Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 28.9.

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno: 27. 9. 2024

Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu zajímavou instalaci, konkrétně na myčku MobyDick v lomu Budislav nedaleko Litomyšle. Tato myčka slouží k mytí kol a podvozků nákladních vozidel přepravujících z lomu vytěžený křemenný diorit. Zajeli jsme se do Budislavi podívat, abychom si na vlastní oči prohlédli navržené řešení od jednoho z předních evropských výrobců mycích zařízení.

Vjetím na betonový nájezd se pomocí magnetického senzoru aktivují čerpadla a začíná proces mytí.

Povrchová těžba hornin klade na provozovatele velké nároky, zejména co se týče čistoty a bezpečnosti provozu. V lomu Budislav, patřícího do portfolia společnosti GRANITA Lomy s.r.o., důsledně dbají na dodržování všech hygienických norem a myčka nákladních vozidel tak byla logicky v hledáčku provozovatele jako jedno z dalších možných řešení, jak zabránit znečištění přilehlých pozemních komunikací. Myčku MobyDick zde mají v provozu od dubna letošního roku, nicméně již v takto poměrně krátké době se ukázaly její největší výhody v běžném provozu.

O společnosti GRANITA Lomy s.r.o.

Hlavním předmětem podnikání společnosti GRANITA Lomy s.r.o. je těžba, úprava a prodej kameniva. Společnost patří mezi přední výrobce drceného kameniva v Pardubickém kraji. Má celkem šest provozoven; kromě lomu v Budislavi jsou to Chvaletice, Skuteč, Žumberk, Humperky a Zderaz. Veškeré dodávané kamenivo splňuje nejpřísnější současná kritéria kvality podle ČSN EN a je uváděno na trh v souladu se zákonem č. 22/1997 Sb. Sortiment výrobků je přizpůsobován požadavkům odběratelů, ale v zásadě jsou vyráběny všechny běžné frakce drceného kameniva. Více informací lze nalézt na www.granita.cz.

Výběr dodavatele a příprava na montáž

Jak nám prozradil pan Petr Sedláček, vedoucí provozovny Lom Budislav, před pořízením myčky si dělali rešerži trhu, jaké technologie jsou u nás pro mytí nákladních vozidel dostupné. „Srovnatelné dodavatele jako Frutiger bylo těžké najít. Přišlo mi, že jsou co se týče použitých technologií a celkové funkčnosti řešení z nabízených alternativ nejdál,“ komentuje výběr dodavatele Petr Sedláček. Každopádně, jak to při podobných investicích bývá, nechybělo ani referenční kolečko, kdy se zástupci obou společností vydali podívat se na již instalované myčky.

Po vyprojektování a odsouhlasení návrhu trvala samotná montáž mycí linky zhruba dva dny (tuto dobu výrobce deklaruje ve svých materiálech jako standardní). Samotné montáži předcházela příprava na usazení myčky, která v tomto případě nebyla úplně jednoduchá. Myčka se totiž nachází u výjezdu z lomu, kde má komunikace přibližně osmiprocentní sklon. Zkušení strojníci Granity si však s úpravou plochy poradili.

Pohled na myčku MobyDick v lomu Budislav z ptačího pohledu.
Pohled na myčku MobyDick v lomu Budislav z ptačího pohledu.

Popis myčky MobyDick

Myčka MobyDick ONE se nedá jednoduše popsat podle nějakého katalogu, jako je tomu třeba u stavebních strojů, protože tyto myčky nejsou vyráběny sériově. Jedná se o modulární systém, kdy se každá mycí linka navrhuje dle vstupních požadavků zákazníka. V Budislavi byl navržen mycí element o délce 7,2 m, odkapový rošt na vjezdu i výjezdu, dvě recyklační nádrže; každá o objemu 50 m3 s bezpečnostním zábradlím, uzamykatelný kontejner z nerezu na rozvaděč, dávkovací čerpadlo flokulačního činidla a také dvojice spodních trysek určená na vymývání prostoru mezi kolem a blatníkem (tzv. PowerFlush). Nejlépe si ale tyto úpravy představíme přímo na popisu myčky.

Panoramatický pohled na myčku MobyDick v lomu Budislav. Pod mycí rampou je vidět vodohospodářský systém myčky.
Panoramatický pohled na myčku MobyDick v lomu Budislav. Pod mycí rampou je vidět vodohospodářský systém myčky.

Jak už bylo řečeno, myčka se nachází při výjezdu z lomu po pravé straně v poslední horní levotočivé zatáčce. Vozidlo s nákladem vyjede ze zatáčky a vjede na zhruba třímetrový betonový nájezd. Pod betonem je instalován magnetický senzor, takže jakmile na nájezd najede technika s kovovými částmi podvozku, senzor vyšle pokyn k automatickému natlakování čerpadel. Řidič následně stáčí opatrně návěs a pomalu vjíždí po ocelových nájezdech do myčky. Zahájení mycího procesu není okamžité, ale je zde několikavteřinová prodleva, aby měl řidič čas vjet s vozidlem na mycí rošt. Pomalým průjezdem po mycím roštu dochází k tlakovému mytí spodních a bočních částí vozidla. K tomu slouží důmyslně rozmístěné trysky. Pro mytí pneumatik a podběhů jsou určeny protisměrně umístěné trysky na kovovém roštu ve tvaru obráceného V (díky tomuto profilu může myčkou projíždět i pásová technika), vysokotlaké mytí podběhů obstarávají dvě speciální přídavné trysky dodávané pod obchodním názvem PowerFlush.

Spodní část myčky. Dvojice sedimentačních nádrží, odtokové kanály a tubus (modrý) pro vynášecí hrablový dopravník.
Spodní část myčky. Dvojice sedimentačních nádrží, odtokové kanály a tubus (modrý) pro vynášecí hrablový dopravník.

Jedná se o patentované zařízení výrobce, které nemůže být nabízeno konkurencí. Tyto trysky, umístěné zespodu roštu při vjezdu, mají své vlastní čerpadlo a jsou velmi účinné při odstraňování nečistot z podběhů vozidel. Po obou bocích betonové zábrany jsou umístěné pozinkované boční trysky, které oplachují boční spodní část vozidla. Zajímavostí je, že jak boční, tak spodní trysky jsou vyměnitelné; v případě potřeby je stačí prostě odšroubovat. Uživatel si takto snadno může měnit parametry rozstřiku vody. Co se děje v myčce dál? Voda s nečistotami je vyplavována několika odtokovými kanály do primární sedimentační nádrže o objemu 50 m3. Nečistoty se usazují na dně, odkud jsou pomocí řetězového hrablového dopravníku vynášeny na plochu vedle myčky (může být také přistaven kontejner apod.). Odtud jsou naloženy a odvezeny pomocí smykem řízeného nakladače. Primární nádrž je volným přepadem spojena s druhou nádrží o stejném objemu, aby byla zaručena odpovídající recyklace vody.

Tab.: Mycí zařízení MobyDick – lom Budislav
Tab.: Mycí zařízení MobyDick – lom Budislav

Obsluha myčky, přísady a údržba

Myčka MobyDick je plně programovatelná. Délku mycího cyklu si provozovatel navolí na rozvaděči, který je umístěný pod mycí linkou u nádrží v žárově pozinkovaném kontejneru. Délka mycího cyklu byla v době naší návštěvy nastavena na 35 vteřin; pokud je například po dešti a cesty jsou blátivé, doba mytí se jednoduše upraví na delší čas. Na rozvaděči se dají snadno nastavit také další parametry, jako je režim hrablového dopravníku. Ten může běžet nepřetržitě, nebo se sepne automaticky pouze po doběhu mycího cyklu či se zapíná ručně dle potřeby. K mytí se používá i mírně zakalená voda, doplněná o speciální přísadu, tzv. flokulant, který společnost Frutiger ke svým myčkám dodává. Úkolem flokulantu je vázat na sebe ve vodě nečistoty, aby se usadily na dně, odkud je vynese ven dopravník. Dávkování této příměsi je automatické; dávkovač se nachází v kontejneru vedle rozvaděče. „Nastavení mycího procesu, nastavení dávkování a obsluha všech funkcí je u této myčky velmi jednoduchá,“ sdílí svou zkušenost Petr Sedlaček, který rovněž chválí minimální údržbu myčky: „Občas pouze zkontrolujeme dávkování flokulantu a jednou za dva dny sebereme zbytky hrubých nečistot pomocí síta. Samozřejmě ještě se občas podíváme i na mechanické komponenty, jestli není někde něco povolené a podobně. Jinak je to naprosto bezúdržbové zařízení.“ Samotné mycí rošty se čistí samovolně při mytí, pouze první úsek v nájezdu, ve kterém nejsou trysky, se musí jednou za čas opláchnout ručně hadicí. Co se týče ucpání trysek, k tomu podle Petra Sedláčka nedochází vůbec, jednak kvůli velkému tlaku vody a jednak kvůli jejich poměrně velkému průměru.

Vyústění hrablového dopravníku. Tudy se dostávají ven nečistoty z vody.
Vyústění hrablového dopravníku. Tudy se dostávají ven nečistoty z vody.

Díky přidané chemii a soustavě dvou nádrží je voda v myčce neustále recyklována, takže na provozovatele nejsou kladeny žádné zvýšené nároky na zásobování vodou. V Budislavi nemají přípojku na automatické doplňování vody, jak tomu bývá v ostatních případech, ale nádrže si dopouští pomocí mobilní cisterny. Čerpadla MobyDick nekladou vysoké nároky na kvalitu vody. Často je při instalacích využívána např. důlní voda. K úplnému vypuštění nádrží dochází zejména kvůli kontrole zařízení; pak se vyčistí dno od zbytků usazenin a doplní se z cisterny nová voda. Kapacita myčky není technologicky nijak omezena a v podstatě se řídí nastaveným intervalem mycího cyklu. Jak lze snadno vypočítat, teoreticky může myčkou projet co minutu jedno nákladní vozidlo.

Myčka MobyDick od výrobce Frutiger CZ s.r.o. je pozoruhodné zařízení. Je jednoduché a přitom vyrobené z velmi kvalitních komponentů; je nenáročné na obsluhu a údržbu. Jak jsme mohli na vlastní oči vidět, i relativně krátká doba mytí poskytne skvělý mycí výkon a na čistotě vozovek u vjezdu do lomu je to ostatně vidět. Výrobce Frutiger poskytne v případě zájmu veškerou součinnost a jejich specialisté navrhnou takové řešení, které bude pro daný provoz a daného zákazníka tou optimální variantou. Pro více informací navštivte stránky www.mobydick.com, nebo kontaktujte specialistu na telefonním čísle +420 775 720 045.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek

Takeuchi TB 257 FR s osfet výložníkem bude těžko hledat soupeře

Zveřejněno 23.9. Dlouho jsme se chystali zprostředkovat vám dojmy z provozu šestitunového rýpadla Takeuchi TB 257 FR a konečně se na nás usmálo štěstí. Od společnosti VLW, dealera strojů Takeuchi, jsme dostali tip na jejich zákazníka, který s tímto zajímavým… celý příspěvek