Historie libereckého lomu Ruprechtice sahá až do roku 1910. Od té doby prošel rukama kamenického mistra Josefa Langeho nebo rodiny Liebigů. Ocitl se ve vlastnictví města i státních podniků, až se roku 1992 vedení ujala soukromá firma LIGRANIT a.s. Ta se specializuje na těžbu a prodej ušlechtilého kamene a pomáhá uskutečnit projekty pomocí českých žul. Realizuje návrhy sochařů či architektů. „Za posledních 10 let se těžba změnila, co se týká zpracování odstřelených kvádrů a čištění nekvalitních partií. Dříve se vše provádělo ručně, dnes hraje hlavní roli technika,“ říká Radek Svoboda, vedoucí výroby společnosti.
Rypadlo pro extrémní zátěž
K průmyslovému zpracování je třeba mít vhodnou techniku – stroje, které jsou výkonné a přitom efektivní. A přesně tyto vlastnosti byly požadovány po novém rypadle. Mezi klíčové parametry se zařadil zejména důraz na výkon, nízká spotřeba paliva, pohodlí pro obsluhu a v neposlední řadě i šetrnost k životnímu prostředí. „O nákupu stroje rozhodla jeho síla a spotřeba. Samozřejmě také délka záruk a servis,” upřesňuje Radek Svoboda. Rypadlo DX350LC-7 v těchto parametrech obstálo na výbornou, a nutno podotknout, že k rozhodnutí o jeho výběru přispěla i předešlá pozitivní zkušenost s menším modelem DX140.
Šetrnost k životnímu prostředí pak garantuje splnění nejpřísnější emisní normy Stage V. Pozitivní roli sehrála i dobrá zkušenost s prodejcem GARNEA a.s. „Co řekne, to platí,” dodává Radek Svoboda.
Pro přesun mnoha tun i přesnou práci
Rypadla v lomu Ruprechtice přichází na řadu po skončení trhacích prací, kdy se malé množství výbušniny rozmístí opatrně tak, aby se získal potřebný materiál. Po odstřelu se vybírají kamenné bloky od 100 do 3 000 kg, u větších kusů je rypadlo rozbije pomocí hydraulického kladiva. V případě ušlechtilého kamene se postupuje opatrněji tak, aby byl získaný materiál co nejvyšší kvality. Pomocí rypadla se celé bloky přemisťují a dále rozdělují štípačkou. U lepších exemplářů se štípání provádí ručně. Tam, kde je potenciál kvality materiálu nejlepší, se celé kvádry vozí na pilu. „Jedná se o kusy o hmotnosti 5-15 tun. Síla stroje je tedy pro nás veliké plus,“ uzavírá Radek Svoboda.
Krátce o stroji
Rypadlem DX350LC-7 se Doosan pokouší skloubit produktivitu a ochranu životního prostředí tak, aby šly ruku v ruce. Zvýšená palivová účinnost motoru DL08 v kombinaci s novým hydraulickým hlavním ventilem a novou generací inteligentního řízení výkonu SPC3 přináší ve srovnání s předchozí generací stroje celkové zvýšení palivové účinnosti o +10 % v režimu S a +6 % v režimu P+.
Aby byly splněny emisní předpisy pro motory Stage V, je nové rypadlo DX350LC-7 poháněno dieselovým motorem Doosan DL08 nejnovější generace, který poskytuje výkon 209 kW při 1 800 ot/min. Motor přitom překračuje požadavky předpisů emisní normy Stage V bez nutnosti recirkulace výfukových plynů (EGR). Klíčem je navýšení množství vzduchu při spalování, které zvyšuje teplotu procesu a výrazně snižuje množství produkovaných pevných částic. To je kombinováno s vysoce účinnou technologií následného zpracování DOC/DPF+SCR, která zajišťuje minimální emise. Zajímavé je i to, že díky nové technologii byla výrazně omezena potřeba údržby filtru pevných částic (DPF), přičemž servis není nutný, dokud stroj nedosáhne 8 000 provozních hodin.