Nové rýpadlo šlo v Hustopečích doslova z ruky do ruky a fronta na vyzkoušení stroje úměrně narůstala s pochvalnými komentáři strojníků. Tak nějak jsme začínali tušit, že nová „éčka” se opravdu povedla...
O level výše než řada D
Rýpadlo CASE CX300E působí na první pohled jako pořádný silák. Při práci nebo pojezdu nás překvapila nízká hladina vnějšího hluku. I když stojíte tři metry od pracujícího stroje, slyšíte jen tiché ševelení zpoza motorové kapoty. Násada, výložník, pásový podvozek a spodní zakrytování – to vše působí masivně a jako jeden celek. Široké dveře spolu s velkou prosklenou kabinou jsou příslibem komfortního zázemí strojníka.
Ještě než se vydáme na podrobnější prohlídku stroje, ptáme se produktového manažera Milana Palíka na jeho dojmy z nového „éčka”: „Celkově je to zase o stupínek výš než byla předchozí řada, a tu považuji za velmi dobrou. Ať se podíváte pod kapotu nebo do kabiny, všude na vás dýchne japonská preciznost a dotaženost do nejmenšího detailu,” říká Milan Palík a dodává: „V provozu mě příjemně překvapila dokonalá souhra mezi motorem a hydraulickým systémem. Všechny pohyby jsou plynulé a v každém okamžiku má stroj dostatek výkonu bez nějakých prodlev. Je to čirá radost pracovat s takto výkonným a přitom tichým strojem.”
Spolehlivost díky technologiím
Zásluhu na perfektních provozních vlastnostech mají především použité motory FPT (řada NEF6) a chytrá hydraulika CIHS (CASE Intelligent Hydraulic System), která je srdcem celého stroje. Pojďme si tyto dva základní stavební kameny představit blíže. CASE šel v případě motorizace nových bagrů proti proudu. U modelů v kategorii 21–30 tun zvolil výrobce dnes už vzácný up-sizing, tedy zvětšení pohonných jednotek. Namísto dříve používaných motorů ISUZU o objemu 5,2 litrů jsou do nových strojů montovány jednotky FPT o objemu 6,7 litrů. V kategorii rýpadel 13–18 tun pak sáhl po motorech z inovované řady FPT N45 o objemu 4,7 litrů. Motory FPT přidaly kilowatty na výkonu, ale ubraly na spotřebě paliva. Nové pohonné jednotky se obejdou bez EGR ventilů (výfukové splodiny se nevracejí do sání), což s sebou nese několik výhod: palivo se spaluje při vyšších teplotách (lepší křivka výkonu a točivého momentu a vyšší účinnost), chybí EGR senzory a chladicí modul, takže se podařilo ušetřit místo v motorovém prostoru (všechno je tu dobře přístupné) a v poslední řadě odpadají starosti s mnohdy choulostivým EGR ventilem (může se zadřít).
Stroj využívá novou technologii zahrnující systém selektivní katalytické redukce (SCR – Selective Catalytic Reduction), oxidační katalyzátor (DOC – Diesel Oxidation Catalyst) a bezúdržbový tzv. „SCR on filtr”, který kromě redukce NOX snižuje též množství pevných částic. Pro toto téměř bezúdržbové zařízení s plánovanou životností až 8000 mth se vžilo označení eSCR2. Za vznikem stojí výrobce motorů FPT (13 patentů), přičemž se ve stručnosti jedná o vylepšený systém selektivní katalytické redukce, v rámci kterého je do proudu výfukových plynů vstřikován pod velkým tlakem roztok močoviny. Pro příznivce udržitelného rozvoje a ekologie tu máme na závěr ještě jednu dobrou zprávu: palivový systém těchto rýpadel je flexibilní a dokáže spalovat i HVO (hydrogenovaný rostlinný olej), což je nejnovější generace bionafty vyráběné z rostlinných olejů a odpadních tuků.
Chytrá a výkonná hydraulika
Inovovaný elektronicky řízený hydraulický systém nabízí 4 pracovní módy (SP = Super Power, P = Power, L = Lifting, E = Eco) a velkou míru uživatelské flexibility. „Strojník si podle typu prováděné práce může navolit a individualizovat rozložení hydraulického výkonu do otoče, násady nebo na výložník,” říká o nové hydraulice Milan Palík. Systém umožňuje rovněž nastavení pracovních tlaků a průtoků pro každý typ příslušenství zvlášť, a to pomocí intuitivního menu na displeji v kabině. Každé takové nastavení lze uložit do paměti a je možné jej poté kdykoli znovu aktivovat. Užitečným pomocníkem, například pro méně zkušené strojníky, je programovatelný přepadový spínač, jakási bezpečnostní „pojistka”, která zamezí tomu, že si obsluha pošle do nářadí nežádoucí hydraulický tlak (poměrně často se to stává například u hydraulických kladiv).
Přepracováním hydrauliky, spolu s použitím nových motorů a několika dalšími úpravami (například již zmíněnými výztuhami výložníku a ramene), docílil CASE u této řady obdivuhodné produktivity. Měřeno tabulkově, koeficientem TCO (Total Cost Ownersip = Celkové náklady vlastnictví) patří tato nová řada ke špičce ve své třídě. Oproti předchozí řadě se TCO podařilo snížit ještě o dalších 12–17 % (v závislosti na konkrétním modelu). Do karet budoucím majitelům hrají také prodloužené servisní intervaly. Posuďte sami, interval výměny motorového oleje, palivového a olejového filtru byly zdvojnásobeny na 1 000 motohodin, v případě převodového oleje byl interval výměny posunutý z 1 000 na 2 000 motohodin1) ; u mazání čepů na výložníku a násadě zůstal interval na původních, nicméně slušných 1 000 motohodinách.
Protože už předešlá řada CX-D patřila k premiantům, nabízí se samozřejmě otázka, jaká bude spotřeba paliva u „éčkových” rýpadel v praxi. „Popravdě už máme zpětnou vazbu a výsledek nás ‚upřímně posadil na zadek'. První zákazník právě dokončuje testování zcela nového stroje a po počátečních 70 mth se v daném případě bavíme o průměrné spotřebě 7,5 l/h v režimu ECO. Podotýkám, že řeč je o stroji s provozní hmotnosti 30 tun!),” říká Milan Palík. Pro upřesnění, rýpadlo bylo využíváno k nakládce narušeného materiálu na soupravy vozidel z až 7 m hloubky výpustku. Při agregaci těžké lopaty o objemu 1,5 m3, PSO-1400 o hmotnosti 1390 kg a hydraulického rychloupínače GEITH (419 kg). „Zejména při dnešní ceně paliv to je důležitá přidaná hodnota a podstatná informace pro budoucího majitele!”, dodává ke spotřebě Milan Palík.
Japonská preciznost uvnitř
Zatímco výše zmíněné inovace se projeví až při dlouhodobějším používání, některé nové prvky – například ty v kabině – jsou viditelné hned. Dovnitř stroje se vyhoupnete pohodlně a bez větší námahy, stupačka je dobře umístěná, je široká, takže dovoluje nastupovat pod různými úhly. Rozměrné dveře kabiny potěší zejména prostorově výraznější strojníky. Uvnitř kabiny vládne pohodlí a ticho. Sedačka má po stranách dvě sklopné konzole s ovládacími joysticky, oproti předchozí D řadě nejsou tyto konzole instalovány napevno, ale jsou součástí sedačky, takže se pohybují spolu s ní. Po usednutí máte pocit, jako by vás sedačka celého pohltila, perfektní je výhled kolem dokola (tenké boční sloupky). Pro lepší přehled má strojník navíc k dispozici obraz až ze tří kamer (oproti řadě D dostaly novou větší čočku a mají větší barevnou hloubku – obraz na displeji je v reálu až neuvěřitelně realistický!).
Na pravém sloupku kabiny je umístěný velký desetipalcový monitor, pomocí něhož se ovládají klíčové funkce stroje. Pod displejem je pět programovatelných tlačítek, podle osobních preferencí si pod ně přiřadíte soubory funkcí, které jsou pak zobrazovány na monitoru (velmi praktické a jednoduché). Na bočním panelu po pravé straně je otočný přepínač pro volbu pracovních režimů. Kabina dostala do vínku rozměrnější skla, účinnější rozmrazovací systém čelního skla a výkonnou automatickou klimatizaci s novým zakomponováním některých výdechů. Potěšující je i kvalita použitých plastů a slícování jednotlivých celků. V tomto směru se nezapře pověstná japonská pečlivost. Další drobné detaily, které neunikly naší pozornosti, jsou větší odkládací plochy, nebo dělené rohože kolem nožních pedálů (určitě oceníte při údržbě a čištění od prachu nebo písku).
Podpůrné služby
Výrobce CASE zapracoval také na vzdálené podpoře ke stroji. Telematika využívá obousměrného modemu. K dispozici jsou dvě funkce CASE SiteConnect a CASE SiteWatch; obě dohromady představují komplexní nástroj pro správu stroje. Provozovatel může díky nim snadno ohlídat aktuální polohu stroje, jeho vytížení, produktivitu, spotřebu paliva nebo celkovou dobu nečinnosti. Jednotlivé zobrazované sestavy dat si může uživatel přizpůsobit dle své potřeby a nastavit si, v jaké podobě bude reporty dostávat. K datům se dostane přes speciální portál a pomocí nich tak lze optimalizovat provoz stroje nebo celé flotily.
CASE nabízí svým zákazníkům rovněž dnes tolik moderní proaktivní servisní přístup. Data ze strojů jsou vzdáleně spravována v tzv. Uptime Centru; pracovníci centra mohou provádět zásahy pro optimalizaci provozu. K dispozici jsou tři balíčky proaktivní servisní péče plus nástavba AGROTEC Group. CASE Care je standardní program plánované údržby s originálními díly a mazivy. CASE Protect je program prodloužené záruky s dalšími benefity pro zákazníka a CASE Fluid Analysis se zaměřuje na prevenci závažných poruch, optimalizaci spolehlivosti zařízení a prodloužení životnosti stroje skrze systematickou analýzu provozních kapalin. Balíček od AGROTEC Group je poskytován ze strany importéra. Jde o vlastní platformu aktivní telematiky A-CONNECT, která umožňuje další on-line řešení vzdálené správy, diagnostiky a nastavování strojů.
Nová řada rýpadel CASE E se povedla v mnoha směrech. Technickým zpracováním, výkonem a celkovou využitelností jistě osloví spoustu firem na tuzemském trhu. Oficiální importér značky CASE CE, společnost AGROTEC servis s.r.o., zařadila tento stroj do svého DEMO programu, v rámci něhož je možné si rýpadlo vyzkoušet. Pro více informací se obraťte na níže uvedené kontakty.