Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Komatsu na veletrhu Bauma: Těžební hydraulické rýpadlo s elektrickým pohonem i nový super-produktivní dozer

Zveřejněno: 19. 10. 2022

Tradičně velkou plochu si na letošním veletrhu Bauma rezervoval japonský výrobce strojů Komatsu. Pro fanoušky této techniky je připravena venkovní expozice (pod číslem FM713/1) a také vnitřní plocha (v hale C6). Pojďme se podívat na největší taháky Komatsu na tomto tradičním svátku všech fanoušků stavební techniky.

Těžební hydraulické rýpadlo PC4000-11 Electric dostalo do vínku řadu vylepšených bezpečnostních prvků.

Největší ultra těžební hydraulické rýpadlo výrobce s označení PC4000-11 bylo magnetem už na minulém ročníku mnichovské akce v roce 2019. Tentokrát, o čtyři roky později, přiváží Komatsu ukázat model PC4000-11 Electric s plně elektrickým pohonem. Bude zajímavé sledovat výkonové odlišnosti naftové a elektrické verze. Nutno podotknout, že výrobce má s produkcí těchto ultra těžkých rýpadel na elektřinu bohaté zkušenosti: první sériově vyráběná elektrický těžební rýpadla se začala vyrábět na počátku 80. let minulého století v Německu. Zhruba 40 let poté je na celém světě v provozu 250 elektrických těžebních hydraulických rýpadel, které mají dle tiskových materiálů výrobce odpracováno přes 7 milionů motohodin.

Komatsu PC4000-11 dostalo do vínku řadu vylepšených bezpečnostních prvků, jako je 45° přístupové schodiště, dvoudílné zábradlí se zaklápěcím mechanismem a nový je také únikový otvor ve střeše stroje. Bezpečnost posádky i okolí pak při práci zvyšuje také pokročilý kamerový systém (KomVision) s možností 360° zobrazení. Posádka má ještě nadto možnost přepínat obrazy z jednotlivých kamer; podle toho, v jaké aplikaci zrovna stroj pracuje. Jedním z dalších slibovaných benefitů je vylepšené ovládání stroje, které má na starosti redundantní CAN Bus systém integrovaný spolu s ovládacím modulem Komatsu. Z další chytré elektroniky stojí za zmínku funkce Argus PLM (Payload Meter), což není nic jiného než měření užitečného zatížení v lopatě. Tato funkce je uživatelsky programovatelná, strojník si ji tak může přizpůsobit aktuálním požadavkům.

Obří stroje v pohybu

Tradičně největší zájem je mezi návštěvníky o dění na předváděcí demo ploše. Zde bude zlatým hřebem těžký kolový nakladač z nové série (8) s modelovým označením Komatsu WA800-8. Stroj s provozní hmotností 115 tun, standardní lopatou o objemu 11,5 m3 a výkonem 856 koní nabízí řadu technologických inovací jako je modulační spojka, variabilní kontrola trakce nebo funkce elektronického nastavování otáček motoru. Stroj, splňující emisní normu Stage V, má dvě turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, dva filtry pevných částic, HD systém s chlazením pro recirkulaci výfukových plynů, ventilační systém s uzavřenou klikovou skříní a nové řídicí moduly motoru. Aby se zabránilo přetěžování dumperů, je nakladač vybaven integrovanou váhou v lopatě. Systém pro měření užitečného zatížení (Payload Meter) zvyšuje produktivitu práce a pracuje s maximální odchylkou 1,5 %. Efektivitu při nakládacích cyklech pomáhá zvyšovat již zmíněná modulační spojka, pomocí které dovede obsluha velmi přesně dávkovat tah na kola a plynule si najíždět od rozvalu k dumperům. Nová CLSS hydraulika udržuje nižší teplotu hydraulického oleje a dodává požadovaný výkon pomocí pístových čerpadel s proměnlivým průtokem. Velká péče byla u nového nakladače věnována bezpečnosti a údržbě – všechny servisní body jsou dobře přístupné; v případě, že musí servisní technik vyšplhat někam do výšky, je stroj opatřen novými záchytnými oky pro lana. Jako zajímavost na závěr uvádíme, že v rámci standardní výbavy je stroj dodáván v paketu s 22 vysoce výkonnými LED světlomety.

Společnost na venkovní předváděcí ploše bude nakladači dělat pevný dumper Komatsu HD785-8. Mezi jeho největší přednosti patří maximální komfort při jízdě. Naddimenzované tlumicí materiály v motorovém prostoru, vysokokapacitní viskózní uložení kabiny, hydropneumatické odpružení náprav nebo nezávislé vzpěry na přední nápravě – to vše je zárukou pohodlné jízdy v každé situaci. Ruku v ruce s pohodlím jde také velmi nízká úroveň vnitřního hluku, která u tohoto modelu dosahuje pouhých 72 dBA. V kabině najde řidič nové sedadlo, speciálně vyvinuté pro pevné dumpery. Sedačka je elektronicky stavitelná podle výšky a váhy, samozřejmě nechybí funkce odvětrávání a vyhřívání.

Pevný dumper Komatsu HD785-8.
Pevný dumper Komatsu HD785-8.

Nový poloautomatický dozer

V kategorii pásových dozerů si nenechte ujít nový model Komatsu D71PXi-24. Je to zástupce nové řady hydrostaticky poháněných dozerů s emisní normou EU Stage V, která byla představena v roce 2021. Nový D71PXi-24 v sobě spojuje sílu modelu D65 s přesností, vyvážeností a ovladatelností modelu D61. Jedná se na svou třídu o špičkově vybavený, mimochodem v kategorii HST (tedy hydrostaticky poháněných) dosud největší Komatsu dozer. Má nezaměnitelný design, daný zejména výrazně zešikmenou přední kapotou, díky čemuž obsluha stroje získá bezkonkurenční výhled na radlici. Provozní hmotnost dozeru se pohybuje od 22 600 do 24 000 kg, kapacita radlice je něco málo přes 5 metrů krychlových a výkon motoru činí 179 kW. Dozery z řad Exi a Pxi jsou ve standardu vybaveny systémem Inteligentního řízení Komatsu (iMC = Intelligent Machine Control), které ještě znásobuje potenciál tohoto stroje. I méně zkušená obsluha může ve finále pracovat s maximální možnou přesností a rychlostí, v plně nebo poloautomatických režimech, což podstatně urychluje návratnost investice do tohoto špičkového stroje.

Pásový dozer D71PXi-24.
Pásový dozer D71PXi-24.

Zástupci z řad menší tonáže

Početné zastoupení budou mít také stroje s menší tonáží. Premiéru si odbyde nové midi-rýpadlo Komatsu PC88MR-11, které navazuje na úspěchy předchozího modelu desáté generace. Ještě lepší produktivitu by měl mezi jinými konstrukčními vylepšeními u tohoto modelu zajistit továrně montovaný power-tilt výrobce Lehnhoff. Kompaktní záď s nulovým přesahem spolu s nízkoemisním tichým motorem (Stage V) o dostatečném výkonu 50,7 kW předurčují toto rýpadlo pro nasazení ve městech a v hustě obydlených oblastech. Nové rýpadlo má ostře řezaný design, společný pro celou 11. generaci rýpadel a celou řadu vylepšení: nová je dozerová radlice nebo například umístění voliče rychlosti v kabině. Uživatelé jistě ocení fakt, že stroj nemá SCR, tedy močovinu, a pro dosažení nejnovějších emisních limitů si vystačí s filtrem pevných částic Komatsu (tzv. KDPF).

Midi-rýpadlo Komatsu PC88MR-11.
Midi-rýpadlo Komatsu PC88MR-11.

Novinka Komatsu do lomů

Mobilní čelisťový drtič Komatsu BR380JG-3 je prvním strojem s dieselovým pohonem v Evropě, vykazujícím čistou uhlíkovou neutralitu (CO2). Provozní hmotnost je mezi 33 500 a 35 310 kg, maximální drticí kapacita činí 240 tun za hodinu. Pohon obstarává motor Komatsu s výkonem 159 kW. Poloautomatický podávací systém s integrovaným detektorem přetížení drtiče a automaticky řízeným posuvem umožňuje konzistentní a efektivní výrobu. Vstupní otvor čelistí se zkosenými bočními deskami diponuje rozměry 1 065 mm × 550 m; čelisti mají automatické nastavování, což je uživatelsky přívětivé zejména pře drcení velkých objemů. Volitelně lze drtič osadit bočním vykládacím dopravníkem a magnetickým separátorem. Ovládání drtiče se odehrává pomocí vysoce kontrastního monitoru s dotykovým ovládáním; zajímavě řešená je grafika menu, obsahující nákresy stroje s příslušnými informacemi. Základní menu je dostupné ve 27 světových jazycích.

Mobilní čelisťový drtič Komatsu BR380JG-3.
Mobilní čelisťový drtič Komatsu BR380JG-3.

Revoluční výměnný systém pro demolice

V oblasti demoliční techniky se představí revoluční systém skládacího výložníku Komatsu K100, který bude předveden na vlajkové lodi Komatsu mezi demoličními pásovými rýpadly – PC490HRD-11. Sada obsahuje šest různě velkých násad, kterými lze stroj přizpůsobit aktuální aplikaci. V závislosti na použité násadě se provozní hmotnost rýpadla PC490HRD-11 pohybuje od 62 105 kg do 75 830 kg. Myšlenka je taková, že s jedním strojem by majitel zvládnul na stavbě jak bourací práce, tak třeba manipulaci se zbytkovým materiálem a úklid. Tím by odpadla potřeba mít u demolice ještě další menší stroj a provozovatel by významně ušetřil náklady. Pro maximální dosah stroje 32 metrů lze instalovat demoliční příslušenství o váze do 2 500 kg, pro standardní dosah 28 metrů platí u demoličního příslušenství nosnost 3 350 kg. Pro výkopové práce se lžící a urovnovávání a planýrování v úrovni země se pak nosnost výložníku zvedne až na 5 000 kg.

Další stroje Komatsu v kostce

Kolové midi-rýpadlo Komatsu PW98MR-11 s úzkou zádí má provozní hmotnost 10–10,76 tun, lžíci o objemu 0,282 m3 a výkon 68 kW. Díky menším rozměrům, vysoké obratnosti a síle se uplatní v celé řadě aplikací. Bonusem pro uživatele je i absence AdBlue.

Kompletně redesignované pásové rýpadlo Komatsu PC170LC-11 s dvoudílným výložníkem je jedna z horkých novinek výrobce. Zajímavostí je chytrý elektronický asistent pro příslušenství, v paměti jsou uložené tlaky a průtoky pro 15 typů příslušenství.

Na viděnou v hale C6 a na venkovní ploše se na vás těší též český „ Komatsu tým” z řad oficiálního dealera této značky v ČR, společnosti KUHN-BOHEMIA, a.s.

Autor: Jan Rybář
Foto: Komatsu
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek