MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Simply My Truck: Nová generace vozidel MAN se představila v ČR

Zveřejněno: 22. 12. 2021

Pískovna v Hrušovanech u Brna byla koncem září svědkem dvoudenní akce, na níž společnost MAN představila nejnovější produkci svých nákladních vozidel. Zájemci z oblasti médií, rozdělení do několika skupin, měli možnost nejen důkladně si prohlédnout a ohmatat, ale i vyzkoušet za volantem nejnovější vozidla.

Osminápravový obr se v písku choval jako ryba ve vodě.

Po celý den měli pozvaní účastníci k dispozici nejnovější provedení různých modelů všech typových řad. Pozornosti se těšila zejména u stavbařů oblíbená řada TGS, prezentovaná typy 31.510 6×6 BB CH S3 či 35.510 8×4 BB CH S3 se sklápěcími nástavbami Meiller nebo Molčík a mnohými dalšími. Tým těžké techniky doplňovala lehká řada TGE.

MAN představil novinky

MAN je v mnoha zemích předním dodavatelem těžké silniční techniky a i v České republice patří tato značka k nejžádanějším. V kategorii N2 a N3 se řadí dlouhodobě mezi trojici nejprodávanějších značek. V některých sledovaných obdobích dokonce dosáhla v těžké konkurenci na první místo. Řadu vozidel uvedených kategorií nedávno doplnil „trpaslík” v podobě typu TGE (kat. N1). Nelze se proto divit, že na akci SIMPLY MY TRUCK v Hrušovanech dorazily stovky zájemců o solidní tradiční techniku. Zájem o vozidla značky MAN potvrdila skutečnost, že většina prezentovaných novinek měla již své nové majitele.

Pohled do pískovny v pravé poledne. Mezi účastníky bylo stále o čem hovořit. (foto MAN)
Pohled do pískovny v pravé poledne. Mezi účastníky bylo stále o čem hovořit. (foto MAN)

Vzhledem k velkému počtu účastníků z České republiky a ze Slovenska rozdělil pořadatel zájemce do skupin a každá absolvovala „povinné kolečko”. Zajímalo nás zejména vystoupení projektových manažérů Ing. Petra Hanžla a Juraje Žabky, kteří se ve svých přednáškách vzájemně doplňovali. Věnovali se nejen současným změnám na vozidlech soustředěných v pískovně, ale odhalili i některé úpravy na příští rok. Změny a drobné či větší korekce zasáhly prakticky všechny montážní skupiny.

Od prvního motoru po Euro 6e

První naftový motor značky MAN vyrobil roku 1897 Rudolf Diesel v tehdejší továrně v Augsburgu. V roce 1971 byla spojena s firmou Büssing, kterou holding MAN převzal; logo lva má původ v uvedené firmě. Z původně malé automobilky se stal významný světový podnik mající výrobní závody v Německu, Rakousku, Polsku, Turecku či v Mexiku. Hlavním sídlem je německý Mnichov, kde se nachází také výrobní závod těžkých vozidel a tahačů. Výrobní program automobilky zahrnuje v kategorii N2 a N3 i lehká vozidla s označením TGL, dále středně těžké typy TGM a těžká vozidla řady TGS a TGX.

MAN TGS ve verzi 35.510 s nástavbou společnosti Meiller.
MAN TGS ve verzi 35.510 s nástavbou společnosti Meiller.

Vozidla MAN v nejnovějším provedení jsou vybavena motory, které splňují emisní normu Euro 6e. Přísný předpis plní jak nejmenší řadové čtyřválce určené pro nejlehčí řadu, tak i šestiválce těžších typových řad. Zásahy do motoru pro plnění nejpřísnější normy se týkají optimalizace termomanagementu a úprav výfukových plynů. Zásahy neměly za cíl absolutní snížení emisí, ale rozšíření spektra provozních režimů, kdy motor musí dodržovat předepsané parametry, a to i při jeho zahřívání či při jízdě na maximální výkon.

Z dalších úprav uveďme systém EfficientRoll, který při mírném klesání automaticky zařadí neutrál, otáčky se oproti standardním volnoběžným otáčkám sníží. Další systém představuje dynamickou adaptaci hnacího momentu (udržení provozního režimu motoru v oblasti největší účinnosti). Tahače využívají automatizované převodovky TipMatic 12. Pro motory D0836 je určena samočinná převodovka s měničem.

Za volantem

Jak jsme uvedli, vozidla prošla důkladnou modernizací. Významné změny se týkají i kabin, a to všech typových řad. Výstup do vysokých vícepohonných vozidel po neklouzavých schodech nedělá potíže. Nová prostorná kabina poskytuje dostatek komfortu pro řidiče i spolujezdce, k čemuž přispívá i solidní odhlučnění dunících šestiválců. V případě hluku ovšem nehovoříme o „tichošlápkovi” v podobě elektrické verze TGE. (Rovněž prezentovaný MAN TGE 4×4 je pochopitelně vybavena spalovacím motorem.)

Pohodlný výstup se standardním počtem neklouzavých schůdků a přídržnými madly na obě ruce.
Pohodlný výstup se standardním počtem neklouzavých schůdků a přídržnými madly na obě ruce.

K velké radosti motocyklového akrobata akce proběhla za slunného počasí. Jízdu blátivým terénem nahradil všudypřítomný písek. Překonávání výmolů, stejně jako prudká stoupání a klesání, zvládala testovaná vozidla hravě i díky optimálně vyladěnému hnacímu řetězci.

Ráj nástavbářů

V Hrušovanech byli zastoupeni snad všichni význační výrobci nástaveb a úprav nákladních vozů. Patřily mezi ně jak české, tak zahraniční firmy. Z německých značek dominoval Meiller, z českých Molčík. Mnozí výrobci se pochlubili novinkami, s nimiž letos přišli na trh (kupř. GTS Poběžovice). Ve většině případů byly bytelné podvozky osazeny sklápěčkami.

Většinu nástaveb tvořily sklápěčky.
Většinu nástaveb tvořily sklápěčky.

V pískovně nechyběly typy od běžných konfigurací s jednou či dvěma poháněnými nápravami až po uspořádání 8×6 či 8×8. Nové systémy, jimiž jsou vozidla vybavena, včetně drobných designových zásahů (kupř. lepší obtékání budky vzduchem u „A” sloupků) znamenají snížení spotřeby až o 3,7 %.

V rámci doprovodného programu shlédli návštěvníci odvážnou jízdu Petra Piláta, který se při svém akrobatickém vystoupení s motocyklem několikrát vznesl nad střechami prezentovaných vozidel. Inspirováni odvážným akrobatem měli návštěvníci možnost vyzkoušet si v terénu jízdu na čtyřkolkách a buginách či otestovat produkty značky Škoda.

Mnoho šťastných kilometrů novým majitelům i dalším řidičům za volanty vozidel MAN!

Autor: Vlastislav Tůma
Foto: Vlastislav Tůma
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek