MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 3.12. – svátek slaví Svatoslav

Nová vrtací souprava Liebherr LB 30. Jak se s ní pracuje, jaké má využití a co je na ní nového

Zveřejněno: 5. 1. 2024

Vrtacích strojů Liebherr na pásovém podvozku u nás není mnoho. Vzhledem k tomu, že jde o high-tech techniku s úzkou specializací, najdou uplatnění pouze u omezeného počtu firem. Jednou z nich je společnost Zakládání staveb, a.s., která má ve své flotile celkem čtyři vrtačky tohoto rakouského výrobce. Jejich posledním počinem bylo pořízení nejnovějšího modelu vrtacího stroje Liebherr LB 30 od společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ s.r.o.

Pečlivá příprava na předvrtání piloty. Na fotografii je ve spodní části dobře vidět pažnicová korunka, která díky svým hrotům usnadňuje zavrtávání do země.

Nová „elbétřicítka” navazuje na typ LB 24, který je v branži velmi populární, přináší ale řadu inovací, jako je nová elektronika, vyšší výkon vrtné hlavy, robustnější konstrukce lafety a další modernizované prvky. Proto jsme si nemohli nechat ujít příležitost vidět tuto vrtačku při práci na vlastní oči. Stroj jsme zastihli při vrtání pilot pro stavbu nového mostu přes železnici v Mstěticích u Prahy. Nebyla to však jeho premiéra: tu měl při stavbě nového úseku karlovarské dálnice D6 u Hořesedel.

Základní charakteristika

Vrtačka Liebherr LB 30, kterou vlastní firma Zakládání staveb, má po nastrojení komponentů celkovou hmotnost zhruba 78 tun. Výkon vrtné hlavy činí 297 kNm (což je přibližně o 10 % více než u modelu LB 24), maximální průměr vrtání (bez pažení) dosahuje 3 400 mm a maximální hloubka vrtu až 70,8 metru. Stroj je určen k vrtání takzvanou technikou Kelly. Ta patří k nejběžnějším metodám rotačního vrtání za sucha a slouží k budování vrtaných pilot velkých průměrů (asi od 500 mm). Technika je vhodná téměř pro všechny typy zemin a skalních podloží. Vynášení zeminy se provádí poměrně krátkými vrtnými nástroji, jako jsou vrtné šneky, jádrové vrtáky, vrtné hrnce a další speciální nástroje. Typické pro tuto metodu jsou takzvané Kelly tyče, které jsou teleskopické a umožňují tak vrtání do velké hloubky. Nová vrtačka řady LB má modulární konstrukci a lze ji podle potřeby osadit různými typy Kelly tyčí. V závislosti na konfiguraci volí zákazník také typ závaží.

Liebherr LB 30 je impozantní stroj s obdivuhodnými pracovními výkony. Na snímku detail lafety vrtací soupravy.
Liebherr LB 30 je impozantní stroj s obdivuhodnými pracovními výkony. Na snímku detail lafety vrtací soupravy.

Co je nového u modelu LB 30

Ještě než se dáme do řeči se strojníkem a stavbyvedoucím společnosti Zakládání staveb, pojďme se v doprovodu Martina Sedláka, zaměstnance technické podpory společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ, podrobněji podívat do útrob stroje. Novinek a vylepšení je tu totiž tolik, že by byla škoda je v článku opomenout. Srdcem stroje je nový nízkoemisní motor Liebherr o výkonu 320 kW, který splňuje poslední emisní normu EU Stage V. Vylepšením hydraulického systému došlo ke zvýšení točivého momentu vrtné hlavy. Lafeta vrtačky byla zesílena, upraveno bylo rovněž lanování. Napínací cylindr hlavního vrátku je nyní oproti LB 24 schován uvnitř lafety, čímž došlo ke zvýšení odolnosti a životnosti lanové soustavy. Poměrně zásadní inovací je nový systém tlumení Kelly tyče na rotačním pohonu. Při spouštění vrtáku (Kelly tyče) do země je na vrtnou hlavu vyvíjen velký tlak, který však dokáže účinně absorbovat inovovaný systém pryžového tlumení oproti staršímu pružinovému tlumení. Existuje také možnost upravit tlumení podle hmotnosti Kelly tyče.

Víte, že Liebherr krátce po představení vrtacího stroje LB 30 přišel na trh také s jeho elektrickou variantou? Momentálně je na světě v provozu deset vrtacích strojů na elektřinu, přičemž energie k jejich pohonu je dodávána buď přímo z integrované vysokokapacitní baterie, nebo pomocí kabelu. Vrtačka na baterii zvládne na jedno nabití pracovat nepřetržitě až osm hodin, nabití trvá zhruba stejnou dobu.

Chytrá elektronika pro snadnější ovládání

Stroj je uvnitř vybaven novou elektronikou Master5. Díky ní má obsluha k dispozici mnohem propracovanější zobrazování parametrů včetně dynamických dat a řadu chytrých funkcí, které napomáhají k vyšší produktivitě při vrtání pilot. Stojí za to si pár těchto funkcí popsat. Jako první zmíníme elektronickou kontrolu uzamknutí Kelly tyče. Každá tyč má na sobě zámky, do kterých se strojník musí trefit, aby mohl tlačit vrtákem do země. Zatímco dříve se musel spoléhat na vizuální kontrolu, u tohoto nového modelu může celý proces sledovat přímo na displeji v kabině. Stačí zadat výrobní číslo používané Kelly tyče a na monitoru se zobrazí jednoduchá vizualizace s vyznačenými zámky na tyči. Podobně chytrá je barevná indikace (žlutá/červená), značící naplnění vrtného šneku. Červená barva na displeji signalizuje, že vrtný šnek je již plný, a tudíž je třeba ho vytáhnout ven a vyklepat z něj materiál. Vhod přijde také možnost nastavit si rychlost a citlivost vrtné hlavy (automatika v tomto případě ohlídá rychlost vrtání dle nastavených parametrů zeminy).

Vrtačku je dále možné dovybavit systémem monitorujícím momentální měrný tlak na půdu, díky kterému může strojník včas detekovat možné nebezpečí propadu. Zaměříme-li se na inovace, je třeba podotknout, že v Liebherru zajímavě vyřešili čištění vrtáku. V rámci volitelné výbavy je možné objednat si výsuvnou tyč (na pístnici), která funguje v podstatě jako velké dláto. Jejím zasunutím do vrtného šneku se po jeho roztočení vyškrábne nabalený materiál, což představuje tišší způsob čistění než jakým je klasické rotační vyklepání, a hodí se tak například pro práci v obydlených oblastech.

Vizualizace provozních parametrů při vrtání na kontrastním velkém monitoru je příkladná.
Vizualizace provozních parametrů při vrtání na kontrastním velkém monitoru je příkladná.

Konstruktéři v Liebherru se u nového modelu vrtačky zabývali také otázkou, jak co nejvíce usnadnit její transport. LB 30 je proto vybavena sklápěcím systémem horní a spodní části. Sbalení do transportní polohy nebo naopak postavení vrtačky do pracovní pozice je otázkou okamžiku a oba procesy lze podobně jako u mobilních věžových jeřábů ovládat pomocí dálkového ovladače na popruhu. Postavení vrtačky trvá přibližně 30 minut a není k tomu potřeba žádná namáhavá manuální práce. U dřívějších typů bylo ke sbalení horní nástavby ramene jeřábu (tzv. krakorce nebo též loutky; přes vrátky tu jsou zavěšena lana na Kelly tyč a pomocný jeřáb) nutné ruční přečepování, zde stačí jen zmáčknout tlačítko na ovladači.

Nová vrtací souprava v akci

S novou vrtačkou Liebherr jsme měli tu čest se potkat v Mstěticích na stavbě mostu přes místní železniční trať. Jejím úkolem bylo zapažené vrtání pilot, přičemž pažnice byly zavrtávány do hloubky 14 metrů. Zapažené Kelly vrtání se používá zejména u nedostatečně stabilních podloží a všude tam, kde hrozí riziko průsaku spodní vody. Před zahájením samotných vrtacích prací se nejprve provádí kontrolní vrt, ze kterého se odebere vzorek zeminy (zkoumá se, zda její složení odpovídá projektovým předpokladům; pokud by tomu tak nebylo, je nutné na stavbu povolat geologa).

Sbalení do transportní polohy nebo naopak postavení vrtačky do pracovní pozice lze provést pomocí dálkového ovladače.
Sbalení do transportní polohy nebo naopak postavení vrtačky do pracovní pozice lze provést pomocí dálkového ovladače.

Před vrtáním se do adaptéru nasadí pažnice, která se zajistí pomocí čtyř zámků. Zajištění se v tomto případě provádí manuálně pomocí dlouhé tyče (existují však i varianty zámků ovládaných na dálku z kabiny strojníka). Pažnice je na svém spodním okraji opatřena pažnicovou korunkou, která narušuje zeminu a usnadňuje její vtlačování do země. Nejprve je ale potřeba si pilotu zaměřit a předvrtat. K zavrtávání dochází pomalým otáčivým pohybem vrtáku a pažnice. Celý proces vrtání a vtláčení kontroluje strojník na monitoru stroje. Vyhloubení jednoho zapaženého vrtu do požadované hloubky trvá přibližně 90 minut. Pak následuje vybetonování: kolový nakladač přiváží na místo drátěnou armovací výztuž, armokoš a sadu speciálních trubek na beton. Výztuž se vloží do vrtu a pomocí licích rour je pilota vzestupně vybetonována. Čerstvý beton je na místo přivážen pomocí několika autodomíchávačů. Stavba piloty vypadá v podání místní posádky velmi snadno, i když je jasné, že nasazená technika dostává pořádně zabrat. Zajímá nás proto, jaký servis musejí takové vrtačky podstupovat a jestli je nutné nějaké zvláštní zacházení. „Nejvíce namáhanou součástí je samozřejmě vrtná hlava. Ta se v podstatě nezastaví,” říká Martin Sedlák ze společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ. Konstrukce vrtné hlavy, stejně jako lafety a Kelly tyče, je však robustní a nevyžaduje žádnou zvláštní péči nad rámec běžné údržby předepsané výrobcem. Občas se u starších strojů řeší například přetěsnění u vrtné hlavy, ale ani podle dosavadních zkušeností se staršími stroji nejsou zaznamenány žádné větší problémy. „Pravidelně podle plánu pro údržbu stroje se kontrolují a mění lana a samozřejmě také opotřebitelné díly jako například vrtací korunky. Žádné repase ani velké generální opravy ale zatím nebyly potřeba. Starší vrtačka LB 24, kterou v Zakládání staveb mají, má v tuto chvíli už sedmnáct tisíc motohodin a dosud se na ní prováděla v podstatě jen běžná údržba,” dodává Martin Sedlák.

Zakládání staveb, a.s.

Akciová společnost Zakládání staveb působí v oblasti specializovaného zakládání pro průmyslové, dopravní, bytové a vodohospodářské stavby více než 50 let. Díky svému know-how a špičkovým technologiím patří k předním evropským dodavatelům těchto staveb. Působí nejen na tuzemském trhu, ale formou organizačních složek také v Německu, Polsku, Chorvatsku a na Slovensku. Významnou součástí jejího portfolia jsou rekultivační práce a sanace sesuvných území. Společnost striktně dbá na dodržování současných ekologických a bezpečnostních norem.

Mezi referenční zakázky patří například sanace Karlova mostu (technologie beranění + tryskové injektáže), pilotové založení přístavních mol pro trajektový terminál v chorvatském Zadaru nebo zajištění stavební jámy administrativního centra Quadrio v Praze. Největší vrtací stroj, kterým společnost disponuje, má celkovou hmotnost 120 tun. Více informací na www.zakladani.cz.

Jak hodnotí stroj zákazník?

Hodnocení nové vrtačky LB 30 si nenechal ujít ani strojník ze Zakládání staveb. Mimochodem obsluhovat takový stroj vyžaduje navzdory všem možným elektronickým asistentům velký kumšt. „Nová LB 30 má hodně inovačních prvků, například automatické skládání do transportní polohy. Už nemusím nikde nic ručně nastavovat a krakorec sbalím jednoduše jen pomocí ovladače. Navíc na všechno dobře vidím a práce je opravdu rychlá,” hodnotí pozitiva strojník. Líbí se mu také prostorná kabina (v případě LB 30 je úplně nová, nikoli pouze „faceliftovaná”) a diagnostické a monitorovací funkce, o nichž již byla řeč. „Když vyvrtám díru, uložím si pozici lafety do paměti. Pak jdu jeřábovat, takže lafetu vykloním, aby nepřekážela. Pokud chci znovu vrtat, vrátím ji do původní pozice pouhým stisknutím tlačítka,” popisuje zkušený strojník jednu konkrétní užitečnou funkci nové LB 30. „Perfektní je také automatické vrtání. Na potenciometru si nastavím odpovídající tlaky a vrtačka už si sama reguluje rychlost. To je dobrá funkce například při jádrovém vrtání v tvrdém podloží,” dodává na závěr.

Novou vrtačku Liebherr LB 30 jsme si pořídili zároveň se srovnatelným konkurenčním strojem, abychom mohli vzájemně porovnat jejich parametry,” říká Jan Skalický, stavbyvedoucí firmy Zakládání staveb. „S vrtačkami Liebherr máme velmi dobré zkušenosti a tento nový typ má ještě mnoho dalších funkcí a inovací. Bude zajímavé stroj zhodnotit v dlouhodobém časovém horizontu,” uzavírá Jan Skalický.

Další služby od specialistů Liebherr

Společně s dodávkou tohoto stroje dostal zákazník i konzultaci Drilling master, která spočívá v několikadenní návštěvě stavby odborníkem na vrtání z výrobního závodu Liebherr Nenzing. Ten posádku stroje učí používat stroj maximálně, s využitím všech funkcí a vybavení stroje. Podpůrný program Liebherr pro zákazníky je opravdu velmi bohatý. Oblíbeným prvkem je 3D simulátor, ať ve výrobním závodě v Nenzingu, nebo mobilní přímo u klienta. Liebherr Nenzing se nebrání ani zaškolení mechaniků zákazníka, vždy s doprovodem technika z Česka. Samozřejmostí je konzultace konkrétního nasazení, kompletní péče o stroj nebo případná přestavba stroje na jinou technologii vrtání.o

Autor: Jan Rybář
Foto: Liebherr
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).

Přečtěte si také

 

Nové

Nesprávné obutí pro traktorbagr nebo smykáč se nevyplácí

Zveřejněno 29.11. U stavební techniky může výběr pneumatik znamenat zásadní rozdíl ve výkonu, životnosti a účinnosti stavebního stroje. Pneumatika je u některých typů strojů klíčovým faktorem, který ovlivní celkovou produktivitu techniky. V článku se podíváme, jaké… celý příspěvek

S vylepšenými minibagry Yanmar se investice vrací rychle. V ASbudu skladem

Zveřejněno 28.11. Japonský výrobce strojů Yanmar si v poslední době posvítil hlavně na malé modely minirýpadel, se kterými cílí nejen na zkušené stavaře, ale i na začínající podnikatele, kteří potřebují odolný stroj s dostatečnou výkonností a nízkými provozními… celý příspěvek

Silniční veletrh v Pardubicích představil řadu zajímavých strojů

Zveřejněno 27.11. V pátek 6. září se v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) v Doubravicích uskutečnil již 23. ročník Silničního veletrhu. Oblíbená akce určená pro odborníky na dopravu a výstavbu infrastruktury přilákala stovky návštěvníků. K… celý příspěvek