Práce na konstrukci hydraulického rýpadla a na výběru jeho pohonné jednotky začaly v tajnosti během roku 1968. Jelikož Caterpillar chtěl přijít až s vyladěným strojem, který převeze konkurenci1) , dal si na vývoji záležet a zbytečně nepospíchal. Testování prototypu tak začalo až o dva roky později v Arizoně a teprve za další dva roky, v roce 1972, bylo rýpadlo oficiálně uvedeno na trh.
Stroj se začal vyrábět souběžně na třech místech, a to ve Spojených státech, v Brazílii a v Belgii. Veřejnosti se poprvé ukázal během odvážného představení, které spojovalo balet s akrobacií a demonstrovalo všechny přednosti nového stroje.
Motor a hydraulika
Srdcem rýpadla, které dostalo označení Cat 225, je vznětový osmiválcový motor Caterpillar model 3208 s přímým vstřikováním paliva disponující výkonem 125 koní. Tato pohonná jednotka, odvozená z řady motorů pro nákladní automobily 1160, byla původně vyvinuta pro společnost Ford Motor Co. a hojně používána v její řadě vozidel „Louisville”. Motor se vyznačoval výborným poměrem hmotnosti ku výkonu a dvouokruhovými písty. Kromě rýpadel Cat 225 byl používán též pro skrejpry Caterpillar 613.
Pohon pracovních funkcí rýpadla zajišťovalo regulovatelné dvoudílné hydraulické čerpadlo s průtokem cca 250 l/min. Zákazníci si mohli zvolit mezi jednodílným zakřiveným výložníkem a dvoudílnou tzv. „evropskou” variantou. K dispozici byla též řada různě dlouhých násad, které Caterpillar zpočátku označoval jako „tyče” (sticks). První stroje nedisponovaly přídavnými hydraulickými okruhy pro příslušenství, jako jsou kladiva nebo rotátory. S příchodem dalších verzí to však bylo rychle napraveno.
Druhé dvojsekční čerpadlo pohánělo dvourychlostí pojezd, který umožňoval, aby se 225ka řítila rychlostí přibližně dva a půl kilometru za hodinu. S pojezdem se pojí i další zajímavost. Lamelové brzdy rýpadla Cat 225 byly umístěny uvnitř hydromotorů, přičemž se automaticky aktivovaly v momentě zařazení neutrálu, případně po vypnutí motoru. Tento bezpečnostní prvek oceňovala řada strojníků.
Celá sestava motoru, čerpadel doplněná o hromadu potrubí byla umístěna v typické hranaté karoserii. Přístup do motorového prostoru zajišťovala šestice dvířek – dvakrát dvě po stranách a dvě vzadu – spolu s odklopitelnými vrchními částmi kapoty.
Kabina
Když už zmiňujeme obsluhu, tak o tu bylo perfektně postaráno. Kabina s dobrým výhledem totiž byla nejenom velmi prostorná a odhlučněná, ale myslelo se i na ovládací prvky. Ty byly „po ruce” a snadno se s nimi manipulovalo. Zprvu jednoduché pracoviště strojníka prošlo po čtyřech letech modernizací. Novější modely dostaly více ukazatelů provozních dat a kvůli lepšímu přehledu proběhla i revize přístrojové desky.
Strojníci vyzdvihovali bezpečnostní prvky, například lamelové brzdy. Ty se aktivovaly automaticky v momentě, kdy byly ovladače na neutrál nebo se vypnul motor. Kabinu si strojníci chválili kvůli prostornosti, dobrému výhledu a ne zvyklému tichu. Po čtyřech letech byly předělány ovládací joysticky a čelní sklo, které se nyní dalo zcela otevřít.
Kromě prosklení dveří byla všechna okna prvních modelů vyrobena z „lexanu", průhledného plastu, do nějž Caterpillar vkládal velké naděje – odolnost měl jak tvrzené sklo, ale byl lehčí a levnější. Lexan však nesplnil očekávání, poměrně snadno se poškrábal a byl obzvláště náchylný na UV záření, které způsobilo jeho rychlé „žloutnutí”. Nikoho proto asi nepřekvapí, že rýpadla vybavená Lexanem se nevyráběla příliš dlouho a společnost Caterpillar se brzy vrátila k tvrzenému bezpečnostnímu sklu.
Odkaz do současnosti
Cat 225 se v různých úpravách vyráběl až do roku 1990, tedy skoro dvacet let, kdy byl nahrazen modelem Cat E240. Toto první hydraulické rýpadlo z dílny Caterpillar položilo základy pro konstrukční model, jehož odkaz vidíme i v současných strojích. Přejeme mu vše nejlepší!