Na sídlišti Nové Sady v Olomouci se to hemží technikou. Za plotem, v místech, kde byla dříve silnice, jsou úhledně narovnány betonové propusti kanalizace a také halda zeminy, připravená na odvoz. Do konce roku by tu měla vyrůst nová tramvajová trať o délce 1 200 metrů s třemi zastávkami, která této sídlištní čtvrti vdechne nový život. Mezi několika menšími stroji různých značek a hutnicí technikou vypadá bagr CASE CX490D jako King Kong v areálu paviánů. Rýpadlo je v permanenci, protože ho čeká několik nakládacích cyklů na střídající se sklápěčková vozidla. S 3,5kubíkovou tovární lžicí CASE to jde strojníkovi Aleši Sosnovi dobře od ruky a uběhne pouze pár desítek minut a poslední sklápěčka vyjíždí plná ven z oploceného areálu. Aleš Sosna stroj odstavuje, abych si ho mohl prohlédnout v detailu.
CASE CX490D je robustní mašina. Na první pohled vypadá velmi stabilně, k čemuž určitě přispívá široký rozchod podvozku se silnými ocelovými pásy na masivních rolnách. Silné rameno naznačuje, že se rýpadlo nezalekne ani tvrdé práce někde v lomu. Na vnitřní straně násady jsou viditelná zpevněná místa, která chrání proti namáhaní a kroucení. Dostat se do kabiny je díky dobře rozmístěným stupátkům s protiskluzovou úpravou hračka, uvnitř pak čeká pohodlná sedačka s nebývale širokým bočním vedením a precizním polstrováním (včetně pro CASE nezbytného emblému orla). Přední sklo je demontované, takže do kabiny proudí příjemný jarní vzduch. Prach tu tentokrát nepřekáží, protože se nakládala zvlhlá zemina. Samozřejmě, že pro parné letní dny je tu k dispozici výkonná klimatice s mnoha průduchy.
Kabina vypadá útulně, je tu několik odkládacích míst a box s chlazením, kam si lze odložit například svačinu. Joysticky nejsou žádné titěrné páčky, ale pořádné páky, nicméně do ruky padnou dobře a dávají pocit jistoty při ovládání. Na pravém sloupku je barevný LCD monitor, stisknutím tlačítka se mění zobrazovací režimy (buď hlavní ovládací panel s provozními údaji, nebo obraz z boční a zadní kamery). Podsvícení je efektní a dobře čitelné; dokážu si představit, jak parádně to musí vypadat za šera...
Když výrobce přemýšlí jako strojník
Po pravé straně kabiny jsou schůdky na motorovou kapotu. Tady nahoře se nachází bezmála metr široká plošina se zdrsněným povrchem (chrání proti uklouznutí, jo a opravdu funguje), odkud je skvělý přístup do motoru. Otevíraní krytu jde lehce díky dvěma plynovým vzpěrám; polohu drží mechanické západky. Při slézání dolů nás strojník upozorní ještě na jeden detail. Pod odklápěcím schodem se nachází systém automatického centrálního mazání a také hadice naftového čerpadla se samonavíjejícím systémem. „Když mi na stavbu přijede cisterna, vytáhnu si hadici a mašina si v podstatě sama natankuje. Výhodou je, že se tady nikde neperete s hadicemi, protože to má samonavíjení,” chválí si chytré řešení Aleš Sosna.
Dobrý přístup ke všem důležitým servisním místům je tradičně silnou zbraní výrobce CASE. Platí to i v tomto případě. Široce otevíratelná dvířka po pravé straně nabídnou přístup k hydraulice (čerpadlo, rozvody a filtry), obejdeme-li stroj z druhé strany, na stejném místě najdeme přístup k chladicímu systému. Radiátory jsou chytře umístěny za sebou, což velmi usnadňuje jejich případnou demontáž.
Základní fakta k rýpadlu CASE CX490D
Motor (Isuzu): Nízko-emisní (EU Stage IV), elektronicky řízený, s vysokotlakým vstřikováním Common-Rail. Bez filtru pevných částic. Bezúdržbová technologie SCR (vstřikování roztoku močoviny do výfukových plynů) + oxidační katalyzátor DOC. Spotřeba AdBlue – jedna nádrž vydrží až na 10 tankování paliva.
Hydraulika: Dvojice elektronicky řízených axiálních hydraulických čerpadel s proměnlivým průtokem. Inteligentní řízení průtoku. Tři přednastavené pracovní režimy + automatická funkce Auto Power Boost (jednorázové zvýšení hydraulického výkonu). Senzor přetížení.
„Chytré“ funkce:
- BEC (Boom Economy Control) = systém automatického řízení hydrauliky ramene, zvyšuje palivovou účinnost.
- SWC (Swing Relief Control) = optimalizuje průtok a tlak hydraulického oleje při pohybu otoče.
- SSC (Spool Stroke Control – řízení šoupátka) = automatické nastavování hydraulického tlaku při hloubení a dokončovacích pracích.
- Automatické řízení volnoběhu / vypnutí motoru při nečinnosti (programovatelné).
Hodnocení obsluhy
Aleš Sosna na stroji kladně hodnotí elektroniku na palubě, což je, přiznejme si, u tuzemských strojníků docela vzácný jev. „Je to chytrá mašina, hlídá si sama veškeré servisní intervaly, mazání a tak podobně, ale v reálu mě ta elektronika nijak neomezuje,” říká k tomu Aleš Sosna a dodává: „V zimě je třeba fajn, že to má třístupňové elektrické zahřívání motoru. Zahřeje se to, v poslední fází vyletí otáčky nahoru a to znamená, že stroj je připravený k práci.”
Vzhledem k tomu, že rýpadlo pendluje mezi různými zakázkami po celé České republice, vidí další výhodu v roztažitelném podvozku, který usnadňuje transport na podvalu. V HORKONu neplatí, že jeden stroj má svého „domovského” pána, protože strojníci se na mašinách střídají dle potřeby. O to víc překvapuje, v jak skvělém stavu se stroj po více než roce tvrdé šichty nachází. Podle slov Aleše Sosny zvládne všechno možné – od nakládání sypkých materiálů až po manipulaci s odstřelenou horninou s vysokou abrazivitou. CASE CX490D je pod servisní smlouvou, veškeré servisní a údržbové práce jsou naplánovány s předstihem dopředu, což je výhoda při plánování zakázek. Na starších mašinách jsou ale v HORKOnu schopni provádět si základní servis sami. Ostatně – jejich flotila je velmi různorodá a stroje si tu vybírají nejen na základě „sympatií” k dané značce, ale hlavně podle jejich kvality a výkonnosti.
Rýpadlo CASE CX490D odvádí přesně tu práci, kterou od ní náročný majitel očekával. Je to silný „univerzál”, výkonově dostatečně naddimenzovaný na to, aby se dal použít jak na zemní výkopové práce, tak třeba někde u rozvalu. Dalšími zmíněnými klady je nízká spotřeba paliva (během naší návštěvy toto strojník Aleš Sosna několikrát zmíní), tichý provoz, dlouhé servisní intervaly, adaptabilní podvozek a snadná údržba.