Nacházíme se v areálu bývalého ČKD v Hradci Králové, kde ROP-STAV staví základy pro skladovou halu sléváren. Rýpadlo prověřil strojník Milan Hanuš, který má se stavebními stroji více než dvacetiletou praxi. Jeho rukama prošly desítky mašin, od historických jako je například Broyt, až po současnou nejmodernější techniku.
Na co přesně tady v Hradci Králové nové rýpadlo CASE používáte?
Máme ho tu zapůjčené na týden na otestování. Bude tu stát velká skladovací hala, takže připravujeme terén pro stabilizaci a stavbu základové desky. Vykopávám zhruba půl metrů tvrdé zeminy, po mně tu pak nastoupí fréza.
Jaké máte předchozí zkušenosti s rýpadly CASE? Máte ve firmě ještě nějaké další stroje této značky?
Osobní zkušenost nemám. Ve firmě máme od nich grejdr, takže přes jejich obchodního zástupce bylo domluveno, že si otestujeme tuto novinku.
ROP-STAV s.r.o. je stavební společnost, specializující se na zemní práce, spodní stavby silničních těles, stabilizace zemin a recyklace vozovek. Přidruženou činností jsou demolice budov, přeprava sypkých hmot a projekční práce. Více na www.rop-stav.cz.
Jaké jsou vaše první pocity z rýpadla CASE CX300E?
No, je to dobrý švihadlo (směje se). Překvapilo mě, jak je stroj rychlý a tichý, kolik udělá práce a za jakou spotřebu paliva. Ta se pohybuje někde kolem 10,9 litrů. To je hodnota, na kterou se normálně nedostanu ani s pětadvacetitunovým bagrem. A to tady děláme v těžbě, s poměrně tvrdým materiálem.
Co ovládání a jízdní vlastnosti?
Člověk si tu ani nepřipadá, že sedí ve třicetitunovým bagru. Většinou jsou stroje v této kategorii takové těžkopádné, tady vůbec. Připadá mi, jako bych seděl v mnohem menším bagru. Motor je opravdu silný, možná až moc, hydraulika parádní. Za léta praxe jsem zvyklý dělat při práci všechny tři pohyby najednou (pojezd, otoč, rameno – pozn.redakce) a tento stroj s tím nemá sebemenší problém. Žádná prodleva ani cukání. Ještě bych zmínil nízkou hlučnost motoru. Dokonce jsem si jednou musel otevřít okno, protože jsem vůbec neslyšel otáčky motoru. Je to tichý, i když stojíte venku pět metrů od toho.
Zkoušel jste v menu nastavovat hydraulické tlaky? Jak to šlo?
Zrovna teď jsem na displeji stahoval průtoky na svahovku. Je to rychlý, celé je to v češtině a není s tím sebemenší problém. Dokonce to v pohodě zvládne i méně zkušený kolega. Má to deset provozních režimů (ECO 1–10 / Power 1–10 – pozn.) plus režim SP (SuperPower). Běžně dělám na režim ECO 10 a v něm se dostanu na tu zmiňovanou spotřebu pod jedenáct litrů.
Dá se říci, že vás nějaká funkce u této novinky vyloženě překvapila?
Tak například se mi líbí, že to má hydraulický přepouštěcí ventil. Když si méně zkušený strojník špatně nastaví tlaky do příslušenství, nepustí mu to tam plný výkon, protože část kapaliny se vrátí zpět do nádrže. Nepoškodí se tak hadice ani hydraulika. Také se mi líbí funkce Start / Stop. Vylezete z bagru a on se po čase sám vypne.
Pojďme se podívat do kabiny. Jak byste to zhodnotil tady?
Skvěle rozmístěné jsou ovládací prvky. Nikam se nemusím naklánět a nic hledat. Když se potřebuji rozjet, tlačítko pro pojezd mám hned pod joystickem a ne někde pod displejem. To samé rádio, je hned po pravé ruce a nemusím se zvedat někam ke stropu. Monitor je dobře čitelný a navíc kompletně v češtině. Oceňuji také ovládací kolečko (controller – pozn.), kterým měním jízdní režimy. Je to rychlé, na displeji hned vidím zvolený režim. Pokud potřebuji okamžitou sílu, stačí kolečko zmáčknout a zapne se SP mód pro maximální výkon. Jinak je tu hodně místa, dám si sem jak velkou láhev na pití, tak třeba plechovku. Za sedačkou je chladnička. Samozřejmě mám tu pár drobných výhrad. Nožní pedály jsou prohnuté směrem ven, takže je sešlápnu v podstatě jen špičkou. Jsem zvyklý pracovat bos, takže po delší směně to docela bolí. Joysticky jsou dobře vytočené dovnitř, ale jsou poměrně vysoké, takže si úplně neopřu zápěstí, ale musím ho mít ve vzduchu. Místo zatmaveného plexi stínítka bych dal přednost stahovací roletce do půlky předního okna a stěrač by mohl být umístěný dole. Drobnou výtku dávám také pisklavému zvuku klaksonu. Nějak mi nesedí k tak velké krásné mašině (směje se).
Co ostatní součásti stroje? Můžeme je spolu projít?
Pod kapotou vpravo od dveří je vzduchový a kabinový filtr. Je tu hodně místa, můžete si sem dát rukavice nebo i kompresor pro vyfoukání kabiny. Pod bočním krytem na levé straně je přístup k baterii a motoru. Baterie je chytře schovaná pod víkem, všechno je jednoduše řešené pomocí pár šroubů a přitom masivní. Hadice jsou vedené po segmentech, takže další plus při jejich případné výměně. Dobře přístupný je vypouštěcí ventil na motorový olej, nádobu dáte zespoda, kde je kryt na pár šroubů. Po cestě nahoru na hrobku (kapota motoru – pozn.) se dostanete k močovině a tankovacímu palivovému čerpadlu. Obojí je schované pod jedním ze schodů.
Celkové vysvědčení pro nový CASE CX300E tedy zní?
Za mě parádní stroj a vůbec bych se nezlobil, kdyby mi ho do firmy pořídili. Teď prý k němu dávají i prodlouženou záruku, takže o důvod více. Musím říci, že za těch pár dní, co ho tu mám, už jsem se každé ráno do něj těšil.