Smykem řízený kolový nakladač má v pozemním stavitelství nezastupitelnou úlohu. Je obratný, silný, zvládne pracovat s nejrůznějším příslušenstvím a pokud je dobře vyřešený po konstrukční stránce, odmění se majiteli nízkými provozními náklady. U dvou nových modelů LiuGong 375B a 385B to vypadá, že se výrobce inspiroval již osvědčenými řešeními a spojil je všechny do jednoho funkčního celku.
Poctivé zpracování a funkční design
Tentokrát začneme netradičně od rámu stroje. Jak nám potvrdil produktový manažer AB rent CZ, Ing. David Hloušek, zde se nachází jedna z podstatných konstrukčních výhod nakladačů. Obě pístnice svírají vůči ramenu úhel 35°, což má několik výhod. V prvé řadě díky takto umístěným pístnicím je potřeba ke zdvihu ramene vyvinout mnohem menší sílu, než u některých konkurenčních strojů. Navíc síla vyvinutá pístnicí působí šetrně do oceli rámu, takže se podstatně prodlužuje jeho životnost. V neposlední řadě nedochází díky tomuto jednoduchému řešení k nadměrnému zanášení předního prostoru bahnem a na pracovní nástroj je z kabiny dobře vidět. Pevná lichoběžníková konstrukce výložníku je odolná vůči zkroucení a dobře pohlcuje rázy, proto může být nakladač bez obav nasazen i na vysokofrekvenční rozbíjení hornin. K celkové pevnosti přispívají dále roboticky svařované komponenty rámu a podvozku. Jinak tu najdeme spoustu prvků, které jsou identické se špičkovými stroji na trhu – nechybí například podle evropských norem homologovaný rychloupínač, závěs nebo samo nivelační ventil, udržující pracovní nástroj ve vodorovné poloze a zabraňující tak nežádoucímu vysypávání materiálu z lopaty.
Síla díky motorům Yanmar
O pohon modelů 375B a 385B se starají špičkové motory Yanmar. V případě menšího nakladače je hrubý výkon pohonné jednotky 67 koní, u většího pak o 10 koní více. Motory, splňující emisní normu EU Stage V, mají přepracované řídicí jednotky a jsou specifické tím, že maximum „krouťáku” a výkonu poskytují při nižších otáčkách (2 400 ot./min). I proto výrobce slibuje velmi slušné hodnoty spotřeby paliva. Vzhledem k parametrům použitých motorů nemusely být tyto stroje vybaveny „močovinou”, což je dnes také plus.
Hydraulický pojezd zajišťuje pístové čerpadlo a osvědčený řetězový převod HS80/100, pohon je samozřejmě 4×4. Pojezd je dvou rychlostní, bez automatiky (ta bude až součástí nadcházejícího faceliftu). Plyn se ovládá klasicky pákou, volitelně lze objednat kit pro ovládání plynu nožním pedálem (zmíněný facelift už počítá i s nožním ovládáním ve standardu).
Všechny nakladače mířící do ČR jsou dodávány v maximální tovární výbavě, která zahrnuje například vysoko průtokovou hydrauliku High Flow. Pracovní a pojezdová hydraulika je oddělená. V pracovním okruhu má strojník k dispozici hydraulický průtok až 130 l/min. (u 385B), což mu umožňuje používat příslušenství jako je mulčovač nebo velké smetáky. Dobře řešené jsou filtry, zachycující částice a prach před vstupem do motoru, čímž se zlepšuje jeho ochrana a účinnost.
Pohodlná údržba
Přístup k údržbovým bodům je řešen jednoduše. Nádrže na palivo a olej jsou dobře přístupné na zadních sloupcích. Kabina se dá pomocí dvou pístnic sklopit pod úhlem 80° dozadu (stačí k tomu odjistit dva vnitřní šrouby), pod ní pak má technik přístup k hydromotoru a hydraulickému rozvaděči. V zadní části stroje nacházíme klasické skříňové otevíraní – pod kapotami je po otevření dobrý přístup k motoru a chladičům. Z jednoho místa tak snadno doplníte naftu, hydraulický / motorový olej a nemrznoucí směsi; stejně jako zvládnete vyměnit vzduchový filtr a vypustit kondenzát z odlučovače paliva. „Všude se krásně dostanete, dá se to jednoduše vyčistit a vyfoukat,” ukazuje nám praktické výhody zadní kapotáže Ing. David Hloušek, produktový manažer značky. Praktické z hlediska údržby je rovněž vnější umístění napínáků pojezdu (nemusí se nic složitě demontovat nebo lézt někam do útrob stroje).
V kabině vládne jednoduchost
Podíváme-li se dovnitř do kabiny, najdeme tu praktické a jednoduché rozmístění všech ovládacích prvků. Potěší už samotný vstup: po zmáčknutí kliky se dveře pomocí plynové vzpěry otevřou samy. V kabině pak nechybí vysoce pevnostní rám pro ochranu řidiče při převrácení; zvnějšku je pak nezbytná FOPS ochrana proti padajícím předmětům.
Ve standardu je nastavitelná sedačka s pohlcováním vibrací a rázů; volitelně lze sáhnout po prémiové ergonomické sedačce. Nechybí rádio s MP3 přehrávačem nebo ve standardu dodávaná klimatizace. Nastavování High Flow okruhu se nedělá přes ventily, ale na obrazovce monitoru, umístěného vlevo nahoře. Najdeme tu oblíbená přepínací programovací tlačítka F1–F6; nastavení hydraulického průtoku pro konkrétní typ příslušenství je dílem okamžiku. Druhý panel s důležitými tlačítky se nachází v druhém horním rohu, i v tomto případě mu vévodí naprostá účelnost.
Dobré předpoklady úspěchu
Podle zástupců společnosti AB rent CZ je potenciál obou novinek v Česku velký. „Tyto stroje jsou u nás vyhledávané, a to nejen na stavbu chodníků, kanalizací a cyklostezek,” komentuje očekávání David Hloušek a dodává: „U našich dvou novinek dostane zákazník silné motory, hydrauliku a kus poctivého železa za více než konkurenceschopnou cenu.” Chválí také jízdní vlastnosti a provozní výkony. Nakladače prošly zátěžovými zkouškami u dealera a výsledek překvapil. „Například překlopný moment u většího z nakladačů dosáhl v pohodě 1,5 tuny a stroj ještě vykazoval rezervy. To znamená, že s vidlemi si hravě poradíte i s paletou dlažby,” dodává David Hloušek. Také zástupce firmy KOSTKA stav nový nakladač přesvědčil. Prohlédli si jej na loňském veletrhu Bauma a když přišly první kusy do Čech, neváhali a hned jeden objednali. Momentálně stroj nasadili na stavbě nových domků v malé obci nedaleko Prahy.
Jednoduchost obsluhy a údržby ve spojení se silným základem (rám, motor, hydraulika) se zdají být dobrými předpoklady, aby se novém smykem řízené kolové nakladače LiuGong objevovaly na českých stavbách v hojném počtu. Kdo by měl zájem si tyto stroje prohlédnout, má možnost domluvit se s dealerem na demo ukázce, nebo počkat do srpna, kdy se nakladače předvedou na populárním veletrhu Země živitelka v Českých Budějovicích. Tyto malé kompaktní stroje se mohou dobře odvděčit i tuzemským zemědělcům.