Za dumpery D'AVINO míříme nejprve do sídla společnosti ASbud v Rožnově pod Radhoštěm. Na dvoře jich je hned několik: oblíbená dvanácti tuna D12 (jednostranný sklápěcí dumper) a staveništní kloubový dumper DS70 s třístrannou sklápěcí korbou. Tato dvojice zánovních strojů byla pořízena do půjčovny ASbud a aktuálně je k dispozici k dlouhodobému pronájmu. Kromě nich jsme si prohlédli dva zbrusu nové beton-mixy 560.2 RUNNER, které nedávno dorazily z továrny a v nejbližší době budou předány zákazníkovi. Zářivě žlutá vozidla se dobře vyjímala mezi novými rýpadly Yanmar ve tmavě rudém laku.
DS70: malý, ale šikovný
S jednotlivými vozidly nás seznámil Robert Skopal, obchodní zástupce společnosti ASbud: „Dumper DS70 má nosnost sedm tun a váží tři a půl tuny. Jeho velkou výhodou je celková šířka, která nepřesahuje dva metry, a proto jej lze přepravovat v klasickém kontejneru.” Stroj má bez kabinovou konstrukci (s ochranným rámem proti převrácení nad sedačkou obsluhy), masivní středový kloub, hydrostatický pojezd, motor Yanmar a otočnou výsypnou korbu (180°). Díky kompaktním rozměrům lze dumper provozovat i na stavbách se stísněnými podmínkami.
Ovládací panel je jednoduchý: vévodí mu volant s klasickým tříramenným věncem, pod ním je kaplička se sdruženými přístroji. Odpružená sedačka poskytuje dostatečnou oporu bedrům. Líbí se nám kamerový systém, který řidiči pomáhá se zorientovat při jízdě i vysypávání materiálu. Monitor kamery je umístěn v úrovni kolen; kamera je zapuštěná zepředu na hřídeli přední nápravy. Stroj je vybaven standardně couvacím alarmem (tzv. „chrochták”).
D12: stavařská obdoba legendárního teréňáku
Větší z dumperů D'AVINO D12 má jednostrannou sklápěcí korbu o objemu 6 700 litrů (při zarovnaném objemu). Kompaktní stroj je podle nás ideální alternativou například ke starším staveništním dumperům s vysokým nájezdem motohodin, u kterých se zvyšuje poruchovost a exponenciálně s tím rostou provozní náklady. Největší devizou tohoto sklápěče je podle Roberta Skopala kompaktnost a jízdní vlastnosti. „Dumper má pohon 4×4, obě nápravy jsou navíc řiditelné, takže k dispozici jsou tři jízdní režimy včetně krabího chodu,” podotýká Skopal. Díky možnosti zatočit obě nápravy stejným směrem klesá poloměr zatáčení, takže obsluha může na staveništi vysypat náklad v podstatě kdekoliv. Uzamykatelný 100% diferenciál na zadní nápravě a diferenciál s omezeným prokluzem na přední nápravě pak dělají z tohoto stroje takový malý stavební „Hummer”.
Z kabiny je dobře vidět všemi směry, díky snížené zaoblené motorové kapotě dokonce i vlevo. Zaujal nás sdružený panel s ovladači a výdechy na stropnici nad hlavou; ovládání nenarušuje výhled, toto umístění trochu připomíná stropní ovladače v letadle. Na přání lze kabinu dovybavit klimatizací nebo vybraným rádiem. Střecha kabiny je zvenčí chráněna masivním límcem korby, na jeho vnější hraně je instalováno několik světlometů. Všechny použité komponenty dumperu jsou vyrobené v Evropě, kde probíhá rovněž jejich montáž, takže v tomto směru by měla být kvalita zaručena. Na přání lze ke stroji vydat TP pro provoz na pozemních komunikacích (jako pracovní stroj.) Maximální rychlost, mimochodem udělovaná motorem Perkins, dosahuje 35 km/h; stoupavost dumperu s nákladem je vynikajících 40 %.
560.2 Runner: dobře vymyšlená míchačka
Raritním strojem na tuzemských stavbách je samonakládací beton mix D'AVINO 560.2 Runner s 4,5kubíkovým otočným bubnem (180°). Všechny výše zmíněné provozní výhody, jako je pohon 4×4 nebo obě řiditelné nápravy, jsou i v tomto případě zachovány plus se k nim přidává ještě promyšlená konstrukce nástavby. Buben s dvojitým kónickým a konvexním dnem je poháněn pomocí hydrostatické převodovky s pístovým čerpadlem s variabilním průtokem a orbitálním motorem napojeným na převodovku. Buben je ovládán elektrohydraulicky, a to buď z kabiny, nebo operátorem ze země (na jednoduchém panelu). Pro snadnější vyprázdnění je možné buben pomocí dvoučinných hydraulických válců zvednout. V rámci volitelné výbavy lze na zadní nakládací lopatu nainstalovat vážicí systém a propojit ho s tiskárnou v kabině. Nezapomnělo se na pohodlí při údržbě: všechny komponenty jsou logicky rozmístěné, snadno dosažitelné ze země a nechybí ani vysokotlaký systém mytí bubnu. V kabině nás zaujala otáčecí sedačka na kulovém ložisku; ovladače jsou sdružené do centrálního panelu a je tu i barevný monitor zobrazující základní funkce. Díky pozitivním referencím po prvních dodaných kusech se firmě ASbud povedlo prodat několik dalších beton mixů; v současnosti jsou kromě Moravskoslezského kraje v provozu také v Jižních Čechách nebo na Liberecku.
Návštěva na stavbě: pocity a zkušenosti
Abychom si udělali obrázek o tom, jak vypadá běžný provoz dumperů a jaký je názor obsluhy, vypravili jsme se do Ostravy-Vítkovic do bývalé aglomerace rudy. Na místě, kde kdysi stála úpravna a spékárna železné rudy, roste pod taktovkou developera průmyslově-obchodní čtvrť, ve které nebudou chybět výrobní a skladové haly, obchody, kanceláře a další zázemí. Zemní práce tu má na starost společnost HORKON, která zde na převoz zeminy nasadila jeden z dumperů D12 (celkem mají od ASbudu čtyři). Společnost posílá tyto stroje dle potřeby po celé republice, v době návštěvy pracovaly další z nich v Olomouci a na stavbě skladovacího komplexu u Tábora. Řidič, který dostal D12ku v Ostravě do péče, chválí hlavně rychlost a průchodnost terénem. „Lítá to pěkně, a to dokonce v terénu. Projede to vším, trochu se to houpe, ale nepřevrátíte to. Líbí se, že můžu přepínat jízdní režimy želva–zajíc, stejně tak jsou super zatáčecí obě nápravy.” V korbě vozí ve vítkovickém areálu zhruba čtyři kubíky materiálu. Dumper nevyžaduje dle strojníka žádnou speciální údržbu, pouze zhruba jednou za dva dny je potřeba namazat nápravy (pomocí jednoduchých zespoda přístupných mazniček). Při práci v noci si chválí přední světelnou rampu na „kšiltu”, která dokáže rozzářit celou stavbu.
Závěr a zhodnocení
Dumpery D'AVINO se v Čechách zdá se osvědčily, protože jejich vlastnosti korespondují s požadavky většiny tuzemských stavařů. Společnost ASbud k nim poskytuje plnohodnotný záruční i pozáruční servis a záruku 2 roky. Dobře tu hodnotí komunikaci s výrobcem ohledně dodávek náhradních dílů. Kvalita servisních služeb ASbud je obecně v branži známá; společnost funguje na rodinné bázi a daří se ji dlouhodobě držet stabilní servisní tým, který je schopný se o prodávané stroje komplexně postarat.
K hodnocení těchto strojů se na závěr přidává i Ing. Jan Kunčický, jednatel a majitel ASbud: „Dumpery D'AVINO mají velký potenciál. Jsou vyrobeny v Evropě, z kvalitních materiálů, jsou konstrukčně jednoduché a používají osvědčené motory a hydrauliku. Lze je na přání dovybavit celou řadou prvků a také homologací pro provoz na silnicích. Celkově vzato, jejich pořízení dává ekonomicky smysl.”