Po celý den měli pozvaní účastníci k dispozici nejnovější provedení různých modelů všech typových řad. Pozornosti se těšila zejména u stavbařů oblíbená řada TGS, prezentovaná typy 31.510 6×6 BB CH S3 či 35.510 8×4 BB CH S3 se sklápěcími nástavbami Meiller nebo Molčík a mnohými dalšími. Tým těžké techniky doplňovala lehká řada TGE.
MAN představil novinky
MAN je v mnoha zemích předním dodavatelem těžké silniční techniky a i v České republice patří tato značka k nejžádanějším. V kategorii N2 a N3 se řadí dlouhodobě mezi trojici nejprodávanějších značek. V některých sledovaných obdobích dokonce dosáhla v těžké konkurenci na první místo. Řadu vozidel uvedených kategorií nedávno doplnil „trpaslík” v podobě typu TGE (kat. N1). Nelze se proto divit, že na akci SIMPLY MY TRUCK v Hrušovanech dorazily stovky zájemců o solidní tradiční techniku. Zájem o vozidla značky MAN potvrdila skutečnost, že většina prezentovaných novinek měla již své nové majitele.
Vzhledem k velkému počtu účastníků z České republiky a ze Slovenska rozdělil pořadatel zájemce do skupin a každá absolvovala „povinné kolečko”. Zajímalo nás zejména vystoupení projektových manažérů Ing. Petra Hanžla a Juraje Žabky, kteří se ve svých přednáškách vzájemně doplňovali. Věnovali se nejen současným změnám na vozidlech soustředěných v pískovně, ale odhalili i některé úpravy na příští rok. Změny a drobné či větší korekce zasáhly prakticky všechny montážní skupiny.
Od prvního motoru po Euro 6e
První naftový motor značky MAN vyrobil roku 1897 Rudolf Diesel v tehdejší továrně v Augsburgu. V roce 1971 byla spojena s firmou Büssing, kterou holding MAN převzal; logo lva má původ v uvedené firmě. Z původně malé automobilky se stal významný světový podnik mající výrobní závody v Německu, Rakousku, Polsku, Turecku či v Mexiku. Hlavním sídlem je německý Mnichov, kde se nachází také výrobní závod těžkých vozidel a tahačů. Výrobní program automobilky zahrnuje v kategorii N2 a N3 i lehká vozidla s označením TGL, dále středně těžké typy TGM a těžká vozidla řady TGS a TGX.
Vozidla MAN v nejnovějším provedení jsou vybavena motory, které splňují emisní normu Euro 6e. Přísný předpis plní jak nejmenší řadové čtyřválce určené pro nejlehčí řadu, tak i šestiválce těžších typových řad. Zásahy do motoru pro plnění nejpřísnější normy se týkají optimalizace termomanagementu a úprav výfukových plynů. Zásahy neměly za cíl absolutní snížení emisí, ale rozšíření spektra provozních režimů, kdy motor musí dodržovat předepsané parametry, a to i při jeho zahřívání či při jízdě na maximální výkon.
Z dalších úprav uveďme systém EfficientRoll, který při mírném klesání automaticky zařadí neutrál, otáčky se oproti standardním volnoběžným otáčkám sníží. Další systém představuje dynamickou adaptaci hnacího momentu (udržení provozního režimu motoru v oblasti největší účinnosti). Tahače využívají automatizované převodovky TipMatic 12. Pro motory D0836 je určena samočinná převodovka s měničem.
Za volantem
Jak jsme uvedli, vozidla prošla důkladnou modernizací. Významné změny se týkají i kabin, a to všech typových řad. Výstup do vysokých vícepohonných vozidel po neklouzavých schodech nedělá potíže. Nová prostorná kabina poskytuje dostatek komfortu pro řidiče i spolujezdce, k čemuž přispívá i solidní odhlučnění dunících šestiválců. V případě hluku ovšem nehovoříme o „tichošlápkovi” v podobě elektrické verze TGE. (Rovněž prezentovaný MAN TGE 4×4 je pochopitelně vybavena spalovacím motorem.)
K velké radosti motocyklového akrobata akce proběhla za slunného počasí. Jízdu blátivým terénem nahradil všudypřítomný písek. Překonávání výmolů, stejně jako prudká stoupání a klesání, zvládala testovaná vozidla hravě i díky optimálně vyladěnému hnacímu řetězci.
Ráj nástavbářů
V Hrušovanech byli zastoupeni snad všichni význační výrobci nástaveb a úprav nákladních vozů. Patřily mezi ně jak české, tak zahraniční firmy. Z německých značek dominoval Meiller, z českých Molčík. Mnozí výrobci se pochlubili novinkami, s nimiž letos přišli na trh (kupř. GTS Poběžovice). Ve většině případů byly bytelné podvozky osazeny sklápěčkami.
V pískovně nechyběly typy od běžných konfigurací s jednou či dvěma poháněnými nápravami až po uspořádání 8×6 či 8×8. Nové systémy, jimiž jsou vozidla vybavena, včetně drobných designových zásahů (kupř. lepší obtékání budky vzduchem u „A” sloupků) znamenají snížení spotřeby až o 3,7 %.
V rámci doprovodného programu shlédli návštěvníci odvážnou jízdu Petra Piláta, který se při svém akrobatickém vystoupení s motocyklem několikrát vznesl nad střechami prezentovaných vozidel. Inspirováni odvážným akrobatem měli návštěvníci možnost vyzkoušet si v terénu jízdu na čtyřkolkách a buginách či otestovat produkty značky Škoda.
Mnoho šťastných kilometrů novým majitelům i dalším řidičům za volanty vozidel MAN!