Elektrický bateriový nakladač do podzemí není u Caterpillaru úplná novinka. Již v roce 2017 totiž společnost představila koncept vycházející z naftového modelu R1300G starší generace. Testy v reálném provozu trvající více než 800 hodin pak prokázaly jak jeho potenciál, tak především ověřily možnosti systému nabíjení baterií. Výsledkem tohoto projektu je R1700 XE – bateriový elektrický nakladač s nulovými emisemi, který poskytuje výkon očekávaný od techniky Cat.
Cat R1700 XE
Elektrický model R1700 XE vychází z konvenčního 45tunového nakladače R1700, představeného v roce 2018. S ním sdílí mimo jiné elektrohydraulický systém nebo geometrii předního ramene, což má kromě úsporného provozu na svědomí i totožnou vylamovací a zvedací sílu. Pokročilý hydraulický systém s tzv. „load sensing” řízením (průtok čerpadlem je regulovaný na základě senzory nasnímané zátěže) dovolují nakladači zkrátit cyklus zvednutí/vykládky/spuštění na 13,2 s a zároveň výrazně snižují spotřebu elektrické energie. K dispozici je pět velikostí lžic – s objemy od 5,7 do 7,5 m3 –, které vyhoví nejrůznějším podmínkám provozu.
Nakladač nabízí 15 tun užitečného zatížení, maximální rychlost 18 km/h či kabinu s dnes již běžnou certifikací ROPS/FOPS. Osazen je lithium-železo-fosfátovým (LiFePO4) akumulátorem o kapacitě 210 kWh. Caterpillar přitom jednotlivé články nevyrábí; stejně jako Tesla a jiní významní hráči je však sestavuje a má pod palcem celou „bižuterii” okolo. „Přestože nevyrábíme samotné baterie (články), pracujeme na tom, jak je pospojovat dohromady, jak je chladit, jak se o ně starat,” uvedl David Rea, generální ředitel pro podzemní techniku a velké vozy.
Cat uvádí, že na jedno nabití baterií dokáže R1700 XE, v závislosti na podmínkách, pracovat někde mezi 2,5 až 4 hodinami. To je samozřejmě pro běžný provoz málo, respektive je jasné, že nakladač bude nutné několikrát za den nabíjet.
Dvoutunová nabíječka
Exkluzivní rychlonabíjecí systém označovaný jako MEC 500 (Mobile Equipment Charger) umožňuje rychlé nabíjení ve stroji zabudovaných baterií a to při minimálních požadavcích na elektrickou infrastrukturu dolu.
Pro zjednodušení si totiž MEC můžeme představit jako obří powerbanku s kapacitou 500 kWh, kterou v případě potřeby přemístíme pomocí vysokozdvižného vozíku k nakladači. Jakmile je na místě, připojíme nabíjecí kabel a stiskneme tlačítko start. Do 30 minut se stroj následně nabije, přičemž celý proces včetně zbývajícího času a aktuálního stavu baterií lze sledovat na přehledném displeji nacházejícím se na jednotce. Doplňování energie ze sítě do jednotky MEC naopak trvá mnohem déle, takže si provozovatel vystačí s podstatně slabší elektrickou přípojkou, než jaká by byla potřeba při přímém nabíjení ze sítě.
S kapacitou 500 kWh lze pomocí jednotky MEC nabít R1700 XE z nuly na maximum dvakrát. Společnost Cat navíc umožnila připojit ke stroji současně dvě jednotky MEC 500 a zrychlit tak úplné dobití přibližně na 20 minut.
„Ve skutečnosti jsme v některých případech viděli celou směnu bez (plného) nabíjecího cyklu,” řekl David Rea a upřesnil, že je to díky průběžnému nabíjení, kdy strojníci připojují MEC 500 k nakladači, pokud jsou na přestávce nebo o pracovní pauze. I 3 nebo 4 minuty totiž znamenají doplnění baterie o 10–20 %.
•
Důlní elektrický bateriový nakladač R1700 XE bude na vybraných trzích komerčně dostupný od prvního čtvrtletí roku 2022.