Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Trojice nových pásových rýpadel Hyundai v kategorii 13–15 tun přichází na trh

Zveřejněno: 23. 3. 2022

Výrobce Hyundai Construction Equipment představil tři nová pásová rýpadla s typovým označením HX130A LCR, HX140A L a HX145A LCR. Rýpadla dostala do vínku nízkoemisní motory Cummins nové generace splňující emisní normu Stage V, přepracovanou hydrauliku, pokročilé elektronické funkce a vylepšené systémy pro vzdálenou správu. Typ HX140A L je rýpadlo s klasickou zádí, ostatní dva modely přísluší do kategorie kompaktních rýpadel se zkrácenou zádí.

Nová pásová rýpadla Hyundai. Zleva HX130A LCR, HX140A L a HX145A LCR.

Každá ze tří představených novinek reprezentuje tak trochu jinou kategorii strojů a cílí na odlišné zákazníky. Nejmenší model HX130A LCR s kompaktním poloměrem otáčení je ideální volbou pro menší flotily nebo pro půjčovny stavebních strojů. Výkon rýpadlu dodává 55kW motor Cummins F3.8, u kterého pro dosažení emisního limitu Stage V není vyžadována úprava výfukových plynů, tudíž se obejde bez AdBlue.

Při použití maziva CK-4 E/G dále výrobce slibuje prodloužený servisní interval pro výměnu motorového oleje, který činí 1 000 mth, což je dvojnásobek v porovnání s předchozím modelem. Prodloužením intervalů se zvyšuje provozuschopnost stroje, čímž je zkrácena investiční návratnost. Motor Cummins je vybaven diagnostickým systémem ECD (Engine Connected Diagnostics), který umožňuje servisním technikům vzdáleně se připojit k řídicí jednotce motoru a diagnostikovat závadu. To ve finále zrychluje celý servisní proces, protože ke stroji tak servisní tým vyráží připraven a vybaven potřebnými díly.

HX140A L

Pro dodavatele staveb a živnostníky s většími požadavky na výkon bagru je určen typ HX140A L, u kterého je použit motor Cummins o výkonu 100 kW. Oproti svému předchůdci se rýpadlo může pochlubit o 3 % vyšším výkonem a o 13 % vyšším krouticím momentem. Podobně jako u výše zmíněného typu i zde byl prodloužen servisní interval pro výměnu motorového oleje a jako benefit při údržbě jsou všechny klíčové údržbové komponenty (filtry aj.) snadno dosažitelné ze země. Stroj může být vybaven též pokročilou tovární telematikou HI-MATE, která sbírá důležité provozní parametry a umožňuje tak správcům flotily na dálku sledovat a optimalizovat provoz techniky.

Technické parametry nových rýpadel Hyundai
Technické parametry nových rýpadel Hyundai

HX145A LCR

Posledním zástupcem je rýpadlo HX145A LCR, které se díky vysokému výkonu a kompaktním rozměrům hodí na stavby inženýrských sítí, na zemní práce v omezených prostorech, nebo jako pomocník při stavbě budov. Motor je stejný jako u stroje HX140A L a nabízí v průměru o 8 % vyšší výkon než u předchůdce. Navíc je také ekologičtější (produkuje o 60 % méně pevných částic) a úspornější. Úspora paliva, uváděná výrobcem, osciluje mezi 3 % (nakládka vozidel) až po 6 % (srovnávání terénu).

Další výhody nových rýpadel

U představených rýpadel byl přepracován systém inteligentního řízení hydrauliky (IPC), z důvodu minimalizace energetických ztrát při práci doznal změn též hlavní hydraulický ventil a hydraulické potrubí.

Nově byl přidán provozní režim „Lifting Mode”, kdy po jeho aktivaci dochází k jednorázovému navýšení výkonu a k optimalizaci otáček motoru tak, aby měl stroj dostatek síly na práci a nebylo to vykoupeno přílišnou spotřebou paliva. Volitelně je možné doobjednat systém pro automatické zpomalování otoče. K dipozici je rovněž dnes oblíbená funkce „priorita výložníku” (nastavuje se úroveň priority výložníku proti ramenu a otáčení). Všechna nastavení mohou být navíc pohodlně uložena a je možné je kdykoli stiskem tlačítka znovu obnovit.

Nejmenší model HX130A LCR s motorem Cummins F3.8 o výkonu 55 kW.
Nejmenší model HX130A LCR s motorem Cummins F3.8 o výkonu 55 kW.

Kabina a bezpečnost

Svařovaný rám kabiny řady Hyundai HX AR je zhotoven z oceli s vysokou pevností a splňuje certifikáty ROP a FOG. Kabina všech tří nových strojů nabízí o 13 % více místa než u předchozích modelů výrobce, vylepšení doznala madla na dveřích kabiny, které usnadňují nastupování a vystupování. Ovládání všech důležitých funkcí se odehrává na 8palcovém barevném displeji; přepínání obrazovek a menu se děje pomocí otočného ovladače, u kterého se výrobce inspiroval v sektoru auto motive. Volitelně je možné rýpadla vybavit potenciometry pro ovládání přídavných hydraulických okruhů (nachází se na hlavici joysticku), nebo pedálem pro ovládání pojezdu.

Kabina nových strojů nabízí v porovnání s předchůdci o 13 % více místa.
Kabina nových strojů nabízí v porovnání s předchůdci o 13 % více místa.

Hyundai vybavil své stroje rovněž celou řadou bezpečnostních prvků. Parkovací brzda otoče je ovládána elektronicky; při kopání a hloubení v jednom směru přijde vhod funkce Auto Safety Lock, jejíž aktivací se zamkne otoč, což eliminuje nechtěný pohyb a s ním spojené potenciální incidenty na stavbě. Za zmínku určitě stojí také volitelný kamerový systém AAVM (Advanced Around View Monitoring), kdy funkci zpětných zrcátek nahrazuje kamera; součástí je i pokročilá detekce překážek (IMOD = Intelligent Moving Object Detection).

Autor: Jan Rybář1)
Foto: Hyundai Construction Equipment

1) Přeloženo z materiálů výrobce.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek