Pod heslem udržitelný rozvoj ukáže světoznámý výrobce lomové techniky Keestrack zbrusu novou řadu drtičů a třídičů. Inovativní přístup se nejvíce odráží v hybridním modelu Keestrack I4e (obsahuje tři nová výrobcem patentovaná řešení). Jedná se o odrazový reverzní drtič na pásovém podvozku s pokročilým diesel-elektrickým pohonem. Díky technologii RIC (Reversible Impact Crusher) slibuje uživatelům ještě větší flexibilitu využití než standardní modely a lze jej nasadit i při sekundárním a terciárním drcení nebo při recyklacích stavebních materiálů.
Oboustranný horizontální drtič s variabilní konstrukcí má elektronicky řízené hydraulické ústí drtiče, které lze nastavit v rozmezí +80 mm až –220 mm. Udávané výrobní kapacity nového modelu jsou úctyhodné (od 100 do 250 t/h), stejně tak úspory, kterých lze s modelem I4e v provozu dosáhnout (až 40 % v porovnání například s kuželovými drtiči). Pohon je řešen dieselovým motorem o výkonu 447 kW v kombinaci s elektrickým generátorem (300 kVa). Pohon drtiče, podavače a dopravníkových pásů je řešený pomocí elektromotorů (160 kW); při zapojení do sítě („plug-in”) dochází k velkým provozním úsporám. Dalším benefitem je pak bezemisní provoz. Zajímavá z hlediska produktivity drcení je možnost zapojovat jednotlivé drtiče do tandemových sestav, kdy je drtič napájen přes zásuvku předřazeného nebo následujícího drticího zařízení. Úspory ve spotřebě pohonných hmot takto mohou dosahovat dle údajů výrobce 70 %.
Hidromek
Na venkovním stánku (pod číslem FN.919/1) představí své novinky turecký výrobce Hidromek. Těšit se můžeme hned na několik nových modelů. Nás bude zajímat hlavně nová série rýpadlo-nakladačů K4. Designově propracovaný stroj s masivním podkopem a čelní lopatou slibuje všestranné využití nejen u stavebních firem, ale také například v lesnictví nebo zemědělství. Střídání pracovních pozic z režimu nakladač / rýpadlo jde velmi snadno díky prostorné kabině a vylepšenému sloupku řízení s funkcí automatického sklopení. Pod řadou HMK ukáže výrobce navíc například mini pásový rýpadlo-nakladač HMK 62 T, který dostane novou kapotáž a kabinu. Mezi velkými stroji bude k vidění těžební bagr 500 LCHD (Heavy Duty) a také novinka v rámci této řady: 520LCHD. Jde o největší pásové rýpadlo Hidromec s mechanicky zatažitelným podvozkem pro usnadnění transportu.
Hitachi
Japonský výrobce se na Baumě vytasí s pětitunovým elektrickým „bagříkem” ZX55U–6EB, který vychází z podobného konceptu jako větší elektrický sourozenec, 8tunový ZE85. Nové rýpadlo se všemi benefity elektrického pohonu (bez emisní provoz, minimální náklady na údržbu, tichý provoz) má ještě jednu výhodu, a tou je kompaktní záď s nulovým přesahem. Je nasnadě, že největší potenciál takového stroje je například při výstavbách rezidenčního bydlení, ve městech a příměstských oblastech. Stroj může běžet klasicky přes baterii (lithium-iontová s kapacitou 39 kWh), nebo pomocí kabelu, napojeného na 3fázový zdroj CEE 400VAC. Kabel je na zádi stroje uchycen pomocí bezpečnostního držáku, aby při provozu nedošlo k jeho poškození. Pro kontrolu připojení kabelu může strojník využít ještě speciálně instalovanou kameru na zádi stroje. Dalším v této třídě neobvyklým prvkem výbavy je systém vzdáleného přístupu, pomocí něhož lze na dálku kontrolovat stav baterií a elektrického pohonného ústrojí.
BOMAG
Německý výrobce silniční a hutnicí techniky si na největším veletrhu rezervoval 4 000 m2 plochy (stánky s čísly 1009 a 1109), na kterých představí to nejlepší ze své současné produkce. Jelikož bude výstavní plocha upravena do podoby „demo” arény, půjde si většinu strojů na místě vyzkoušet. Z lehké hutnicí techniky jsme zvědaví na první elektrický vibrační pěch Bomag BT 60e. Výrobce u něj slibuje stejné pracovní výkony jako u varianty se spalovacím motorem, vylepšené bylo zakrytování motoru a celkový design. Zajímavostí je rovněž fakt, že vysokokapacitní baterie pro tyto nové pěchy jsou vyráběny pouze v Německu. Další novinkou v této kategorii bude jednosměrná vibrační deska Bomag BR 95 s novou konstrukcí v podobě čtvercové základny a zaoblených rohů. Deska tak může být používána v těsných prostorách, podél zdí, v uličkách a podobně.
U silniční techniky připravuje Bomag rozsáhlou prezentaci digitálních služeb; konkrétně bude demonstrováno, jak pomáhají nové digitální nástroje zvyšovat produktivitu nasazených strojů, ať už zeminových nebo tandemových válců či asfaltových finišerů. Diváci se budou moci přesvědčit o výhodách a funkcích aplikace BOMAP, pomocí které získá uživatel v reálném čase údaje o kvalitě zhutnění a veškerou další dokumentaci k provozu válce. Na tandemových vibračních válcích BW 154 a BW 174 AP AM bude předvedena zjednodušená verze aplikace Asphalt Manager 2, kontrolující amplitudu a směr válce v závislosti na stupni zhutnění povrchu. Aplikace snižuje počet nutných přejezdů (nižší náklady), čímž se zkracuje celková doba práce. Opět platí – všechno bude k vyzkoušení a bude podloženo reálnými čísly z provozu. Na zmíněných válcích řady BW bude nainstalován nový ovládací koncept myCockpit. Jeho jedinečnost spočívá v tom, že obsluha válce si může sama zvolit preferovaný způsob ovládání (buď klasicky přes joysticky, nebo pomocí dotykové obrazovky s pokročilými vizualizacemi, nebo pomocí otočného spínacího tlačítka).
engcon
Z výrobců příslušenství jsme vybrali švédského výrobce engcon, známého díky svým inovacím. V Německu bude zájemcům představena zbrusu nová řada tiltrotátorů, vyznačující se robustnější konstrukcí a přesným ovládáním. V oblasti příslušenství nás zaujala hutnící deska PC6000, určená pro rýpadla od 12 do 24 tun. Deska má speciální uchycení pod tiltrotátor, takže ji lze libovolně naklápět a kopírovat s ní linie terénu. To je značná výhoda oproti klasickým ručně vedeným deskám, jejichž limity jsou dány lidskou obsluhou. Podobně jako u ostatního hydraulického příslušenství engcon je i tato deska upínána ke stroji pomocí automatického rychloupínače EC-Oil. Strojník nemusí ani opustit kabinu; pomocí tlačítka si stroj desku naváže sám. Nízké požadavky na hydraulický průtok pak znamenají, že deska může být zapojena rovnou do přídavného hydraulického okruhu tiltrotátoru.