Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

V ASbud Česká republika se s nakladači Yanmar dveře netrhnou

Zveřejněno: 11. 5. 2023

Sledujete-li na sociálních sítích počínání valašského prodejce stavební mechanizace, společnosti ASbud Česká Republika, s.r.o., určitě vám nemohlo ujít, jak často tu předávají zákazníkům novou techniku Yanmar. Ačkoli firma u nás zastupuje více značek (mimo jiné D‘avino, Ammann, Hidromek, Schaeff, Messersi nebo Locust), právě Yanmar patří mezi jejich stálice a prodejní bestsellery.

Zaškolování obsluhy nového nakladače Yanmar V80 ve firmě UHLOBESKYD.

Jendou z nejvyhledávanějších kategorií jsou kompaktní kolové nakladače Yanmar v hmotnostní kategorii od 4 do 7 tun. Konkrétně se jedná o modely V70S, V80, V100 a V120 a právě přicházející řadu V7. Trochu si na ně tedy posvítíme, abychom zjistili, co se skrývá za jejich úspěchem.

Z ASbudu až na sever Čech

Produktová řada kompaktních kolových nakladačů Yanmar je v nabídce firmy ASbud již od počátků spjatých se značkou Schaeff. Po technické a koncepční stránce navazují na veleúspěšné nakladače Schaeff / TEREX a stejně jako ony se stále vyrábí v německém Crailsheimu.

Hlavní devizou nakladače Yanmar V70S je přední otočná nástavba.
Hlavní devizou nakladače Yanmar V70S je přední otočná nástavba.

Všechny typy kompaktních kolových nakladačů Yanmar jsou osazeny vlastními osvědčenými motory, vyjma modelu V120, který má pod kapotou Deutz. Co se týče prodejních úspěchů nakladačů, nejvýmluvnější bude namátkový výčet strojů, které v ASbudu v poslední době předali zákazníkovi. Až na sever Čech do Sokolova putoval nakladač Yanmar V100, naopak v domovském kraji na Valašsku pracuje v uhelných skladech model V80. Na expedici tuhých paliv si jej pořídila společnost UHLOBESKYD obchod s palivy s.r.o. K nakladači si tu kromě klasické lopaty pořídili také roštovací lopatu pro třídění uhlí, otvírací lopatu a paletizační vidle.

Původně si chtěli koupit nějaký použitý nakladač (i tyto poptávky v ASbudu řeší), když si ale spočítali výhody nového stroje včetně tovární tříleté záruky, sáhli raději po funglovce. Nejmenší z nakladačů, V70S, si odvezli zástupci firmy BAGGER, k.s. na Plzeňsku. Tuto společnost založil známý automobilový závodník a účastník Rally Dakar, Martin Šoltys, a protože je zajímavá i z hlediska své další činnosti, přidáváme k ní v samostatných boxech základní údaje spolu s jejich krátkým zhodnocením stroje.

Společnost BAGGER, působící převážně v Plzeňském kraji, je spjata s automobilovým závodníkem Martinem Šoltysem (člen Tatra Buggyra ZM Racing týmu na Rally Dakar), který ji založil v roce 2002. Firma se specializuje především na výstavbu vodovodů, kanalizací, klasické zemní práce, ale poradí si i s odbahňováním vodních toků a s bouráním objektů a recyklací. Jedna z divizí společnosti se zabývá developerskou činností. V Hořovicích firma dokončila první etapu projektu s více než čtyřmi stovkami moderních bytů. V BAGGERU pořád něco nového vymýšlejí a převádějí své nápady do praxe. Poslední novinkou je pořízení speciálního tlakového auta pro monitoring a čištění potrubí. Více o činnosti této firmy a jejích projektech na www.bagger.cz.

Specifika kompaktních nakladačů Yanmar

Kloubové nakladače Yanmar jsou vysoce univerzální stroje, dobře ustrojené i pro tvrdší zacházení. Kromě stavebních aplikací se hodí například pro práci v lese, na poli, ve skladech, na pilách nebo recyklačních skládkách. Pro hladkou manipulaci s lopatou jsou vybaveny paralelní kinematikou, která udržuje pracovní nástroj rovnoběžně se zemí a obsluha se tak nemusí trápit s naklápěním a může provádět pracovní cykly velmi rychle. Při nakládání například na korbu automobilu ocení strojník také zvláštní tvar ramene, který minimalizuje riziko kolize.

Pohled strojníka z kabiny nakladače Yanmar V120.
Pohled strojníka z kabiny nakladače Yanmar V120.

Kompaktní kloubové nakladače Yanmar mají stejný princip řízení pomocí středového kloubu jako se používá u těžších kolových nakladačů. O vyrovnávání kol v nerovném terénu se stará oscilační zadní náprava s výkyvem ± 10°. Středový kloub ve spojení s oscilační nápravou je jednoduché řešení, které zvyšuje životnost stroje, zlepšuje jeho manévrovací schopnosti a stabilitu při práci s lopatou i paletizačními vidlemi. Součástí standardní výbavy je také automatická uzávěrka diferenciálu. Co je ale opravdu unikátní, a hlavně velmi pozitivně hodnocené stavaři, je přední otočná nástavba u modelu V70. Jde o osvědčené řešení, které se ještě používalo u starých strojů Schaeff a ještě dříve u legendárních nakladačů Hon. Celé přední rameno s příslušenstvím je tak možné otáčet v rozsahu 2 × 90°; přidáme-li k tomu úhel řízení až 40° na obě strany, dostaneme celkový provozní rozsah až 260°. To je bezkonkurenční hodnota, díky které je tento stroj zajímavou volbou pro nejednu stavební firmu. Všude se vejdete, všude dosáhnete, z jízdního pruhu pohodlně zasypete výkop a s vidlemi si i v úzké uličce pohodlně složíte z návěsu paletu s cihlami.

Ve firmě BAGGER si nemohou vynachválit přední otočnou nástavbu modelu V70S. Fotografie pořízená při výstavbě kanalizace v obci Chezovice.
Ve firmě BAGGER si nemohou vynachválit přední otočnou nástavbu modelu V70S. Fotografie pořízená při výstavbě kanalizace v obci Chezovice.

Další výbava a hydraulika

Pojďme si ale představit další prvky standardní nebo volitelné výbavy nakladačů Yanmar. V ASbudu jsou stroje dodávány s hydraulickým rychloupínačem a přídavným hydraulickým okruhem, který přijde vhod například pro zapojení tzv. „klapačky” nebo rotačního smetáku. Pojezd je zajišťován hydrostaticky, oba hydraulické okruhy (pojezd/práce) jsou na sobě nezávislé. Třetí hydraulický okruh je určen pro ovládání hydraulického rychloupínače, čtvrtý pro práci se speciálním příslušenstvím. Ovládání obou okruhů je proporcionální na joysticku. Nakladače mohou být vybaveny také funkcí vysokého průtoku (High Flow) pro obzvlášť náročné typy příslušenství. „Kromě přídavné otoče na V70 oceňují u těchto nakladačů naši zákazníci dobrou stabilitu, velkou výsypnou výšku a překlopnou hmotnost,” říká k těmto modelům Robert Skopal, manažer prodeje ve společnosti ASbud. V sídle firmy v Rožnově pod Radhoštěm nakonfigurují stroj podle přesných požadavků zákazníků. Široká škála příslušentví je buď přímo na skladě, případně ji lze doobjednat s rychlým termínem dodání. Skladem jsou i vybrané nakladače, stačí se informovat nebo se předem ohlásit na návštěvu, protože u nich na dvoře je vždy k vidění více zajímavé techniky. Zbývá ještě dodat, že se zástupci ASbudu a jejich technikou se letos zájemci budou moci seznámit na dvou akcích: na Zemi živitelce (24.–29. srpna) a na veletrhu EXPO Lesní lom (13.–15. června).

Pro krátkou referenci ke kolovým nakladačům Yanmar jsme se vypravili na Plzeňsko, do obce Cheznovice. Tady probíhá stavba kanalizační sítě pod taktovkou místní firmy BAGGER. Kolový nakladač Yanmar V70S se zametacím zařízením najdeme uprostřed čilého stavebního ruchu ve spodní části návsi. Nakladač pořídili zhruba před rokem, od společnosti ASbud mají rovněž starší minirýpadlo TEREX, jinak ve firmě sází hlavně na značky Caterpillar a Takeuchi. „Je to jediný stroj na trhu s otočnou nástavbou ramene, což je pro nás největší výhoda,“ říká o pořízení nakladače Tomáš Chvojan z firmy BAGGER. Otočnou nástavbu znají ze dvou starších strojů Schaeff, se kterými jsou spokojeni, takže Yanmar V70S byla pro ně volba číslo jedna. ASbud pak vyšel vstříc rychlým termínem dodání. „Ještě před nějakými patnácti lety bylo zvykem všechno dělat traktorbagrem. Myslím, že dneska tuto jejich roli víceúčelových strojů převzaly tyto nakladače. K Yanmaru máme kromě lopaty i vidle a smeták, zvládneme s ním opravdu hodně práce,“ doplňuje referenci Tomáš Chvojan.

Na dveře klepou nové modely

Výrobce Yanmar uvede brzy na trh dva menší nakladače V7 a V7HW (Heavy Duty). Jedná se o další hmotnostní kategorii v tonáži od 4,2 do 4,5 tuny s nově řešenou platformou šasi. Namísto oscilující zadní nápravy tu bylo použito speciálního oscilujícího středového kloubu, který v sobě spojuje ± 10° výkyv a ± 40° natáčení do stran. Tato kombinace posune použitelnost nakladačů zase o kus dál.

Nová řada nakladačů Yanmar (V7 a V7HW ) přinese nově řešenou platformu šasi.
Nová řada nakladačů Yanmar (V7 a V7HW ) přinese nově řešenou platformu šasi.

Z dalších již dostupných informací můžeme prozradit, že stroje nabídnou nosnost až 2 tuny, kompaktní výšku do 2,5 metru (snadný transport a průjezdy) a cestovní rychlost 30 km/h. Nová bude funkce plíživého pojezdu (tzv. „Creep Mode”), která umožní dosáhnout konstantní rychlosti nezávisle na otáčkách motoru (skvělé řešení je to například při používání vysokoprůtokových zametacích zařízeních). Ve výbavě zůstává paralelní kinematika, samosvorný diferenciál i nízkoemisní motory Yanmar. „První kusy na sklad k nám přijdou pravděpodobně ve druhém kvartále tohoto roku a pak nás čeká homologace pro provoz na pozemních komunikacích,” sdělil nám k novince Ing. Jan Kunčický, majitel a jednatel firmy ASbud. „Pilotní testování u zákazníků potvrdilo sílu strojů, rychlost, perfektní výhled z kabiny a vynikající přenos síly motoru na hydrauliku. Zbývá snad ještě doplnit, že v roce 2024 už budeme mít k dispozici i první elektrické stroje Yanmar, které byly představeny na veletrhu Bauma v loňském roce,” dodává na závěr Jan Kunčický.

Autor: Jan Rybář
Foto: ASbud a autor

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek