, pro kterou jsou tu rovněž připraveny montážní body.

Komatsu PW 168-11 s novým designem a nízkou celkovou výškou, díky které se dají rýpadla snadněji převážet.
Komatsu PW 168-11 s novým designem a nízkou celkovou výškou, díky které se dají rýpadla snadněji převážet.

„Safety First“ aneb důraz na bezpečnost…

U japonských strojů bývá tradičně věnována velká pozornost bezpečnosti. Moderní kabina s ochrannou ROPS konstrukcí poskytuje strojníkovi dokonalou ochranu před všemi myslitelnými riziky. Zaujala nás nová položka volitelného výbavového paketu a tou je automatická pracovní brzda. Pokud je tato funkce aktivována (provádí se červeným kolébkovým tlačítkem v bočním panelu v kabině), tak jakmile stroj zastaví, dojde k automatickému zabrzdění kol a strojník se bez obav může začít věnovat výkopovým pracím. K automatické deaktivaci pak dojde vždy po sešlápnutí plynu. Z dalších bezpečnostních prvků zmíníme nové nástupní plochy (jsou větší a mají lepší protiskluzovou úpravu), nový kotvicí servisní bod výložníku (na jeho vrchní straně) a také kamerové systémy. Standardní konfiguraci kamer (boční, zadní) lze rozšířit na systém se čtyřmi kamerami (KomVision System), pomocí kterých si obsluha může nechat zobrazit celkový pohled dokola kolem celého stroje. Samozřejmostí je několik režimů zobrazení na monitoru, včetně oblíbeného režimu rozdělené obrazovky.

Kabina s prémiovými prvky

Dovnitř stroje se dostanete pohodlně po rozšířených nástupních schůdcích (jsou žluté, stejně jako zábradlí). Kabina má bohatší prosklení (zejména v oblasti nohou) a lepší výhled do boku. Nový je nastavitelný sloupek řízení, který je v porovnání s předchozí řadou subtilnější (více místa pro nohy) a dá se sklopit. Novinkou je rovněž držák na dokumenty a již zmíněné úchyty pro případný další monitor. Zaujala nás volitelná sedačka Grammer – má polstrování s efektním prošitím, nastavitelné boční opěry a permanentní ventilaci zadní části. V zimním období přijde vhod dvoustupňové vyhřívání. Akorát si nejsme jisti, jestli se vám z takového křesla vůbec bude chtít domů zpátky na gauč. Spojením několika konstrukčních prvků, jako jsou tlumicí pěnové materiály, dobře odhlučněné hydraulické čerpadlo nebo viskózní spojka ventilátoru se konstruktérům podařilo dosáhnout nebývale nízké hladiny vnitřního hluku (69 dB), takže si z vestavěných reproduktorů ještě více vychutnáte vaši oblíbenou hudbu. Při využívání stroje na různé typy práce doporučujeme nechat si nainstalovat Komatsu řídicí jednotku pro příslušenství. Na barevném dotykovém monitoru si pak lze navolit tlaky a průtoky až pro 15 různých typů příslušenství. Vše by mělo být přehledné a intuitivní. Stroje jsou z výroby připravené pro aktivaci telematického monitorovacího systému KOMTRAX 5 (nově už má v sobě integrovanou technologii 4G pro rychlejší přenos dat).

Pohled do nové kabiny. Všimněte si nastavitelného a subtilnějšího sloupku řízení s volantem.
Pohled do nové kabiny. Všimněte si nastavitelného a subtilnějšího sloupku řízení s volantem.

Zhodnocení a závěrečné vysvědčení

Nová kolová rýpadla Komatsu řady 11E1 přepisují pomyslný žebříček v „hitparádě“ středních kolových rýpadel s krátkou zádí. Představují ideální kombinaci malých rozměrů, velkých dosahů a výkonů a bohaté výbavy. Jsou ideálním pomocníkem pro klasickou zemařinu, zastanou i další pomocnou práci na stavbě a v kombinaci například s tiltrotátorem a komplexní 3D nivelací se z nich stanou ultra-výkonní pracovní roboti. Pokud budeme navíc věřit udávaným hodnotám výrobce, jejich výkony nebudou rozhodně vykoupeny velkými provozními náklady, ba právě naopak. Co se týče dodacích lhůt, ceny a možnosti konfigurace, neváhejte se obrátit na obchodní zástupce společnosti KUHN-BOHEMIA, kteří vám rádi udělají nezávaznou finanční kalkulaci. Rovněž vám tu pomohou s financováním, nebo odpoví na dotazy, týkající se servisních a údržbových balíčků. Rýpadla také zařazujeme do našeho dlouhodobého hledáčku a rádi vám někdy v budoucnu přineseme reportáž z jejich provozu.

Autor: Jan Rybář
Foto: Komatsu
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek