Je květen, teplota u obce Härnösand na švédském pobřeží Baltského moře je těsně nad bodem mrazu, a dělníci na stavbě se domlouvají na postupu. „Půda je zamrzlá a tvrdá,“ říká pan Cay Walldén, který je vlastníkem společnosti AB Willer, jež má práce na starosti. „Když začneme s vrtáním pilotního vrtu skrz skalnaté podloží či ledový povrch, tak může být velice obtížné udržet potřebný směr a dráhu vrtací hlavy. Zvládnutí tohoto postupu vyžaduje hodně zkušeností a špičkovou HDD techniku,“ uvádí Walldén.
Horizontálně řízené směrové vrtání je přitom těžištěm úspěchu společnosti AB Willer. Tato technologie dovoluje dostat se skoro kamkoliv, procházet přes libovolnou půdu nebo terénní podloží. „Nabídkou vrtání do skalnatého podloží jsme zaplnili díru na trhu,“ vysvětluje Walldén a dodává: „Namísto toho, abychom realizovali komplexní výkopové služby, tak se naše společnost profiluje výhradně jen jako dodavatel vrtacích činností.“
Efektivita firmy závisí na technice
Zakázka je realizována nedávno pořízenou vrtnou soupravou Vermeer D23x30DR S3, která díky technologii duálních tyčí – pevné vnitřní tyči a duté vnější tyči – kombinuje točivý moment, potřebný k proražení houževnatého terénního podloží, kapacitu výplachového systému, nutnou k rychlému a efektivnímu vrtání a dostatečné odvádění vyvrtaného materiálu. Firma se tak může spolehnout, že svou práci zvládne bez ohledu na dané terénní podloží. „Velikost a schopnost vrtacího stroje projít různými druhy terénního podloží jsou důležité faktory, ale podstatný je i jeho výkon,“ pokračuje pan Cay. „Konec konců efektivita naší společnosti je přímo spojená s výkonem vrtacího zařízení. Proto už při výběru techniky jsem se na tyto parametry pozorně díval.“
Mezi věci, které pan Cay na soupravě D23x30DR S3 oceňuje, patří rovněž vznětový motor Deutz. Ten poskytuje výkon 75 kW, tlačnou/tažnou sílu 106,8 kN, a proměnné rychlostní parametry. Dále zmiňme vrtací hlavu připojenou přímo k soutyčí, čímž se snižuje požadovaná délka a hmotnost celého zařízení, a rovněž se tím zvyšuje účinnost. Dále je zde použité osazení nástrojů s dvoustupňovým ohybem v přední části vrtné hlavy pro optimalizaci řízení a ovládání. Díky použití agresivních kotvících opěr navíc zůstává stroj vždy stabilní i pro ty nejnáročnější práce, a to při hmotnosti pouze 7,5 tuny.
„Když jsme se rozhodovali pro investici do nového stroje HDD, tak jsme byli přesvědčení, že musí být takový, který lze převážet na standardním nákladním automobilu bez přívěsu,“ vzpomíná pan Cay. „Tímto způsobem můžeme rychle reagovat na požadavky zákazníků, stačí menší vozidla a s naší výbavou se můžeme dostat prakticky všude; projedeme po úzkých uličkách ve městě, po polních cestách, zkrátka kdekoliv,“ uvádí pan Cay. Dodejme, že vrtacích stroje s podobným výkonem mají obvykle šířku více než 2 metry, zatímco typ D23x30DR S3 je široký jen metr šedesát. Proto se snadno dostane na kamion a je současně velmi obratný při pohybu po staveništi. „Někdy se při práci ve městě musíme dostat i mezi budovy. Výhodu v tomto ohledu představuje také relativně nízká hmotnost stroje a jeho pogumované pásy,“ dodává Walldén.
Dalším požadavkem byla zmíněná univerzálnost. „Mnohé zakázky, které dostáváme, závisejí na schopnosti zahájit jejich realizaci v krátkém termínu. Většinou proto nemáme příležitost k předběžnému průzkumu daného místa z hlediska geologických a terénního podmínek a ani naši zákazníci často nevědí podrobnosti. Chtějí jen vrtat z místa A do místa B a nemají tušení, co je mezi tím. Může to být bahno, štěrk nebo kámen. Pokud se chystáme na takovou práci, tak k tomu potřebujeme vrtací stroj, který zvládne všechno, na co narazíme.“
Všechno vypadá velmi jednoduše
Pan Cay se pro zakoupení soupravy D23x30DR S3 rozhodl v loňském roce a je z ní nadšený. „Stroj jsme převzali na podzim, takže jsme jej měli možnost hned z kraje využít v zimním období, kdy jsou podmínky pro vrtání nejtěžší. Stroj nás nezklamal, jeho použití je snadné.“ Ovládání je dobře navržené, lze mít vždy jednu ruku na jedné páce a není potřeba přehmatávat. „Ovládací prvky jsou dostupné a přehledné – je to námořnické provedení – a to se samo sebou hodí. Dále se nám líbí, že můžeme zatížení tyče sledovat přímo ze sedadla pracovníka obsluhy,“ říká pan Cay.
Stejně jako každý podnik, který působí na volném trhu, tak musí být i společnost AB Willer schopná konkurence z hlediska cen. „Vzhledem k tomu, že se zde jedná o silný přeplňovaný vznětový motor, tak spotřeba paliva zůstává na překvapivě dobré úrovni. Nákladovou položkou samozřejmě také představuje doba nečinnosti, protože když neprobíhá žádné vrtání, tak se také nevydělávají žádné peníze.“
Pro udržení příznivých celkových nákladů na provoz stroje Vermeer D23x30DR S3 je důležité i rozsáhlé využití standardizovaných součástí, včetně bentonitového těsnění a prvků upnutí. „Protože to je ještě nový stroj, tak nemáme příliš mnoho zkušeností s jeho údržbou nebo s výměnou součástí. Přemýšlel jsem o tom už před nákupem, ale viděl jsem, že to všechno vypadá velmi jednoduše. Například stroj má jednodílnou kapotu, takže se snadno dostanete k motoru i k součástem hydraulické soustavy,“ říká k servisu majitel firmy.
Jako zaměstnavatel, který si své zaměstnance hýčká, oceňuje pan Cay rovněž bezpečnostní funkce stroje D23x30DR S3, včetně standardně poskytovaného systému pro dálkové blokování (Remote Lockout) a systému výstrahy před zásahem elektrického proudu v případě jeho navrtání (Strike Alert). „Kromě toho jsem si všiml, že je tento stroj méně hlučný než ten, který jsme měli předtím, a to je samozřejmě pro obsluhu lepší.“ Méně hluku se rovněž cení v případě vykonávání prací v blízkosti zástavby.