Strojírna Novotný inovovala své smykem řízené nakladače, které nesou označení B861 a B961. Nové stroje přišly na trh s řadou praktických vylepšení, a hlavně s novým motorem, jenž je v souladu se současnou emisní normou Stage V, a s novou kabinou. Nové nakladače si již nacházejí své uplatnění, a to jak ve stavebním, tak zemědělském odvětví, kam tradičně putuje většina vyrobených kusů. Redakce Stavební techniky se na jeden takový model měla možnost zajet podívat do Kuřimi u Brna.
Uplatnění při revitalizaci obchodních center
Jedním z uživatelů nakladačů Novotný je společnost Moravostav Brno, která se svým charakterem řadí mezi významné firmy střední velikosti, s celorepublikovou působností a dlouholetou tradicí. Stavební společnost spolu s dceřinými firmami vlastní celkem šest kusů těchto nakladačů. „Se Strojírnou Novotný spolupracujeme přes dvacet let, jejich nejstaršímu stroji u nás je přes šestnáct let a stále pracuje,” uvedl Ladislav Sedlák, vedoucí střediska mechanizace ve společnosti Moravostav Brno, která je následovníkem Pozemních staveb Brno. Zaměřuje se na všechny druhy stavebních prací – od výstaveb bytových domů, přes revitalizace nákupních center a obchodů až po konstrukce hal a demolice. Často se spolupodílí na rozmanitých developerských projektech, ale rovněž realizuje vlastní záměry.
Zmíněná stavební společnost nejčastěji provádí revitalizace obchodních center, kdy investoři usilují o rozšíření stávajících služeb a zážitkových prostor a kladou důraz na vznik kvalitního prostředí. Charakteristická je pro tyto projekty nutnost využívat rozměrově a váhově kompaktní stroje. „Z tohoto hlediska nám nakladače Novotný naprosto vyhovují. Vyhovuje nám i modifikace těchto strojů – je možné provést přestavbu na jednoruční nebo dvouruční ovládání. Jsou to zkrátka mašiny, které fungují. Největší plus vidím ve výborné dostupnosti servisu, který sídlí nedaleko naší společnosti,” vyjmenoval pozitiva Sedlák a dodal: „Spolupráci se Strojírnou Novotný hodnotím velmi kladně. Provedli nás i výrobním závodem a seznámili s jejich novinkami. Nakladač jsme koupili od firmy Sacharčuk s.r.o., se kterou jsme také spokojeni. Její servisní technici ví, co dělají, jsou ochotní a dokážou poradit a strojníky seznámit s novinkami na nakladačích i po telefonu.”
K smykem řízeným nakladačům je k dispozici široká škála příslušenství – od různě velkých lopat, přes podkopy, smetáky až po nesený pluh s postřikovačem.
Lepší přístup k novému motoru
Letos dodaný nakladač Novotný B861 jsme zastihli v Kuřimi, kde probíhala sanace podlahy v hale jedné z místních logistických firem. Zde se stroj momentálně zapojuje do manipulačních prací, jako je přeprava palet, beden, železa, sutě a betonu. Stroj obsluhuje Bohumil Opavský, který za své působení ve stavební společnosti vystřídal už tři nakladače Novotný. Zatímco starší modely nakladačů Novotný byly opatřeny motory Zetor a Cummins, nejnovější nakladač již disponuje pohonnou jednotkou Iveco. První z nich byl již prodán a druhý (se 7 000 motohodinami na palubním počítači) stále pracuje na různých staveništích. Nejnovější stroj má zatím odpracováno 100 motohodin.
Nakladač má zesílené rameno i pístnice, a je tak možné zvedat břemena o vyšší hmotnosti. „U motoru se nachází dodatečné závaží. Praxe prokázala, že stroj zvládá zvedat těžší materiál než jeho předchůdce. Dříve jsme si nakladače za účelem zvýšení nosnosti museli upravovat sami, tady to již není zapotřebí. Paleta zámkové dlažby váží minimálně dvanáct metráků, a proto mašina, která toho uzvedne méně, by nám byla na staveništích k ničemu. Z Německa nám vozí palety s materiálem o hmotnosti více než tunu. Nosnost 900 kg, kterou nabízely předešlé nakladače, by nám jednoduše nestačila,” míní obsluha stroje. Provozní hmotnost nakladače činí 3 350 kg a nosnost rovnou tunu. Výrobce má v nabídce ještě model B 961 s provozní hmotností 3 580 kg, nosností 1 200 kg a výkonnějším motorem.
Pohonem nakladače Novotný B861 je nově motor FPT Industrial typu F34 (Iveco) o výkonu 43 kW, jenž vyhovuje nejnovější emisní normě Stage V. Obsahuje filtr pevných částic a více elektronických součástí, které mimo jiné dovolují velmi rychle zjistit případné příčiny poruch motoru. Obsluha oceňuje také doširoka výklopný chladič, který umožňuje lepší přístup do motorového prostoru. Výfuk navíc není umístěn daleko od motoru, takže nepřenáší tolik vibrací na ostatní komponenty.
Větší a pohodlnější kabina
Nakladač nově disponuje větší a pohodlnější kabinou. Čelní sklo kabiny bylo protaženo do spodní části stroje, v níž se navíc již nevyskytuje pás plechu jako dříve. Obsluha si proto může pohodlně natáhnout nohy. Velmi užitečná je také výkonná klimatizace. „Zásadní předností nakladače Novotný je také to, že je z kabiny vidět. Seděl jsem v různých smykových nakladačích jiných značek a jejich kabiny jsou konstruovány tak, že z nich není pořádně nic vidět. Je to jako v tanku,” uvedla obsluha.
Zatímco v případě předchozího modelu nakladače mohla obsluha sledovat akorát tak palivoměr či teplotu hydrauliky a chladicí kapaliny, v kabině nového modelu (vlevo nahoře) se nachází LCD displej informující o vícero provozních údajích. Vznikne-li závada na stroji, na displeji se objeví kód poruchy, který usnadní řešení problémů. Ukazatele na displeji informují o aktuálních otáčkách motoru, nastavení ručního plynu, teplotě hydraulické kapaliny či stavu paliva v nádrži.