Výrobci motorových vozidel jsou Evropskou unií nemilosrdně tlačeni k povinné výrobě stanoveného podílu elektromobilů v rámci celkové produkce, což se týká i těžkých nákladních vozidel. Co se zdálo ještě před několika málo lety utopií a „snovou představou” šéfů EU, je dnes tvrdou skutečností. Mercedes-Benz, jako jedna z předních značek, se na příští dekádu důkladně připravuje. Dokázala to odborným novinářům na sklonku měsíce dubna, kdy ve svém novém sídle v Praze-Stodůlkách předvedla nejnovější eActros pro „těžkou městskou logistiku”. Vozidlo přijelo z Lipska do Prahy po vlastní ose. I to bylo předmětem zkoušky, přestože je elektromobil určen především pro městskou rozvážku s akčním rádiem kolem 250 km za den. Posádka absolvovala trasu v úsporném režimu, s prázdným vozidlem a většinu cesty se zapojeným tempomatem nastaveným na rychlost 80 km/h.
Z Lipska do Prahy bez dobíjení
Nákladní elektromobil byl pro tento účel konfigurován jako dvounápravové vozidlo s aerodynamickou skříňovou nástavbou firmy SPIER. Vozidlo s přípustnou celkovou hmotností 19 tun sjelo z montážní linky na konci loňského roku.
Při odjezdu z Lipska byly akumulátory nabity na 100 % a po příjezdu do Stodůlek, tedy po ujetí 270 km, zbývalo v akumulátorech ještě 43 % z celkové kapacity cca 300 kWh. To odpovídá průměrné spotřebě přibližně 60 kWh/100 km.
Výrazný vliv na spotřebu elektrické energie bude mít pochopitelně hmotnost nákladu. Při jízdě se zatíženým vozidlem bude jízdní dosah kratší, ale i tak je uvedený výsledek celkové spotřeby optimistický. Kromě toho je nutné vzít v úvahu rekuperaci – každé brzdění nebo sjíždění klesání vrací energii do akumulátorů a prodlužuje zbývající jízdní dosah. Pro jízdu s nákladem to platí o to více.
První zkušenosti
Vozidlo bylo předáno zákazníkovi ve Wörthu po schválení dotace z německého federálního financování. Elektromobil je určen k přepravě paletizovaných zásilek v oblasti Lipska. Nutno poznamenat, že DB Schenker již získal rozsáhlé zkušenosti s dalšími nákladními elektromobily společnosti Daimler Truck AG, i s prototypem eActros, jedním z vozidel inovační flotily. Díky nízké hlučnosti jsou rozvážkové elektromobily vhodné i pro noční rozvozy zboží v hustě osídlených oblastech. Oproti nákladnímu vozu se spalovacím motorem nabízí elektromobil klidnější jízdu bez vibrací.
Variabilní sestava akumulátorů
U nejnovější verze, která je v provozu od letošního roku, mohou být zdroje energie vytvořeny třemi (eActros 300) nebo čtyřmi akumulátorovými bateriemi (eActros 400). Každá má instalovanou kapacitu 112 kWh, z čehož je využitelných přibližně 97 kWh. Typ eActros 400 má dojezd až 400 kilometrů.
Srdcem elektrického nákladního vozu je jeho pohonný řetězec nesený na standardním rámu. Tuhá „elektrická” hnací náprava je opatřena dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Dva kapalinou chlazené motory poskytují trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon 400 kW. V případě „našeho” vozidla šlo o verzi se třemi akumulátory. Zkušební jízda prokázala dostatečnou rezervu energie i s výbavou třemi sadami baterií.
Vozidlo lze nabíjet stejnosměrným proudem s příkonem až 180 kW. U konvenční stejnosměrné rychlonabíjecí stanice s nabíjecím proudem 400 A trvá nabití z 20 % kapacity na 80 % tří akumulátorových sad o něco déle než jednu hodinu.
Za volantem
První dojem, který si řidič odnese při usednutí za volant a po „nastartování” motoru, je nezvyklé ticho. Protože bezhlučnou jízdou se vozidlo vyznačuje i zvenku vůči svému okolí, je vybaveno generátory zvuků, které u přechodů pro chodce upozorní na přítomnost vozidla.
Dva integrované elektromotory mají vysokou účinnost a poskytují výkon s vysokým rozběhovým momentem. Pohonný řetězec zajišťuje nečekané zrychlení, působivý jízdní komfort a jízdní dynamiku, která umožňuje uvolněnou jízdu. „Hudebně založení milovníci klasiky” budou zřejmě postrádat zvuk spalovacího motoru, ale zejména při delším pobytu za volantem tichý interiér přijde vhod i staromilcům. Nízké těžiště navíc zlepší průjezd zatáčkou.
Závěrem
Mercedes-Benz tímto projektem, spolu s ostatními renomovanými výrobci těžkých nákladních vozidel, ukázal jednu z reálných cest k ekologické logistice (dne 2. května oznámilo zahájení prodeje těžké řady elektrických nákladních vozidel kupř. Volvo). Nutno ovšem mít na paměti, že pořízení vysoce výkonného těžkého elektromobilu se zatím pojí s vyššími náklady na jeho pořízení a se sníženou užitečnou hmotností. Další výdaje se mohou pojit s případnou výměnou lithiových baterií.