Historie firmy, která dnes nese jméno Caterpillar, zasahuje až do osmdesátých let 19. století a spadá do konce éry výlučného používání zvířecí tažné síly v zemědělství. Tehdy, v roce 1890, představil Benjamin Holt, jeden z klíčových mužů společnosti, parní stroj určený pro farmáře. Brzy se ale ukázalo, a Holt to rychle pochopil, že hlavní trh leží v oblasti dopravy. Vznikl proto tažný stroj, který dokázal přepravovat 40-50 tun nákladu rychlostí 3 míle za hodinu.
Půda v oblasti delty Mississippi, na které farmáři stroje používali, se za dešťů měnila v močály a bažiny. Holt tehdy přišel na nápad použít místo kol pásy. Nejednalo se o myšlenku novou, technologie výroby pásů ale doposud nebyla dovedena do takového stavu, aby umožňovala praktické využití. V roce 1904 byl testován první Holtův pásový traktor, který následně našel místo na jeho rodinné farmě. Záhy po provedení testů pásového traktoru Holt vymyslel a zavedl obchodní značku Caterpillar.
Zajímavost: Na bázi Holtova amerického traktoru Caterpillar vznikl v německé továrně prototyp housenkového traktoru, který následovaly modely Hanomag WD Z 25, WD Z 28 a WD Z 50. Licenci od Hanomagu v roce 1925 zakoupila továrna Breitfeld a na jejím základě postavila následujícího roku 1926 prototypy označené BD 25 a BD 30. Dá se tedy říci, že vliv na Československou stavební techniku měl Caterpillar daleko dříve, než se k nám dostaly první stroje. Více o historii spojené se značkou Hanomag se dozvíte například v článku Hanomag WD Z 28 a 50. Paralelní příběh prvního německého, českého a sovětského pásového traktoru nebo Počátek licenční výroby pásových traktorů Hanomag WD Z 28 a 50 v Československu a v SSSR.
Stroje Caterpillar v Československu
Šedesátá léta 20. století se celosvětově nesla ve znamení dosud nevídaného rozmachu - stavěly se desetitisíce kilometrů nových dálnic i obrovská letiště. Znásobila se potřeba surovin, energie a vody, vznikaly nové doly, stavěly se elektrárny a přehrady. Zkrátka bylo potřeba mnohem větší množství strojů. U nás tomu nebylo jinak a vláda při rozhodování o významných liniových stavbách, budování přehrad a povrchové těžbě uhlí zjistila, že v zemi chybí potřebná technika. Žádná země bývalého východního bloku navíc nevyráběla dostatečně silné stroje, které by svým výkonem odpovídaly nárokům pro taková zadání (stroje naší dobové produkce dokumentujeme například v článku VÚSZ Brno – 40 let užitečného vývoje komponentů a strojů pro stavebnictví a armádu). Bylo tedy rozhodnuto o dovozu těžké stavební techniky ze západu.
V září 1969 je proto založena společnost Phoenix Praha, která se stává oficiálním dealerem amerických stavebních strojů Caterpillar v Československu. Nyní je to tedy přesně 50 let od okamžiku, kdy se známé žluté stroje dostaly i k tuzemským strojníkům.
Zajímavost: V roce 1970 zakoupil tehdejší PZO MARTIMEX (Podnik Zahraničního Obchodu) pro VHJ ZŤS licenci na výrobu rypadel Poclain řady „T”. V Martině a následně v Dubnici nad Váhom tak startuje domácí produkce rýpadel; nejprve Poclainů a následně tzv. „déháček“. Více v článcích Od Poclainu k Dháčkům. Výroba prvních rypadel v Martině a Cesta k Dháčkům. Přesun výroby Poclainů do Dubnice nad Váhom a jejich dobová konkurence.
První stroje překvapily výkonem, nebývalou spolehlivostí a především bezkonkurenčním servisem, který se s nimi automaticky vázal. V době, kdy celá řada výrobků patřila k nedostatkovým a na některé zboží se muselo čekat i měsíce, byly například dodávky náhradních dílů zajištěny do druhého dne. Komponenty sice neputovaly přímo z Ameriky, ale i tak představovaly tyto služby něco ne zcela obvyklého, jak vzpomíná Josef Mixa, tehdejší ředitel firmy: „V našich podmínkách bylo průlomové objednávání chybějících komponentů prostřednictvím telefaxu. Doručení probíhalo letecky z centrálních skladů v Belgii. Díky této službě se nestalo, že by některá z klíčových staveb stála kvůli závadě.“ Pamětníci si také vybaví školení posádek, poskytování polního servisu a pravidelnou údržbu poskytovanou přímo dovozcem.
Caterpillary jsou od té doby k vidění na celé řadě staveb. Podílely se na budování komunikací včetně první československé dálnice D1, která od roku 1980 bez přerušení propojila Prahu s Bratislavou, pomáhaly se stavbou továren, chemiček, elektráren i sídlišť, pracovaly v dolech, zajišťovaly nakládky a vršily materiál na velkých přehradách. Díky špičkové péči dokázaly i v tvrdých a nehostinných podmínkách překonat svou životnost až dvojnásobně. Některé z nich fungují dodnes.
Změny po roce 1989
Poté, co se v roce 1989 československý trh otevřel světu bylo zřejmé, že transformaci se nevyhne ani zastoupení značky Caterpillar. Kapitálově tak do firmy vstupuje německá společnost Zeppelin Metalwerke GmbH, která zajišťuje prodej a servis téže značky u našich západních sousedů. Od roku 1991 československé zastoupení mění název na Phoenix-Zeppelin. Následně se společnost rozrůstá o nová střediska a začíná techniku půjčovat.
Důležitý je i rok 2013, kdy Zeppelin GmbH odkupuje od Caterpillar Global Mining LLC důlní divizi v Ostravě-Radvanicích. Následně, v roce 2014, předává Josef Mixa zbývající podíl v Phoenix-Zeppelin do rukou německého koncernu Zeppelin GmbH, čímž vzniká dnešní podoba firmy pod značkou Zeppelin CZ.