Systém OptiView zcela nahrazuje konvenční vnější zpětná zrcátka, přičemž místo nich pracuje s pěti kamerami. Dvě – jedna širokoúhlá a jedna pro snímání blízkých předmětů – jsou umístěné na obou stranách nad rámem dveří a nahrazují vnější zpětná, širokoúhlá a blízkopohledová zrcátka. Pátá kamera, umístěná na A-sloupku na straně spolujezdce, nahrazuje přední zrcátko a slouží k monitorování těsného prostoru před vozidlem. Boční kamery jsou chráněny před stříkající vodou a mají i automatický systém vyhřívání, pokud teplota klesne k 0 °C. Dají se i manuálně sklopit a jsou odstíněné proti rušivému osvětlení, např. když je slunce nízko, nebo od světel protijedoucích vozidel.
Velký a větší HD displej
Obraz bočních kamer se přenáší na dva na výšku orientované displeje uchycené v interiéru na A-sloupcích. Oba mají vysoké HD rozlišení (1920 × 1080 pixelů), ten vlevo má velikost 12”, monitor na straně spolujezdce pak dokonce 15”, což má za úkol kompenzovat větší vzdálenost od řidiče. Jas a kontrast lze podle potřeby nastavit buď ručně prostřednictvím ovládacího modulu na dveřích, nebo ho nastavuje automatika v závislosti na intenzitě okolního osvětlení.
Ovládací modul se nachází ve dveřích na straně řidiče a je podobný tomu u konvenčních zrcátek. U systému OptiView se však pomocí tlačítek a ovládacího prvku provádí ruční nastavení displejů – nastavuje se délka konce jízdní soupravy, resp. vozidla, šířka a lze i přepínat zobrazení na displeji.
Tři režimy zobrazení
Systém MAN OptiView dokáže generovat tři různé druhy obrazu z kamer, což řidiči zajišťuje ideální přehled v každé situaci. Přepínání mezi jednotlivými režimy zobrazení na displejích uvnitř vozidla je řízeno automaticky v závislosti na směru jízdy, rychlosti jízdy a úhlu řízení. Jak už jsme ale uvedli, lze tak dělat i ručně prostřednictvím ovládacího modulu:
Standardní zobrazení: boční prostor zobrazený ve standardním zobrazení je srovnatelný se zorným polem běžných zrcátek. Vertikální a horizontální dělicí čára rozděluje displej na čtyři asymetrické kvadranty. V těchto kvadrantech se zobrazují zorná pole vnějšího zpětného, širokoúhlého a blízkopohledového zrcátka. Obrazy z kamer jsou digitálně sloučeny do jednolitého zobrazení, což umožňuje rychlou a bezpečnou kontrolu prostoru vedle vozidla i za ním.
Zobrazení se zvětšením („zoom”): ve zvětšeném zobrazení lze dříve rozpoznat vzdálenější objekty, například blížící se vozidla ve vedlejším jízdním pruhu. K tomuto účelu se v kvadrantu pro vnější zpětné zrcátko zobrazí výrazně zvětšený výřez. Zvětšené zobrazení se spustí automaticky při rychlosti přesahující 60 km/h a lze jej aktivovat také ručně, například při manévrování směrem dozadu. Neexistuje zde žádný mrtvý úhel.
Širokoúhlé zobrazení: v tomto zobrazení se na obrazovky přenáší pouze širokoúhlý obraz, což znamená, že je snímáno bezprostřední okolí vozidla bez tzv. mrtvého úhlu. Řidič může vybírat ze dvou režimů: v městském automatickém režimu se širokoúhlé zobrazení aktivuje automaticky až do rychlosti 45 km/h, v automatickém režimu pro projíždění zatáček se zobrazení aktivuje až do rychlosti 50 km/h, pokud použijete ukazatel směru jízdy nebo pokud je dosaženo určitého úhlu mezi vozidlem a návěsem.
Doplňkové funkce
Kromě různých pohledů na monitorech přináší MAN OptiView další doplňkové asistenční funkce. Na bočních displejích se mohou zobrazit pomocné horizontální a vertikální linky, aby se řidiči při předjíždění nebo manévrování snáze odhadovaly vzdálenosti a rozměry. Řidič má možnost si pomocí ovládacího modulu ve dveřích nastavit pomocí vodicí linie jak šířku, tak především délku soupravy, což usnadňuje couvání třeba k rampě. Na displeji se navíc při jízdě zobrazují i další dvě pomocné linky označující hranici 15 a 50 m za soupravou.
Systém také na obou displejích zobrazuje ve formě žlutého orámování rohů displeje (nahrazuje tak LED diody v A-sloupcích) výstrahy asistenta odbočování, asistenta změny jízdního pruhu a asistenta předjíždění, aby se předešlo kolizím. Všechny důležité informace o okolní dopravní situaci jsou takto vždy sdruženy v zorném poli.
Další funkcí MAN OptiView, která je užitečná a také přispívá k bezpečnosti, je režim během přestávek. V tomto módu může řidič z interiéru kabiny kontrolovat okolí vozidla, když odpočívá. K dispozici má širokoúhlé zobrazení na obou displejích a také záběr přední kamery na displeji mediálního systému. To se hodí zejména v noci, kdy jsou závěsy na oknech zataženy, ale díky systému OptiView lze monitorovat podezřelé pohyby kolem vozidla. Monitorovací režim lze aktivovat ovládacím modulem u spodního lůžka kdykoliv – i vleže. Pokud je vozidlo vybaveno zpětnou kamerou, její záběr se na mediálním displeji zobrazí v rámci rozdělené obrazovky.