Rýpadlo SK380SR LC vsadilo na vyzkoušené technologie a osobitý design „Made in Japan”. Pod kapotou najdeme motor Hino, který byl v konstrukční kanceláři oproti sériové podobě ještě upraven. Motor splňuje nejnovější emisní normu Stage V, má vysokotlaké vstřikování CommonRail, turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek a je vybaven systémem recirkulace výfukových plynů (tzv. EGR). Maximální výkon 200 kW je k dispozici při nízkých otáčkách 2 100 ot./min, což se projevuje na nízké spotřebě paliva.
Velké rýpadlo v kompaktním „balení”
Velkou předností tohoto stroje jsou jeho rozměry. Při otáčení nástavba nepřesáhne šířku pásů, což se hodí například při stavbách silnic a dálnic (stroj nepřesáhne šířku jednoho jízdního pruhu), ale také podél zdí nebo v uličkách. Rýpadlo uzvedne na rameni až 12,4 tuny; pro práci se sbaleným ramenem v úzkém poloměru je vybaveno speciálním módem Heavy Lift (přepíná se tlačítkem v kabině), určeným na zvedání těžkých břemen. Z dalších užitečných funkcí jmenujme aktivaci nezávislého pojezdu, která se hodí pro rychlé přesuny na staveništi. V rámci tohoto režimu přiřadí elektronika jedno hydraulické čerpadlo pouze pro pojezd, zatímco druhé posílá tlak do otoče nebo do pracovního nástroje. Při nakládce vozidel s otočením do boku nebo s plným otáčením (180°) si nové Kobelco automaticky přizpůsobí tlak, dodávaný do otoče – strojník nemusí nic přepínat a může se tak v klidu soustředit pouze na práci. V praxi přijde vhod rovněž jednorázové navýšení výkonu o 10 % (když potřebujete na stavbě něco odvalit nebo vyrýpnout, zapnete „turbo” režim a maximální rypná síla lžíce naroste ze 189 kN na 208 kN). Elektronika je zkrátka u těchto Japonců všudypřítomná, ale jak potvrzují strojníci, ve skutečnosti o ní ani nevíte. Dělá si zkrátka svou práci, chrání stroj, posádku a dohlíží na maximální produktivitu.
Přehledná kabina
Kabina ve tvaru kvádru s minimem zkosených hran nabízí dostatek prostoru i pro velké strojníky a jako bonus parádní výhled všemi směry. Ve standardu najdeme prémiovou sedačku GRAMMER s výborně řešeným odpružením a polohováním. Ovládací joysticky jsou instalovány tak, že se dají držet v nízkém úhlu. Zápěstí tak není vystavováno příliš velkému tlaku a ani při dlouhých směnách by vás neměly bolet ruce. Odpružení kabiny je pomocí spirálových pružin a tlumičů se silikonovým olejem. Líbí se nám ovládání. Je řešené pomocí barevného LCD displeje, zasazeného do ovládací konzole. V její dolní části se nacházejí přehledně uspořádaná tlačítka: jedním stiskem je aktivována příslušná funkce, která se současně zobrazí v grafice na LCD, takže strojník přesně ví, jakou funkci právě aktivuje. Klasicky se tu nacházejí přepínače pro jednotlivé typy příslušenství (stroj podle toho automaticky upraví hydraulický průtok).
Efektní jsou vykreslované analogové ukazatele (teplota oleje, stav paliva); stav filtru pevných částic a nádrže s AdBlue se zobrazuje pomocí barevné škálovací lišty. Spodní část displeje slouží buď k zobrazení průběžné / okamžité spotřeby paliva nebo pro zobrazování obrazu z kamer. Zadní a dvojice bočních kamer mají ale v rýpadle svůj samostatný monitor, nacházející se po pravé ruce strojníka na sloupku kabiny.
Podobnou ergonomii jako v kabině najdeme také u rozmístění důležitých servisních bodů stroje. Všechny jsou přístupné ze země; ať se jedná o nádrž na močovinu (přední část nástavby), dvoustupňový vzduchový filtr nebo palivový filtr s odlučovačem vody (přístup skrz široká boční dvířka) nebo vzdálený vypouštěcí ventil palivové nádrže. V prahu pod dveřmi do kabiny je objemná odkládací kapsa s uzamykatelným, nahoru otevírajícím se krytem.
Paket standardní výbavy nového Kobelca je obsáhlý a obsahuje například odklápěcí střešní mříž, čtveřici výkonných LED světlometů a žlutý maják, automatickou klimatizaci (s nově uspořádanými zadními výdechy), rádio s USB a Bluetooth (pro připojení telefonu), tankovací čerpadlo, trojici bezpečnostních kamer nebo telematický systém pro vzdálenou správu KOMEXS.
ED160-7 Blade Runner
Během předváděcí akce byl k vyzkoušení také speciální stroj – rýpadlo Kobelco ED160-7 BLADE RUNNER s dozerovou radlicí. Jedná se o originální koncepci Kobelca, ve které se spojuje klasický bagr s pásovým dozerem. Šestisměrná radlice přesahuje šířku stroje na každé straně o 40 cm, přičemž v případě transportu rýpadla se boční přesahy dají sklopit.
Rýpadlo s provozní hmotností 16,8–18 tun pohání nízkoemisní kapalinou chlazený čtyřválec ISUZU 4JJ1XDDV A01 s výkonem 86 kW. Tento stroj je ideální volbou pro menší a střední stavební firmy, které čas od času potřebují zplanýrovat nebo urovnat terén a nedisponují vlastním pásovým dozerem. Navzdory své unikátnosti už toto rýpadlo zakotvilo v Čechách u několika zákazníků, kteří jej s oblibou využívají ve svém podnikání. Poptávky po tomto stroji se tak budou s rostoucím počtem kladných referencí pravděpodobně zvyšovat.