Představení nových traktorbagrů spojuje výrobce s půlkulatým jubileem: letos je to přesně 35 let od uvedení vůbec prvního sériové vyráběného rýpadlo-nakladače Cat. S čím nás tedy Caterpillar tentokrát překvapí?
Silácký design
Návrat ke kořenům. To člověka napadne při prvním pohledu na nové traktrobagry Cat. Design je přímočarý, jako ze staré školy. Hranaté a zkosené tvary, výrazně profilované blatníky, mohutná kapota a ještě masivnější zadní rameno podkopu, to všechno jako by křičelo do světa „Jsem tady a jsem pořádný silák“. Ačkoli jsou nové traktorbagry postaveny v podstatě na stejné podvozkové platformě, díky sebevědomějšímu designu vypadají opticky robustnější a také nápaditější. Za povšimnutí stojí ploché a rozměrnější přední sklo, jedním z odlišných detailů jsou také horní světla, tvořená dvěma trojičkami kruhových LED světlometů (F2 mělo světla hranatá a uspořádaná ve formaci 2x2). Zadní podkop je tvořen masivním ramenem s vně vedeným hydraulickým válcem. Rameno podkopu je standardně opatřeno teleskopickou násadou pro zvýšení dosahu při výkopových pracích.
Nové motory a 4x4 u všech typů
Aby bylo vyhověno nekonečně se zpřísňujícím emisním limitům, byly traktorbagry vybaveny motory Cat C3.6 plnícími EU Stage V. Vyjma nejmenšího zástupce nové řady (428), který si vystačí s pouhým filtrem pevných částic (DPF), jsou všechny ostatní modely vybaveny, jak už to dnes bývá, SCRkem (systém selektivní katalytické redukce) a DFP (močovina). Vyladěním řídicí jednotky a palivového systému slibuje výrobce úsporu paliva ve výši 10 %, samozřejmě v porovnání s F2 řadou.
Všechny modely nové řady mají pohon 4x4 a uzávěrku zadního diferenciálu, což zvyšuje provozuschopnost těchto „univerzálů“ při ztížených terénních podmínkách. Automatickou převodovku Powershift (4 stupně vpřed, 2 vzad), umožňující řadit při zatížení, najdeme standardně u Cat 432, volitelně pak u 428 a 434. U vrcholného provedení 444 zůstává jako u předchozí řady plně automatická převodovka. Majitelé strojů jistě ocení také přídavný hydraulický okruh s možností nastavení průtoků podle typu příslušenství. Mimochodem, všechny typy továrního příslušenství pro starší modely F2 jsou plně kompatibilní s novou řadou, takže kdo už si pořádně vybavil předchozí stroj, nemusí s novým modelem nic dokupovat. U modelů 428 a 434 je v rámci volitelné výbavy možné doobjednat zesílené válce výložníku s vyšším zdvihem, které zvyšují zvedací kapacitu o 25 %.
V kabině je toho hodně jinak
V přepracované kabině najdeme hned několik novinek. Asi nejvíc pozornosti upoutá dvojice nových joysticků, integrovaných přímo v loketních opěrkách otočné sedačky. Uspořilo se tím místo pro obsluhu a zlepšila se ergonomie ovládání. Palubní deska se skládá ze čtveřice klasických analogových ukazatelů a nového multifunkčního LCD displeje s dotykovou obrazovkou (volitelně). Informace jsou zobrazovány pomocí oblíbených vyskakovacích oken, při údržbě nebo při provozních problémech přijde vhod podrobný diagnostický popis. LCD displej slouží také jako vstupní brána do bezpečnostního systému; bez zadání příslušného kódu obsluhou je motor, převodovka a hydraulický systém elektronicky blokován. Pomocí LCD lze každopádně ovládat celou řadu konfigurovatelných funkcí, například nastavovat již zmíněné hydraulické průtoky nebo volit mezi přednastavenými provozními režimy.