První nakladač XCMG (typ ZL30G) byl na Svitavsko předán už v roce 2016. Proč se firma, dříve známá jako Moravské šamotové a lupkové závody, rozhodla právě pro tuto značku a jak se tyto stroje v náročném provozu osvědčily, nám prozradil Ing. Lukáš Tvrdík, Ph.D., ředitel divize lomu Pálení Anna. Právě on byl naším průvodcem při návštěvě bývalého dolu Anna.
Začátky s XCMG: Realita předčila očekávání
„S firmou ATS Jičín jsme udržovali kontakt jako s dealerem a servisním partnerem vozidel TATRA (zmíněná společnost dodala firmě P-D Refractories CZ rovněž starší nákladní vozidla TATRA 815 a TATRA Jamal, poznámka redakce). Nakladače XCMG nám prezentovali jako robustní spolehlivé stroje, které mají minimum elektroniky a jsou nenáročné na údržbu,” vzpomíná na začátky se značkou XCMG Lukáš Tvrdík. Firma tehdy provozovala dva starší kolové nakladače KNB250 z produkce ZTS Stavostroj. Jednalo o tzv. „vojenské uloženky” z poloviny osmdesátých let a jejich poruchovost se logicky postupně zvyšovala. Zvažovali proto obměnu strojového parku a na nakladačích XCMG se jim líbilo, že jsou to mechanicky jednoduché a cenově přijatelné stroje.
Aby si o nich udělali lepší představu, vypravili se do provozů, kde už nějaký ten pátek sloužily – například do lomu Stašov, který provozuje společnost M-SILNICE a.s. „Ve Stašově měl nakladač bez nějaké větší závady najeto přes patnáct tisíc motohodin a chlapi s ním byli spokojeni. Obdobný stroj zrovna kupovali v betonárce v Kuřimi, kam jsme také zajeli,” říká Lukáš Tvrdík a dodává: „Cenově se tehdy nakladače XCMG pohybovaly na polovině ceny renomované konkurence, a tak jsme si řekli, že to zkusíme a případně ho za čtyři roky vyměníme za jiný. K tomu ale nakonec nedošlo, protože stroj se u nás osvědčil.” Z celkového počtu čtyř nakladačů XCMG má dnes firma dva menší stroje ZL30G (pracují na skládce, při pomocných pracích v lomu Březinka a ve výrobním závodu ve Svitavách), jeden ZL50G a jeden XC958 (oba ve zpracovatelském závodu v Březině). Posledně jmenovaný je vůbec prvním strojem z inovované řady XC, který byl v České republice předaný.
Žádná „selanka”, ale pořádná dřina
V areálu bývalého dolu Anna v Březině jsme při redakční návštěvě narazili na oba zástupce nejtěžší váhové kategorie nakladačů XCMG (ZL50G a XC958). Ve zdejším provozu dostává technika pořádně zabrat – starší z nakladačů má najeto více než 12 000 motohodin, což znamená průměrný roční nájezd kolem 2 000 motohodin. Jak nám potvrdil Petr Merunka, obchodní ředitel společnosti ATS Jičín, v České republice najdeme několik nakladačů XCMG, které mají i přes 20 000 motohodin a stále bez nějaké větší poruchy slouží. Ani tady nemuseli u ZL50G řešit nějakou vážnější poruchu, pouze běžnou údržbu a spotřební díly. Než se ale podíváme k samotným strojům, pojďme si trochu přiblížit prostředí, ve kterém pracují.
Společnost P-D Refractories CZ se zabývá těžbou a zpracováním žáruvzdorných jílovců. V současnosti probíhá těžba v lomu Březina, který se nachází nedaleko bývalého dolu Anna (zde byla těžba zastavena na počátku osmdesátých let minulého století). Vytěžené jílovce se zpracovávají pálením v šachtových pecích a vzniká šamotové ostřivo, které se používá k výrobě finálních produktů, například žáruvzdorných cihel. Šachtová pec s oválným průřezem má výšku 13 metrů; v polovině výšky jsou hořáky, zajišťující teplotu výpalu 1 400 až 1 450 °C. Jedna pec dokáže zpracovat 35 tun materiálu za den, maximálně tu bylo ve své době v provozu až 12 takových pecí. Současná celková roční produkce pálených lupků čítá zhruba 40 000 tun za rok; přibližně polovina produkce míří na export do Střední Evropy.
XCMG? Bez výhrad!
Úkolem dvou velkých nakladačů XCMG je jednak zavážet surovinu ze surovinové linky do násypky šachtové pece a pak také manipulace s vypáleným materiálem a nakládka na expediční vozidla. Nakladače jsou osazeny továrně dodávanými lopatami (objem 3,5 m3), které plně vyhovují potřebám provozu. S jejich opravami a údržbou si poradí ve vlastních zámečnických dílnách. Na jejich „palubě” najdeme vážicí systém pro technologické vážení, které firma ATS Jičín dodala na přání jako součást stroje. „Obsluha potřebuje vědět, kolik materiálu naloží na auto, aby se nemuselo dokládat nebo naopak ubírat. Vážení se nám hodí i na surovinové lince, protože občas musíme namíchat surovinu v nějakém pevně daném poměru,” vysvětluje praktický přínos integrovaného vážení Lukáš Tvrdík. Dle jeho slov jsou váhy spolehlivé, ostatně stejně jako celý stroj. „Není tu nikdo, kdo by si na XCMG stěžoval. Pro obsluhu je to pohodlný stroj, má to automatické centrální mazání, klimatizaci, komfortní sedačku, navíc je výkonný a rychlý,” shrnuje ve stručnosti všechny benefity Lukáš Tvrdík. Maximálně spokojeni jsou tu rovněž se servisem od ATS Jičín: „Bude to znít jako reklama, ale nemám žádné výhrady. Na všechny naše požadavky reagují pružně,” uzavírá ředitel lomu.
Zkušenosti strojníka a „neznámý” motor
Nový nakladač XC958 se dává do pohybu. V mírném kopci stoupá k surovinové lince, kde nám strojník předvádí jeho schopnosti. Zarovnat sypký materiál v docích je pro těžký nakladač hračka. Na haldách materiálu demonstruje výbornou trakci – razantně se prodírá vpřed a i ve velkém náklonu má dost síly. Tu mu propůjčuje šestiválcový motor Weichai o objemu 9 500 cm3 a výkonu 170 kW, který nahradil dříve používané jednotky VOLVO Penta a Cummins. U nového motoru se na chvíli zastavme. V Evropě méně známá značka je v Asii dávno etablovaná. Jejich motory jsou montovány do celé řady stavebních strojů. Výrobce Weichai je kótován na prestižní burze v Hong Kongu a je vlastníkem francouzského výrobce lodních a průmyslových motorů Moteurs Baudouin. Weichai byl také prvním čínským sponzorem závodního týmu Scuderia Ferrari a spolupracoval s BUGGYRA RACING týmem Davida Vršeckého, který s jejich motory několikrát vyhrál okruhový šampionát v závodu trucků. Na to, jak si nový motor povede, jsou v Březině zvědavi. „Zatím mohu říci, po prvních 1 000 motohodinách, že je tišší a výkonnější než v tom starším nakladači,” hodnotí strojník motor nového „XCéčka”. Chválí také plynulejší a lehčí řízení a váhu, která je přesnější než u předchozího stroje. „Ve všech směrech vidím u této řady posun dopředu,” říká na závěr.
XCMG je přední světový výrobce stavebních strojů, zejména čelních kolových nakladačů, buldozerů a jeřábů. V objemu produkce mu patří stabilně 3. místo na světě. V roce 2012 se společnost XCMG stala majoritním vlastníkem koncernu SCHWING-Stetter, předního světového dodavatele pro výrobu a zpracování betonu. Nakladače XCMG se pro český trh vyrábí v nově postavených moderních výrobních závodech v Polsku, kde se také nachází centrální sklad pro Evropu.
Nakladač XCMG XC958 v řeči faktů a čísel
Kolový kloubový nakladač s hydraulickým systémem zatáčení navazuje na tradici svého předchůdce; i v tomto případě se jedná o jednoduchý robustní stroj s minimem elektroniky, určený na tvrdou práci při těžbě nebo expedici. Má masivní výložník s osvědčenou „Z” kinematikou, která poskytuje vyšší vylamovací a trhací síly. Nosnost lopaty činí 7 tun při zdvihu, trhací síla dosahuje 170 kN a udávaný pracovní cyklus je 10 sekund. O motoru již byla řeč výše, doplníme tedy pouze maximální cestovní rychlost 40 km/h. Řazení má na starost převodovka ZF, vybavená systémem pro řazení při plné zátěži (POWER SHIFT). K dispozici, podobně jako u předchozího modelu, je funkce „kick-down” s ovládáním na joysticku.
Voličem v kabině lze volit mezi 4 rychlostmi pro jízdu dopředu a 3 dozadu. Nápravy jsou od výrobce Meritor; přední je pevná, zadní výkyvná v rozsahu ±12°. Kabina, splňující bezpečnostní standardy ROPS / FOPS, nabízí dostatek komfortu a dostačující výbavu v základu. Nechybí klimatizace, komfortní vzduchem odpružená a seřiditelná sedačka s bezpečnostním pásem a barevný LCD displej s funkcí přenášení obrazu ze zpětných kamer (také ty jsou součástí výbavy). Do „základu” náleží rovněž automatické centrální mazání a přídavné přední a zadní LED světlomety.
Na přání zákazníka je možné nakladač vybavit rychloupínacím systémem pro výměnu přídavného zařízení a nejrůznějším příslušenstvím, od lopat (velkoobjemové, vysokovýklopné, skalní, s přidržovačem, apod.), vidlí a stohařů až třeba po váhy s tiskárnami. Nakladače XCMG splňují veškeré homologace EU, potřebné pro provoz, a to včetně provozu na pozemních komunikacích (technický průkaz, reg. značka). Model XC958 je v České republice k dispozici i ve speciální konfiguraci do zemědělství (AGRI XL). O tomto nakladači přineseme v budoucnu reportáž na www.agroportal24h.cz.