Společnost RESTA, která příští rok oslaví 30 let na trhu, je nejen největším českým výrobcem mobilních drticích a třídicích zařízení a jedním z největších provozovatelů této techniky v České republice, ale podniká také v oboru stavební činnosti a provozuje recyklační závod s kompostárnou. Zatímco drtiče a třídiče vyrábí v Přerově, v Novém Dvoře u Olomouce se zaměřuje na recyklaci, zpracování kameniva a provoz kompostárny.
Čištění kartáčem a skrápění
V areálu jsme mohli vidět v provozu čelisťové drtiče, třídiče, nejrůznější typy manipulační techniky a do toho přijíždějící nákladní vozidla s odpadem. Materiál je zde rozdrcen a roztříděn. Dochází tu také k manipulaci se sypkými hmotami a pohybu stavební techniky. Snadno se tak uvolňuje lehká frakce a vzniklý prach uniká do okolí, což znečišťuje pracovní prostředí a negativně ovlivňuje jak jeho hygienu, tak i bezpečnost provozu. Po dešti je problémem také vznik bláta, což mnohdy ústí ve znečištění pozemní komunikace nákladním vozem vyjíždějícím z areálu závodu. Na znečištění pozemní komunikace a povinnost viníka nepořádek následně odstranit pamatuje zákon o pozemních komunikacích. Nebývala proto výjimkou ani situace, kdy znečistěnou vozovku u závodu řešila policie. Tomu bylo však učiněno zadost.
Cesta v areálu se nyní čistí kartáčem, který současně vysává prach. Vznik prašnosti je ale zásadně ovlivněn vlhkostí povrchu, na kterém jsou částice usazeny. Se vzrůstem vlhkosti dochází ke shlukování částic, a tím klesají předpoklady k jejich zvíření. K výraznému snížení prašnosti proto také pomáhá kropení cesty. „Uvnitř areálu máme panelovou cestu, po které mohou jezdit nákladní vozy s odpadem. Čištění cesty jsme donedávna prováděli pouze tak, že jsme hlínu, prach a další nečistoty shrnovali lžící nakladače. To ale nebylo dostačující,” uvedla Aneta Klvaňová, referentka recyklačního závodu v době návštěvy redakce.
V rámci projektu spolufinancovaného Evropskou unií byl realizován projekt, jehož předmětem byla dodávka technologie na snížení fugitivních emisí tuhých znečišťujících látek z manipulace se sypkým materiálem a snížení resuspenze z pojezdu nákladních vozidel po cestě v areálu recyklačního závodu. Pořízen byl smykem řízený nakladač Novotný B961 s adaptérem, jehož součástí je kartáč, vysavač a skrápěcí zařízení s nádržkou na vodu a tryskami.
„Doposud jsme žádné zařízení na eliminaci prašnosti nepoužívali. Potřebovali jsme hlavně techniku na čištění pozemních komunikací. Poněvadž se zde však práší hodně, v okamžiku, kdy se objevila možnost využití dotace na snížení prašnosti, neváhali jsme,” uvedla k důvodu pořízení Klvaňová a dodala i pár čerstvých poznatků: „Zatím soupravu využíváme pár dní a tím, jakou práci odvádí, jsme nadšení. Kdybyste tady byli o týden dříve, ani nepoznáte, že máme v areálu panelovou cestu. Teď je pěkně čistá. Dnes se relativně nepráší, ale dříve, když pršelo, vytvářelo se bláto. To se zachytávalo na kolech nákladních vozů, které posléze znečišťovaly okolní silnice.”
K pohonu zametacího zařízení slouží hydraulika nakladače
Zametací zařízení vybavila vysavačem prachu firma Strojírna Novotný. Vířený prach se na základě centrifugy vytvářející podtlak odsává do nádobky, kterou lze kdykoliv vyčistit. Nejen veškeré pohyby nakladače včetně ovládání výložníku, ale také funkce zametacího zařízení lze ovládat pohodlně z kabiny přes křížové ovladače a ergonomickou rukojeť. K pohonu zametacího zařízení slouží hydraulika nakladače. Nakladač má kvalitní hydraulický systém s dvojitou filtrací hydraulického oleje s neustálou elektronickou kontrolou čistoty hydraulického filtru, což zaručuje bezporuchový provoz a prodlužuje životnost stroje. V náročnějších podmínkách přichází na řadu i kropení vodou, čímž se zamezí prašnosti při čištění. Funkci skrápění lze využívat i samostatně. Nečistoty se shromažďují ve sběrné nádobě zametacího zařízení. Kvůli čištění nerovného povrchu a zajištění správného efektu je při uklízení pracovní rychlost pomalejší.
„Ovladatelnost a kabina nakladače Novotný je dobrá. Dříve jsme používali starý UNC 061, který jsme pořídili v roce 1991. Při přesednutí do nového nakladače je to jako usednout do Mercedesu,” uvedla Klvaňová. Brzy dostanou nakladače Novotný zbrusu novou a ještě prostornější kabinu. Společnost z Vitošova vyrábí celkem dva typy smykem řízených nakladačů – již zmíněný model B961 a slabší B861. „Chtěli jsme silnější model, protože bude využíván i s paletizačními vidlemi na stavbě při zvedání palet naplněných zámkovou dlažbou. Proto jsme požadovali parametr 1400 kg a jediný Novotný jej ve výběrovém řízení splňoval. Jiné nakladače toho tolik neunesoum,” dodala Klvaňová.
Nakladač je nově osazen čtyřválcovým motorem FPT Industrial vyhovující emisní normě Stage V. Motor má zdvihový objem 3,4 l, výkon 55 kW při 2300 ot/min a točivý moment 320 Nm při 1300 ot/min. Novinkou je rovněž odklopný chladič pro snadnější údržbu a jednoduché čištění.
V plánu je rozšíření panelové cesty po celém areálu
Nakladač se zametacím zařízením také čist váhu umístěnou u vjezdu do areálu (což je rovněž zapotřebí, protože do spár v průběhu času padá bláto). Shodou okolností bylo nedávno provedeno kompletní čištění váhy a bylo tam takové množství bláta, že se muselo vyndávat ručně. S pravidelným čištěním jejího povrchu se této nepříjemnosti předejde.
Panelová cesta není umístěna po celém areálu. Končí zhruba ve dvou třetinách délky hromady recyklátu a do oblasti, kde se nachází kompostárna, nezasahuje vůbec. „Pokud se souprava na čištění osvědčí, plánujeme položit panelovou cestu po celém areálu, aby nemusely nákladní vozy jezdit po nezpevněné cestě,” řekla na závěr Klvaňová.