Specifická práce, jakou je čištění rybníků bez pevného dna zřízených třeba i před několika stovkami let, často vyžaduje stroj s širokými pásy. Právě velká plocha pásů totiž umožňuje rozložit váhu na co největší plochu, a tím pádem i pohyb v místech, kde by běžná rýpadla utonula.
Vzhledem k tomu, že se do Česka nové stroje se širokými podvozky nedovážejí, je potřeba hledat řešení v podobě spojení osvědčených pásových podvozků s novými sériovými stroji. Takto koneckonců vznikl i popisovaný nový „Bahňák“, který technici postavili na základě vrchní části rýpadla CAT 316E a speciálního podvozku o délce 430 cm osazeného pásy šířky 140 cm.
Úkolu se chopil tým specialistů v čele s Jiřím Bešťákem a Martinem Hákem. „Bahňák je postavený ze dvou různých strojů. Největší výzvou pro nás bylo nastavit ho tak, aby si bez problémů poradil s mnohem větším a těžším pásem, který klade hydromotoru výrazně větší odpor. Ve svých propočtech jsme museli myslet i na to, aby hydraulická pumpa stroje utáhla i masu bahna, v níž je stroj během činnosti ponořený,“ uvedl v tiskové zprávě Jiří Bešťák ze servisního střediska Zeppelin v Modleticích s tím, že důležité bylo zachovat výkon i rypnou sílu. Hmotnost a výkonové parametry nejsou redakci známy, momentálně je zjišťujeme.
Důležité poslání
Odbahňování dna rybníků má za cíl zlepšit schopnost zadržovat vodu v krajině, podílí se v boji proti suchu a současně hráje roli v soustavě opatření proti případným povodním. „Bez těchto specifických strojů se neobejdeme,“ uvedl k novému rýpadlu Ing. Ladislav Zmuda ze společnosti PAS Natura, která se zaměřuje na výstavbu a revitalizaci vodních ploch a nádrží. Za šestnáct let působení na českém trhu má firma za sebou stovky úspěšných projektů, včetně Šeberáku, Hostivařské přehrady nebo pražského Džbánu.
Nový bahňák je druhým rýpadlem svého druhu sloužícím v řadách firmy. První exemplář byl pořízen zhruba před rokem a další konverze je naplánovaná v nejbližších týdnech.