S kolovými rýpadly Yanmar jsme se seznámili prostřednictvím jejich dealera, společnosti ASbud Česká Republika, s. r. o. (dále jen ASbud). Zástupci firmy nám přímo u nich ukázali nový model B110W a následně jsme se zajeli podívat na dva stroje k jejich zákazníkům. Ve firmě ASbud v Rožnově pod Radhoštěm se nás ujímá její obchodní zástupce Robert Skopal. Na ploše tu mají vystaveno několik nových pásových červených rýpadel Yanmar napříč všemi nabízenými hmotnostními kategoriemi. Nás ovšem zajímá kolový bagr B110W v konfiguraci se zadními stabilizačními patkami, přední plovoucí radlicí a třídílným výložníkem s naklápěcí hlavou.
Jak nám prozradil Jan Kunčický, jednatel společnosti ASbud, kolová rýpadla je možné z továrny dodat v celé řadě konfigurací – s monovýložníkem, třídílným výložníkem, s patkami i bez nich, s balony, nebo dvojmontáží, třemi možnými rychlostmi pojezdu (20–36 km/h), s upínáním na čepy, s naklápěcími hlavami Powertilt/Rädlinger nebo s tiltrotátorem Steelwrist. Mimochodem s tímto výrobcem podepsal nově ASbud oficiální smlouvu o spolupráci.
Základní charakteristika
Koncepčně vychází rýpadlo Yanmar B110W z oblíbených strojů Schaeff. Některé konstrukční prvky (Knickmatic, podvozek) zůstaly stejné, jinde Yanmar inovoval (kabina, hnací ústrojí) a přidal i některé další funkce. Podobně jako starší Schaeffy se i kolovky od Yanmaru vyrábějí v Německu a na kvalitě zpracování je to na první pohled znát. Rameno stroje je uloženo v masivním otočném kozlíku. Toto řešení, známé pod označením Knickmatic, umožňuje strojníkovi stranový přesun s velkým úhlem zalomení pro bagrování přímo podél stěn. V kombinaci s třídílným lomeným výložníkem a kompaktní zádí s integrovaným protizávažím v zadní vestavbě má stroj výborné pracovní dosahy a dá se s ním velmi dobře manipulovat v omezených prostorech. Tomu pomáhají také tři možné režimy řízení (přední náprava, obě nápravy do oblouku, krabí chod).
Po otevření široké boční kapoty (otevírání usnadňují plynové vzpěry, kapotu lze polohovat jednoduše pomocí speciálního popruhu) se nám naskytne pohled na vodou chlazený čtyřválcový motor Deutz se vstřikováním Common Rail. V této části se nachází rovněž hydraulický systém. Ten nabízí v základu čtveřici nezávisle řízených hydraulických okruhů, umožňujících práci s širokou paletou příslušenství – od klasických lžic a svahovek přes paletizační vidle, sortýrovací drapáky až po hydraulická kladiva a mulčovací frézy. Axiální pístové čerpadlo je vybaveno funkcí Load Sensing, takže hydraulický výkon je distribuován na základě aktuálního snímaného zatížení. V zadní části z druhé strany je kapota ukrývající palivovou nádrž s tankovacím čerpadlem a hadicí a nádrž na AdBlue. Přístup k těmto komponentům usnadňují praktické výsuvné schůdky a výsuvné madlo pro levou ruku.
Yanmar B110W lze jako jediné kolové rýpadlo výrobce vybavit tažným zařízením Rockinger pro zapojení brzděného přívěsu do 3,5 tuny. Součástí instalace jsou elektrické a hydraulické vývody; výhodou tažného zařízení je, že se dá v případě potřeby sklopit. S přípojným vlekem se v praxi ještě rozšiřuje množství práce, které lze s tímto strojem zvládnout.
Při pohledu do kabiny se nezapře preciznost ani smysl pro detail. Dvojice joysticků Rexroth s proporcionálním ovládáním padne velmi dobře do ruky. Chválíme také loketní opěrky s otevíratelným horním krytem, pod nímž se nachází úložná schránka například na klíče, mobilní telefon nebo mince. Další uzavíratelný box se nachází za vyhřívanou sedačkou řidiče. Nechybějí ani takové praktické drobnosti jako USB nabíječka. Rozměrné přední okno s pneumatickými vzpěrami lze snadno zasunout pod střechu kabiny, boční okno je vybaveno jednoduchým posuvným systémem se šesti polohovacími zarážkami.
Inovace a užitečné funkce
Z inovací pro letošní modelový rok u kolových rýpadel Yanmar nás nejvíce zaujalo nastavování hydraulických průtoků na displeji v kabině. Výrobce zmodernizoval celé grafické rozhraní v menu, strojník má k dispozici 18 základních předvoleb hydraulických tlaků a průtoků pro všechny možné typy příslušenství. Hydraulické tlaky a průtoky se nově nastavují v litrech, nikoli v procentech, což je pro obsluhu pohodlnější a přesnější. Předvolby se automaticky ukládají do paměti a stiskem tlačítka je lze kdykoli zobrazit. Z dalších nových prvků stojí za zmínku přepínač směru pojezdu, který je umístěn na joysticku. Zde se také nově nachází tlačítko pro uzamčení oscilace přední nápravy.
Zkušenosti firmy Repont
Společnost Repont, s. r. o., z Valašského Meziříčí patří mezi věrné zákazníky firmy ASbud. Podnik, který se zabývá zejména stavbou, bouráním a rekonstrukcemi mostů, má zkušenosti jak se stroji Schaeff, tak Yanmar. Posledním přírůstkem v jejich garáži je kolové rýpadlo Yanmar B110W. Na něj jsme se zajeli podívat kousek od Nového Jičína, kde bylo nasazeno na stavbu opěrné zdi v areálu zdejšího hřebčína. Za joysticky žlutého Yanmaru (byl vyroben ještě před uvedením nové červené barvy) jsme zastihli strojníka Radomíra Dobeše, který je též závodníkem Truck Trialu, kde pilotuje vozidla LIAZ a TATRA. Kolové rýpadlo zrovna převáží ke zdi opěrné traverzy zavěšené na lanu na rameni. Je vidět, jakou má stroj v rameni sílu, a dobře vynikne ještě jedna vlastnost a tou jsou kompaktní rozměry. Projet skrz průjezd ve stáji je pro zkušeného strojníka hračka. V orientaci mu navíc pomáhá zadní kamera. Radomír Dobeš si pochvaluje funkci Knickmatic a reverzní řízení. „Když dělám příkopy, svahování nebo někde podél stěny, nemusím se otáčet s celou otočí. Co je výhoda třeba oproti staršímu Terexu, je přepínání řízení. Když se otočím do protisměru, mám ovládání pořád stejné.”
Pomocí nasazeného vrtáku vyhloubí Radomír Dobeš podél zdi několik děr pro uložení traverz. Práce jde rychle, díky Knickmaticu není potřeba tak často popojíždět. Když jsou základy hotové, vystupuje strojník z rýpadla a ukazuje nám ještě pár drobností, které ho na Yanmaru potěšily. „Líbí se mi, jak je řešena kapotáž. Kryty se tady otevírají nahoru, nejsou tu žádné levné plastové úchytky, takže to vydrží. U starších strojů se kapoty otevíraly do boku, bylo to nepraktické,” hodnotí Radomír Dobeš a pokračuje: „Co je dobré, je palivové čerpadlo. Nemusíte nikde běhat s kanystry, je to čistá práce...” S Yanmarem ho práce baví, je to jeho „domovský” stroj, takže se na něm s nikým nestřídá. Práce je různorodá a podívá se i na zajímavá místa v rámci valašského regionu.
Firma Repont, s. r. o., byla založena v roce 2005. Za více než 10 let své existence se stala významným dodavatelem na trhu dopravních a inženýrských staveb. Realizuje především výstavbu a rekonstrukce mostních objektů, opravy a výstavbu komunikací, speciální silniční práce a zeměměřičské činnosti. Od roku 2017 má také svou vlastní provozovnu kovovýroby.
Ideální pomocník ve sběrném dvoře
Naše druhá zastávka při putování za kolovými Yanmary od firmy ASbud je město Červený Kostelec v Královéhradeckém kraji. Zde sídlí společnost P+P Pavel Plíštil – Druhotné suroviny. Rodinný podnik s tradicí od roku 1994 se zabývá likvidací a tříděním odpadů, jako je kov, plasty, železo a papír. Kolové rýpadlo Yanmar B110W sem bylo dodáno s univerzálním drapákem Dala-Gripen DGS35. Hlavním požadavkem při výběru nové posily do sběrného dvora byla podle Pavla Plíštila obratnost. Nový Yanmar bývá nejčastěji nasazován na třídění papíru v hale, kam se zajíždí úzkými vraty, a uvnitř je tak málo místa, že by se tam nedalo manipulovat s otočí.
Funkce otáčení ramene do boku je v tomto případě nezbytná a strojník Tomáš Sunek si ji nemůže vynachválit. Výhodou je podle něj rovněž zkrácená záď, protože rýpadlo v poměrně omezeném prostoru sběrného dvora nikde nepřečnívá. „Výborné je řízení obou náprav, takže se strojem se otočíte doslova na pětikoruně,” dodává Tomáš Sunek k hodnocení jízdních vlastností. Je možné, že v budoucnu by uplatnění kolového Yanmaru ještě rozšířili a pořídili k němu další přídavné zařízení, jako jsou třeba nůžky na železo. V tomto směru obsluha oceňuje možnost naprogramování hydrauliky: „Můžu si tady nastavit a uložit průtoky pro osmnáct typů zařízení, takže kdybychom na to v budoucnu nasadili třeba bourací kladivo, jednoduše to jedním kliknutím přepnu. Nastavené parametry navíc v paměti zůstávají i při odpojení baterie, což je také výhoda,” doplňuje Tomáš Sunek.
Závěr
Kolová rýpadla Yanmar jsou u strojníků oblíbená, protože je pohodlné s nimi pracovat, jsou dobře vybavená a zvládnou široké penzum práce. Společnost ASbud vyřídí pro své zákazníky veškeré formality spojené s prodejem, dodá požadované příslušenství a pomůže s optimální konfigurací, kterých je, jak již bylo zmíněno v úvodu, bezpočet. Podle způsobu využívání může zákazník volit také mezi několika zárukami (až 6 let!). „Kolová rýpadla Yanmar se dobře hodí jak pro stavební práce v městské zástavbě, tak pro klasickou výstavbu sítí, a dokonce i k těžbě nebo do komunálu. Jsou to osvědčené a silné stroje vyráběné v Evropě, které za rozumné peníze nabídnou široké možnosti využití,” říká na závěr jednatel společnosti ASbud Jan Kunčický.