„Dozery, rýpadla nebo dampry budou i nadále silnými dělníky postavenými z mnoha tun oceli. Díky moderním aplikacím do nich ale v jakýkoliv okamžik uvidíte na dálku lépe, než kdybyste stáli přímo u nich," říká Marek Rendek z Zeppelin CZ.
Výhody moderních aplikací
Senzory rozmístěné na všech klíčových místech sbírají o strojích veškeré informace a posílají je dál těm, kdo v nich umí číst. Dispečer v lomu tak na svém monitoru vidí, jak je který stroj vytížen, kolik toho odpracuje, zda mu něco nechybí nebo jestli se neblíží servisní prohlídka. „V současnosti tuto pokročilou technologii využívá již víc jak 3 500 strojů našich zákazníků," říká Marek Rendek. Dispečeři firem využívající tyto služby vidí na svých monitorech všechny údaje, které je zajímají. Pro někoho by to byla jen čísla, ale zkušené oko člověka, který celý život strávil okolo stavebních strojů, čte v údajích jako doktor ve zdravotní kartě pacienta.
Jakmile se nahodí stroje, každý z nich ožije i na obrazovce. Díky informacím přenášeným ze strojů v přímém přenosu má dispečer přehled o všech strojích na všech provozovaných pracovištích. Aniž by někam jezdil, na své obrazovce vidí, jak je který stroj vytížený, v jakých jede otáčkách nebo zda se blíží servisní interval. Údaje může i dále analyzovat. Z čísel lze ihned vyčíst, že zatímco v jednom lomu jsou stroje nedostatečně vytížené, v druhém jedou na doraz, což může napomoci k rozhodnutí o změně jejich nasazení. Jde o cenné informace, které v provozu dokáží ušetřit stovky tisíc korun měsíčně.
Mít nebo nemít, je čím dál větší rozdíl. Aplikace MyCat.com zobrazuje stavy paliva, najeté kilometry, odpracované motohodiny, údržby nebo chybová hlášení ze stroje. VisionLink jde ještě dál. Zatímco MyCat.com reportuje údaje o stroji jednou denně, pokročilejší platforma VisionLink se může hlásit takřka kdykoli, obvykle pak jednou za hodinu. V této aplikaci se dá sledovat produktivita a vytížení daného stroje nebo skokové změny stavu palivové nádrže, které by mohly nasvědčovat tomu, že někdo ze stroje krade naftu.
Využití? Přesné fakturování zakázek
Není problém na dálku stanovit čas, kdy má stroj zůstat v klidu. Pokud stroj někdo nahodí v sobotu nebo v neděli, stroj na danou adresu vyšle automaticky e-mail. Stejně dobře se technice dá vymezit pracovní prostor. Díky zabudované GPS může stroj sdílet svou polohu i na dálku. Jestliže se ocitne mimo hranice prostoru, které mu vymezil jeho provozovatel, dá o sobě vědět a nechá se i nadále sledovat. Zrovna tak je vidět, když strojník odejde na oběd a nechá mašinu hodinu běžet naprázdno. „Možná byste se divili, ale tohle je česká specialita," říká Marek Rendek a vysvětluje, že najíždění motohodin bez využití bezdůvodně zkracuje servisní intervaly a provozovatelům strojů vytváří předčasné náklady navíc.
Jaké jsou mezi aplikacemi rozdíly? „Zatímco My.Cat.com mají zákazníci k dispozici zdarma, VisionLink je placenou službou, kterou využijí náročnější zákazníci, kteří chtějí mít o svých strojích lepší přehled a dokáží z takových informací těžit," vysvětluje Marek Rendek s tím, že VisionLink podává na začátku každého měsíce souhrnné hlášení o využití strojů, které lze porovnat s tím, jak si vedou ty samé typy strojů v celé Evropě. Zákazník si tak může udělat lepší obrázek o tom, jak efektivně se mu investice do stroje vrací. Velké firmy získaná data využívají k fakturování práce na svých zakázkách, protože mohou investorům dodat naprosto přesné údaje o odpracovaných hodinách.
V aplikaci se dá nastavit, kdo bude mít k informacím přístup. Většinou je to majitel, jinde dispečer, ale může to být i mechanik z Zeppelin CZ. Velký význam hraje sledování strojů v případě půjčoven. Jestli se dosud půjčovny s některými zákazníky dohadovaly o reálně odpracovaných motohodinách, s online aplikacemi není prostor pro spory.
Online služby už nyní vypadají jako z budoucnosti, ale vývoj pokračuje dál. Co můžeme čekat v blízké budoucnosti? Podle Marka Rendeka to bude možnost sledovat na dálku nejen stroje, ale také jejich aplikace. Oprávněná osoba tak uvidí, kolik hodin a jak efektivně odpracovaly drapáky, nůžky, kladiva nebo lopaty a kdy se přiblíží okamžik pro výměnu zubů nebo břitů. Na konci toho všeho je především zájem zákazníka, který bude mít jasno v tom, jak mu jedou stroje.