Už moment, kdy Cat přijíždí na podvalu na smluvené místo, je docela zážitek. Tomáš je totiž krom jiného nadšený kamioňák, takže i tahač pro převoz stroje nemá ze sériovým kusem mnoho společného. Jedná se o model Scania G410 v modré pastelové barvě, který byl dodatečně vybaven přídavnými nárazníky, upravenými zrcátky, pochromovanými vzhůru vyvedenými výfuky nebo masivní světelnou rampou se stroboskopy. Zásahům se nevyhnula ani kola nebo nejrůznější detaily. Pro tento typ tunningu se vžil název detailing, což přesně vystihuje povahu úprav, jdoucí do toho nejmenšího detailu. Míra péče je dobře vidět například na předních světlometech ve spodní části nárazníku, které mají zevnitř vložku s názvem majitele tahače. Kabině vévodí bílý tříramenný „retro” volant s velkým průměrem věnce; další úpravy uvnitř jsou v plánu. Každopádně, pokud se tento naleštěný kousek někde objeví i se stejně vyleštěným bagrem (obzvlášť jsou-li stroboskopy zapnuté současně na tahači i rýpadle), pak málokterý foťák v mobilu zůstane v klidu...
Pojďme ale postupně k novému rýpadlu Cat 308. Jedná se o nejnovější verzi s označením Next Gen a na rozdíl od předchozích generací strojů Cat postrádá označení velkým písmenem. Evoluce se samozřejmě nedotkla pouze označení; tyto nové stroje už jsou plné nejrůznějších elektronických asistentů a jsou plně konektivní a komplexně připravené na novou éru digitalizace ve stavebnictví. Rýpadlo se základní provozní hmotností 8 146 kg a výkonem motoru 53,3 kW (EU Stage V) bylo zakoupeno u oficiálního dealera značky, společnosti Zeppelin CZ. Podle Tomáše Chmelaře je od výrobce osazeno téměř vším, co lze na daný stroj objednat.
Ačkoliv patří rýpadlo díky své tonáži mezi midi-rýpadla, opticky působí jako mnohem větší a těžší stroj. Svůj podíl na tom má velké zadní protizávaží a masivní naklápěcí otočná hlava engcon EC209. Ta je jedinečná v tom smyslu, že se jedná o první takové zařízení u nás s továrně integrovaným čidlem nejen pro otáčení, ale také pro naklápění. Aby byla práce s novým strojem maximálně efektivní (ostatně Tomáš je typ člověka, který produktivitu ve stavebnictví hodně řeší), je stroj vybavený nivelací od výrobce Trimble. Nivelaci na stroj instaloval autorizovaný prodejce této značky, společnost Construction SITECH CZ. Protože je ale továrně dodávaný stožár pro nivelaci vysoký 120 centimetrů a přesahoval by výšku kabiny, rozhodl se Tomáš vyrobit si přesnou kopii, zkrácenou na polovinu. Na jeho funkčnost to vliv nemá a opticky stožár skvěle ladí s leštěným seříznutým výfukem na kompaktní zádi stroje.
Rýpadlo Cat 308 je vybaveno novou generací 2D nivelačního systému Trimble EARTHWORKS včetně laserového senzoru a kompasu. Takto vybavený nivelační systém umožňuje rypadlu CAT nejenom provádět výkopové práce v požadované hloubce a spádu, ale i srovnávat vodorovné plochy nebo i plochy skloněné ve dvou spádech. Protože je rypadlo vybaveno rotační hlavou Engcon, umí nivelační systém Trimble automaticky řídit příčný spád lopaty rypadla, a to i při pootočení lopatou. To znamená, že pokud strojník „pootočí“ lopatou, vždy bude schopný udržet správnou výšku i příčný spád břitu lopaty. V případě potřeby je možné toto rypadlo snadno rozšířit o řízení v režimu 3D (práce podle digitálního modelu terénu).
Z další výbavy, která zaujme na první pohled, zmíníme tmavě tónovaná skla (pomocí speciální fólie), velké logo Tomáš Chmelař na zadním okně, kšilt v horní části předního okna a světelné rampy švédského výrobce MittX. Ty se nacházejí jak po obvodu střechy, tak na zadní nástavbě bagru. Jsou celohliníkové, lakované a s výkonnými stroboskopy, které nabízejí několik světelných režimů. Rampy tohoto výrobce nejsou úplně levnou záležitostí a v České republice pro ně nebyl dosud žádný dealer. Tomášovi se jejich provedení zalíbilo a tak se s výrobcem domluvil, že bude takovým jejich ambasadorem pro český trh. Jedním z prvních, kdo si tuto rampu pořídil, je našim čtenářům dobře známý Luboš Dufek, který si ji namontoval na pásové rýpadlo Liebherr. Každopádně zpátky ke světelným rampám MittX. Jejich další výhodou je lehká konstrukce (dají se zvednout doslova na pár prstech) a snadný způsob instalace. Je to v podstatě systém „plug and play”, kdy rampu stačí rozbalit a jednoduše nacvaknout na konstrukci stroje.
V kabině stroje nás zaujala dvojice černo-žlutých joysticků engcon, které jsou perfektně ergonomicky tvarované a mají programovatelná tlačítka. Upoutá také velký tablet na pravém sloupku kabiny, který slouží k ovládání instalované nivelace Trimble. Hned pod ním se nachází o něco menší tovární displej Cat. Kabina působí jako celek poměrně luxusně, což je podle našeho názoru dáno i hranatějším designem jednotlivých prvků. Kdo zná Tomáše Chmelaře ale ví, že v kabině ještě rozhodně neřekl poslední slovo. V plánu jsou například nové koberečky nebo nová stropnice s LED podsvícením (podobné úpravy udělal i na svém traktorbagru Cat 432F2).
Co se týče zakoupeného příslušenství, majitel stroje zvolil zajímavý mix osvědčených, ale u nás méně zabydlených výrobců. Sada lžic nese pečeť švédského prémiového výrobce EMA Sweden. Tuto značku si Tomáš vyhlédnul na internetu, a protože se mu líbily tvary a kvalitní provedení jejich příslušenství, nechal si ho poslat přímo ze Švédska. S výrobcem se navíc dohodl, že bude podobně jako v případě světelných ramp jejich konzultantem pro místní trh. „Jejich lžíce jsou nízké, dlouhé a dobře tvarované, navíc musím ocenit perfektní komunikaci včetně toho, že mi obratem dodali všechny technické specifikace jednotlivých typů příslušenství,” říká o důvodech své volby Tomáš. Jak dále říká, výhodou je také fakt, že běžné typy lopat a lžic mají skladem a jsou schopni je v podstatě do týdne dodat. Od EMA Sweden má kromě svahovací a kabelové lopaty (150 / 40 cm) také kolečko na asfalt a ripper; další příslušenství bylo vyrobeno na zakázku ve spolupráci s Weld Masters, vrták je od výrobce Digga a drapák a kleště k hlavě od Dala-Gripen. V plánu je pořídit také třídicí lžíci od britského výrobce Lloyd.
Takto sestavený a nakonfigurovaný stroj dokáže svému majiteli odvést precizní, rychlou a různorodou práci a ještě navíc i s přidanou hodnotou pro strojníka, který bude s takto vybaveným bagrem středem pozornosti na všech stavbách, kde se objeví. Přejeme Tomášovi hodně zdaru v jeho práci a také v dalším ladění tohoto skvělého stroje a děkujeme mu za čas, který nám při přípravě článku věnoval. Více informací o stroji a nabízených službách najdete na Instagramu „BagryChmelař”.