Rýpadlo SANY SY155W vypadá na papíře skutečně dobře. V technickém listu se to hemží zavedenými značkami – je tu výkonná hydraulika Bosch Rexroth – Casappa, motor je klasicky z dílen DEUTZ, nápravy a převodovka ZF asi také nepotřebují nějakého komentáře. Nová „kolovka” v plné výbavě byla zákazníkovi dodána s kompletní sadou příslušenství, kde kromě sady lopat nechybělo ani bourací kladivo nebo vidle. Ve Švédsku pak pro majitele firmy, Romana Hášu, připravují k expedici tiltrotátor engcon EC214 s nejmodernějším ovládacím systémem DC2 a joysticky MIG2, přípravou EC Oi s hydraulickými průchodkami pro použití hydraulického příslušenství bez nutnosti připojování hadic.
Vize Romana Hášy je se odlišit
„S tiltorátorem jsme nikdy nedělali, ale moje vize je přijít k zákazníkovi každý rok s něčím novým, s nějakou fajnovkou,” prozrazuje svoje plány sympatický majitel firmy Roman Háša a dodává: „Zvažoval jsem více značek, ale tato mašina byla skladem a dodavatel mi vyšel vstříc i co se týče veškerého požadovaného příslušenství. Samozřejmě i cenové podmínky byly zajímavé.” V době naší návštěvy bylo rýpadlo nasazeno už zhruba týden na stavbě nového kruhového objezdu v průmyslové zóně v Lovosicích. Bylo vidět, že strojník musí novou mašinu dostat jak se říká do krve. Předtím totiž dělal na kráčivém rýpadle Kaiser, a to je úplně jiný typ stroje.
„Ty kolovky jsou na ovládání složitější než pásový bagr, jsou tam programovatelné tlaky a průtoky hydraulického oleje a celá řada dalších funkcí. Řekla bych, že je tam tak o dvě třetiny více tlačítek než u pásového bagru. Což je také dané tím, že stroj je již v základu vybaven klimatizací, kompletními hydraulickými okruhy, ale také například centrálním mazáním,” dodává Eva Kalcovská z CARACAL MACHINES, která se do Lovosic také vypravila.
Společnost Stavitelství Háša se primárně věnuje dodávkám staveb na klíč a rekonstrukcím objektů. Svým zákazníkům nabízí komplexní služby, včetně zajištění všech potřebných řemeslníků. Zakladatel firmy, Roman Háša, začal s podnikáním už v 90. letech a mimochodem dělat na bagrech mu není vůbec cizí. Začínal například na legendárním rýpadle DH. V současnosti začíná do řemesla nahlížet též syn majitele Matěj Háša, který by měl v budoucnu po otci převzít otěže firmy.
Majitel firmy o svém podnikání přemýšlí a jak jsme už zmínili, chce se lišit od konkurence. Proto také neváhal a k novému stroji objednal komplet příslušenství. V příštím roce zvažuje podle svých slov ještě nákup hutnicí desky, která by ho zase mohla posunout dál. „Protože bych samozřejmě z toho stoje chtěl dostat maximum, zahrnuji teď paní Kalcovskou spoustou dotazů, ale komunikace s ní nebo s jejími kolegy je musím říci výborná,” chválí si jinak přístup dealera SANY Roman Háša.
Rýpadlo SANY SY155W očima zkušeného strojníka
O názor na toto nové kolové rýpadlo SANY SY155W jsme požádali také zkušeného strojnického matadora a věrného fanouška Stavební techniky, Martina Sandnera. Jeho autentickou výpověď přinášíme níže v plném znění:
Jako strojník pracuji už mnoho let a na kolových rypadlech různých značek mám už něco odpracováno, takže je s čím porovnávat. Když jsem dostal možnost si vyzkoušet nový kolák od SANY, neváhal jsem, protože mě dost zajímalo, jak tato novinka zapadne do stávající nabídky kolových rýpadel u nás na trhu. Po příjezdu do Králova Dvora jsem od Evy Kalcovské dostal klíčky a šlo se na prohlídku. Při prvním pohledu na stroj si nešlo nevšimnout, že je vybaven radlicí u zadní nápravy a podpěrné nohy chybí. K tomu bych rád sám za sebe dodal, že v západních zemích jsou stroje také většinou bez patek a záleží, jak je stroj používán. Na stroji jsou tři přídavné hydraulické okruhy (nízkotlak, vysokotlak a drapák) a rychloupínač, takže práce se svahovkou nebo kladivem není problém.
Kabina nebyla první co jsem klíčky otevřel. První mě zajímalo srdce stroje a okolí. Kombinace přeplňovaného čtyřválcového motoru DEUTZ a hydraulické pumpy Rexroth mě mile překvapila, protože tuto sestavu znám u jiné značky a funguje spolehlivě. Na pravé straně v zadní části stroje jsou umístěny filtry motorového oleje, paliva a hydraulického okruhu servotlaku, pro výměnu dobře dostupné, tak jak je zvykem. V přední pravé části při výstupu k motoru narazíte na nádrž na AdBlue. Na straně levé se nachází vzduchový filtr k motoru a chladiče. Kabina, bydliště každého strojníka, je vcelku prostorná. Je vybavena sedačkou Grammer, kterou lze pohodlně polohovat včetně podsedáku. Výška je klasicky měněna vzduchovým kompresorem. Trochu mi chybí, že nelze hýbat s konzolemi joysticků směrem nahoru a dolů, což je pro pohodlí rukou docela podstatné. Roletky proti slunci hledejte jen na předním okně, zbytek clony tvoří záclonky, ale i na velkém pravém okně k rameni, což oproti jiným výrobcům alespoň něco. Prvky ovládání jsou přehledné a dobře umístěné. Překvapil mě displej, který je přehledný a má menu v češtině. Obraz ze zadní kamery je zde dobře viditelný, stejně tak základní provozní hodnoty. Uvítal bych kameru i na pravý bok stroje. Rádio je standardně vybaveno USB portem. Za sedačkou je odkládací prostor, kde mi chyběla od výrobce alespoň gumová podložka. Stroj má i klimatizovanou přihrádku na nápoje, kam dáte 0,5l láhev. Výhled z kabiny je dobrý a dostačující.
Pojďme ale na samotný test stroje. Po nastartování mi mašina přišla oproti jiným maličko hlučnější a to ve volnoběžných otáčkách. To se změnilo při zvýšení otáček, kdy stroj ztichnul. Musím pochválit hydrauliku. Je citlivá, není příliš agresivní a co po ní požadujete, to splní. To stejné platí u otoče. Síla hydrauliky mi přijde v této hmotnostní kategorii rýpadel dostačující. Něco málo o pojezdu. Pedál pojezdu jde měkce, na panelu lze tlačítkem zvolit mezi třemi režimy. Při nejnižší rychlosti má stroj slušnou trakční sílu při práci s paralelní radlicí, která je umístěna za zadní nápravou. Při nabrání svahové lopaty a otočení do strany mi aretace nápravy bez pacek stačila a stroj se choval vyváženě, což je při svahování na silnicích, kde se nesmíte packovat a používat radlici, dost důležité. Rychlost ramene a násady v závislosti při svahování je úměrná a jde dobře do ruky. Údržba stroje je srovnatelná s jinými a ničím extrémně nevyčnívá; to platí u intervalů údržby a mazání stroje. Co říci závěrem? To, jak se stroj osvědčí, co se týče kvality a poruchovosti, ukážou jen počty odpracovaných motohodin, ale první dojem a vyzkoušení stroje mě jen utvrzuje, že Čína už dávno nepatří k těm odsouvaným. A i když není stroj super komfortní v kabině (taková střední třída), nemá packy a je maličko hlučnější, na práci to vliv nemá. Rozhodně si myslím, že si své zákazníky lehce najde. Za mě palec nahoru!
Martin Sandner
První šichta
Kolové rýpadlo SANY hloubí v Lovosicích základy pro budoucí kruhový objezd. Strojník opatrně odebírá zeminu a nakládá ji na přistavená nákladní vozidla. Dle jeho slov je mašina pohodlná, výkonná a na silnici umí být i pěkně hbitá. Výtku směřuje pouze k absenci hydraulických patek, takže rýpadlo se podle něj někdy až příliš houpe, ale jak sám říká, je to spíše otázka zvyku. Nutno podotknout, že patkování už se dnes příliš nenosí a pokud se strojník na stavbě dobře postaví a naplno využije pohyblivost dvoudílného výložníku, stroj umí dobře držet balanc.
•
Na závěr snad zbývá jen dodat, že do ČR přes německý tranzitní sklad brzy dorazí kromě dalších kolových rypadel rovněž jedna novinka – kompaktní minirypadlo SANY SY80U o hmotnosti necelých 9 tun, se kterým se budou moci naši čtenáři také už brzy seznámit.