Odbahňování a rekultivační práce Dobevského rybníku provádí společnost STAVMONTA. Rýpadlo Kobelco SK140SRLC, o kterém bude řeč, zajistila spolu s nezbytnými úpravami firma AUSTRO Baumaschinen, prodejce techniky Kobelco a zároveň dlouholetý dodavatel stavebních strojů do firmy STAVMONTA.
Předávání štafety na dně rybníka
Na dně vypuštěného rybníka Dobev panuje v květnovém dopoledni čilý ruch. Travnatý a značně podmáčený terén, který je od zbytku ztvrdlé plochy oddělen vodním tokem, je revírem zelenomodrého rýpadla Kobelco SK140SRLC. To ze dna rybníka bagruje mazlavou hnědou hmotu a přehazuje ji za sebe, kde ji přebírá druhé rýpadlo a po něm třetí a tak dále. Je to vlastně jakýsi řetěz několika bagrů, na jehož druhém konci operuje kloubový damper TEREX TA300, který bahno odváží k proschnutí na kraj rybníku, odkud bude na podzim rozvezeno po okolních polích. Kobelco, při práci doprovázené typickým klapotem pásů, se noří do bahna až po vrchní pás. Je to neuvěřitelný pohled, protože je vidět vlastně jen věž bagru a pohybující se rameno. Kobelco má ve zdejší flotile výsadní postavení, zbylá rýpadla by v bahnitém terénu zapadla. O nástrahách práce v rybníku si ale ještě povíme dále v článku.
Speciální kúra pro Kobelco
Jak bylo řečeno, AUSTRO Baumaschinen je stálým partnerem společnosti STAVMONTA. Kromě SK140SRLC si tu od nich pořídili také dampery TEREX TA300, nebo dvojici hybridních rýpadel Kobelco SK210HNLC. Ta byla mimo jiné též nasazena na zdejší zakázce, konktétně v první fázi, která skončila v dubnu.
Pro další etapu bylo zapotřebí pořídit nový stroj a nechat si ho pro práci v rybníku náležitě vybavit. V AUSTRO Baumaschinen vzali osvědčený 15tunový bagr Kobelco SK140SRLC s kompaktní zádí a pustili se do přestavby podvozku. Nejprve demontovali věž a roztáhli podvozek. Standardní 600 mm široké pásy vzaly za své, na jejich místo putovaly pásy s dvojnásobnou šířkou (1 200 mm). Každý pás má hmotnost 1,5 tuny, takže po úpravě celý stroj váží bezmála 18 tun. Rozšíření pásů může být ještě větší, do Českých Budějovic nedávno firma dodávala stejné rýpadlo s pásy širokými dokonce s 1 400 mm.
Pojďme ale k dalším zásahům. Aby se Kobelco dokázalo rychle dostat z kluzkého bahna, byly namontovány silnější pojezdové hydromotory a upraveny převody. Následovaly další konstrukční zásahy do podvozku, zlepšující trakci a zabraňující nabalování kusů bahna. Úprava a vyladění stroje trvala zhruba 4 měsíce. „Takto upravený bagr má úplně jinak rozloženou hmotnost, jinou kinematiku a jinak se chová,” přibližuje výhody konstrukčních úprav obchodní zástupce AUSTRO Baumaschinen pro Jižní Čechy a Plzeňsko a dodává: „Je to tady jediný stroj, který se může hýbat a při tom je až po věž v bahně. Několikrát už také pomáhal s vyprošťováním jiných, zpravidla těžších strojů.”
Dá se bagr utopit?
Využíváme blížící se polední přestávku k tomu, abychom se na dojmy zeptali zkušeného strojníka STAVMONTY. „Samozřejmě, že trochu strach mít musíte, to už k tomu patří,” říká s úsměvem strojník poté, co s rýpadlem přebrodil potok a odstavil stroj na pevné zemi. Odbahňování je specifická disciplína, vyžadující zkušené ruce. Že se vám stroj potápí totiž musíte poznat citem, nejsou tu žádná čidla ani alarmy. Z vyprávění strojníka začínáme chápat, že utopit bagr opravdu není tak těžké. Jsou známy případy, kdy koukala pouze špička kabiny. V krizové situaci je důležité dostat pod bagr něco pevného, například klády, ale když už stroj zapadne, stejně musí přijet na pomoc speciální vyprošťovací automobil (takzvané AV) nebo tankové vyprošťovací vozidlo (v případě těžších bagrů). Všechna tato vozidla se musejí rozjíždět na pevné zemi, takže lanové úvazy jsou mnohdy dost dlouhé. Aby se posádka dostala s lanem k mašině, může si pomoci třeba dřevěnými paletami, které se naskládají různě na sebe a k zapadlému stroji se tak udělá cesta. Kobelco SK140 SRLC ovšem žádné takové krizové situace řešit nemuselo. „Výhodou je krátký zadek, protože když zapadnu, tak se hned můžu otočit. Bagr se v takových situacích prostě nesmí přestat točit,” vysvětluje.
Společnost STAVMONTA spol. s r.o. z Plzně je významnou stavební společností, jejíž počátky se datují až do roku 1991. Firma se specializuje na výstavbu vodohospodářských děl (rekultivace rybníků a vodních toků, stavba protipovodňových opatření aj.), výstavbu inženýrských sítí (vodovody, kanalizace, plyn), provádění kompletních zemních prací a dopravní infrastruktury. Provozuje zámečnickou dílnu a dílnu na opravu stavebních strojů a nákladních automobilů.
Výhody širokých pásů
Velkou pochvalu sklízí široké pásy. „Díky jejich šířce se k nim pohodlně dostanu se lžící a celkově udělám s tímto strojem více práce než s klasickým bagrem,” popisuje svou zkušenost strojník. Také z hlediska údržby je podvozek stroje perfektně vyřešený. Bahno se totiž nezasekává ve vodicím mechanismu pásů jako u klasických rýpadel, ale nabaluje se na pásy, odkud pak vlastní tíhou samo odpadává. „Je to vlastně takový samočisticí systém,” říká k této výhodě Václav Suda.
U starších strojů s klasickým podvozkem bývá nalepené bahno častým důvodem prostojů. „Obzvlášť v zimě s tím byly problémy. Pak musel přijet traktor s vidlemi a z boku se to bahno muselo vyrýpnout,” říká strojník a doplňuje: „Bahno v rybníku se chová jako tmel, protože v sobě má třeba trsy trávy nebo kusy větví, takže se to tím ještě více spojí.” Důležité pro práci v rybníku je také delší rameno, protože jak říká s úsměvem obsluha, v rybníku se počítá k dobru každý centimetr dosahu navíc. Pro představu v rybníku Dobev se bagruje do hloubky od 0,6 do 2,3 metru a to ve vzdálenosti až několika set metrů.
Když hodnotí strojník
Pojďme ale zpátky k hodnocení rýpadla. Strojník oceňuje komfortní kabinu s perfektním odhlučněním. Japonské stroje Kobelco jsou ostatně svou nízkou hlučností pověstné, stejně jako nízkou spotřebou. I v tomto případě stroj nezklamal, v závislosti na terénních podmínkách se spotřeba pohonných hmot pohybuje u SK140SRLC mezi slušnými 10 a 14 litry na motohodinu. „Nedávno jsem byl u padesátitunového bagru, který ukazoval spotřebu neuvěřitelných 22 litrů,” doplňuje svou zkušenost se stroji Kobelco prodejce AUSTRO Baumaschinen. Co se týče výbavy kabiny, strojník zmiňuje dobře řešené držadlo na mobilní telefon s USB vstupem pro nabíjení, bezproblémové hands-free nebo široké pedály, které jsou u strojů s podobnou tonáží spíše vzácností. Rýpadlo nabízí několik továrně přednastavených pracovních režimů; pro rýpaní na dně rybníku postačuje standardní režim, k dispozici je dále High Flow (vysoký hydraul. průtok) a speciální režim Power Boost pro jednorázové navýšení hydraulického výkonu. Tento pracovní mód se hodí například při trhacích pracích.
Hydraulická čerpadla (celkem 3) jsou dobře sladěna s motorem ISUZU, který poskytuje rýpadlu dostatečný výkon 84 kW. Ačkoli je rýpadlo osazeno nestandardní lžicí s širším a hlubším profilem, poradí si hydraulika stroje hravě v každé situaci. Co se týče bezpečnosti, jsou zde nainstalovány tři kamery (zadní a boční). Obraz z nich se spojuje do tzv. „orlího” 360° pohledu, takže obsluha v kabině na displeji vidí, co se děje kolem celého stroje. Podle potřeby se dají obrazy z kamer i rozdělit. Samozřejmostí je couvací alarm; výhodou při práci v rybníku je, že se dá jednoduše deaktivovat (konkurenční stroje toto zpravidla nenabízejí). Mírnou výtkou je klasické analogové počitadlo motohodin, umístěné na boku u země (nové stroje Kobelco už mají digitální počitadlo na displeji).
Závěrem
Jak říká na závěr strojník firmy STAVMONTA, klíčové vlastnosti pro rýpadlo, používané při rekultivaci vodních toků, jsou kvalita podvozku a stabilita. V obou těchto parametrech Kobelco dominuje a přidává k tomu tichou kabinu, nízkou spotřebu a spolehlivý provoz. Společnost AUSTRO Baumaschinen navíc zajistí kvalitní servis a spolehlivé dodávky náhradních dílů.
Co se týče technických informací o Kobelco SK140SRLC, rádi vám je podají obchodní zástupci společnosti AUSTRO Baumaschinen. Kontakty a technický list ke stroji najdete na www.austrobaumaschinen.cz.