Po úvodních vystoupeních předních představitelů českého zastoupení švédské značky a po prvním „ohmatání“ nové techniky, můžeme jen potvrdit názor, že Volvo Aero otevírá v oblasti bezpečnosti, aerodynamiky a jízdního komfortu novou kapitolu. Ostatně skutečnost, že prestižní titul Truck of the Year poprvé v oblasti těžkých nákladních vozidel získal pro rok 2024 typ s elektrickým pohonem, o mnohém napovídá. Nicméně potěšilo nás, že ani oblast klasických vznětových motorů a pohonného řetězce neunikla pozornosti švédských vývojářů.
Čtyři verze na výběr
O prezentaci nového modelu ve Volvo Group Truck Centru Klecany byl mezi publikem obrovský zájem, což svědčí o oblibě severské značky na českém trhu. Atmosféru prezentace nejlépe přiblíží přiložené snímky pořízené za slunného májového podvečera.
Modely Volvo Aero, uváděné na trh již v letošním a příštím roce, budou k dispozici ve čtyřech verzích FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero LNG a FH16 Aero. Podle zájmu odběratelů zůstává v nabídce nadále typ FH se standardní kabinou.
Zájemci se mohli v rámci prezentace důkladně seznámit prakticky se všemi verzemi, které severská společnost nabízí. Modely s elektrickým i spalovacím motorem jsou na výběr s nízkou spací kabinou, spací kabinou, kabinou Globetrotter, Globetrotter XL a Globetrotter XXL (nejen delší, ale i širší).
Alespoň heslovitě, pokud nám vymezený prostor v magazínu Stavební technika dovolí, o některých modernizačních prvcích přispívajících nejen k vyšší účinnosti vozidla, ale i ke komfortu a tím i k vyšší bezpečnosti řidiče.
Vnější úpravy, podvozek, interiér
Prodloužení „budky“ o 239 mm přispělo ke zlepšení aerodynamiky, a tím i ke snížení spotřeby paliva. Dalšími drobnými karosářskými a podvozkovými úpravami přispívá Volvo Aero ke zlepšení jízdní stability při bočním větru ale i k delšímu dojezdu setrvačností. Aero je vybaveno novými brzdami s novými kotouči patentovanými společností Volvo Trucks.
Díky zmíněnému prodloužení a dalším úpravám je spotřeba paliva a energie nižší o 5 %. Kamerový systém nejen nahrazuje vnější zpětná zrcátka, ale rozšiřuje zorné pole řidiče a v konečném důsledku spolu s novými, zcela nově zavedenými prvky (Varování před otevřením dveří, Podpora předcházením bočním kolizím, Updatovaný prediktivní tempomat I-See a přepracovaný interiér s ještě větším důrazem na ergonomii včetně nového informačního systému) vytvářejí pro řidiče bezpečné příjemné prostředí pro jízdu i odpočinek. Zdokonalená soustava nouzové brzdy, systém Pilot Assist, referenční čáry v Kamerovém monitorovacím systému upozorňují řidiče na silniční úseky, které je třeba projíždět se zvýšenou opatrností a další „drobnosti“ jsou rovněž příspěvkem pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Více o atmosféře a o vozidlech představených v rámci pražské prezentace ukážou přiložené snímky.