MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

TEREX Titan byl čtvrt století největším damprem na světě

Zveřejněno: 12. 6. 2024

Terex 33-19 „Titan“ byl prototyp třínápravového terénního dampru nejtěžší třídy. Stroj s diesel-elektrickým pohonem byl smontován v roce 1973 v Kanadě divizí Terex, spadající pod společnost General Motors. Po prvotních záměrech byl nakonec zkonstruován pouze jediný prototyp, který po dobu 25 let byl největším damprem na světě. Stroj si odsloužil třináct let a poté byl zrestaurován. Dnes je jako turistická atrakce vystaven v kanadském městečku Sparwood.

V původním zelenkavém laku je Titan dnes k prohlédnutí ve městečku Sparwood. Foto: Tony Hisgett, Wikimedia, CC BY 2.0 Deed

Společnost General Motors (GM) vyvinula Titan na základě rostoucí poptávky od provozovatelů povrchových dolů po výkonnějších nákladních vozidlech. GM se domníval, že obecný pokles kvality nerostné rudy v kombinaci s uvažovanými záměry těžit ve větší míře dehtové břidlice a dehtové písky povede ke celosvětovému zvýšení přepravních objemů, realizovaných pevnými dampry. Model 33-19 byl součástí řady pevných damprů (označení 33), kam kromě něj patřilo ještě šest dalších modelů.

Na rozdíl od nich se ale „devatenáctka“, která si svou oficiální premiéru odbyla na Americkém hornickém kongresu v Las Vegas v roce 1974, nikdy nedočkala sériové produkce. Pokud ano, činila by její tehdejší cena 1,5 milionů USD (přepočteno na dnešek asi 8,5 mil. USD). Konec 70. let ovšem navzdory prognózám takto velkým damprům nepřál; produkce povrchových dolů se snižovala a provozovatelé ve snaze šetřit provozní náklady vsadili na hmotnostně menší stroje. Titan proto jako jediný vyrobený kus zamířil do místního dolu na železnou rudu, kde s častými odstávkami kvůli poruchám odsloužil čtyři roky. Na začátku 80. let se pak přemístil do jiného dolu (tady dostal nové modro žluté lakování), kde sloužil až do roku 1991. Jeho udávaná provozuschopnost v této etapě byla 70 %, což je slušné číslo i vzhledem k tomu, že byl pravidelně vytěžován náklady přes 300 tun.

Terex Titan byl svého času největším damprem na světě. Foto: Paul Joseph, Wikimedia, CC BY 2.0 Deed
Terex Titan byl svého času největším damprem na světě. Foto: Paul Joseph, Wikimedia, CC BY 2.0 Deed

Titan v číslech

Titan měl užitečnou nosnost 320 t a čistou hmotnost vozidla 231,10 t. Plně naložený dokázal vyvinout maximální rychlost cca 48 km/h. V době svého vzniku a ještě čtvrt století poté byl Titan největším nákladním automobilem s nejvyšší nosností, jaký byl kdy vyroben. Z trůnu jej sesadil až v roce 1998 Caterpillar 797 s nosností 330 tun.

K pohonu dampru byl použit přeplňovaný šestnáctiválec s mezichladičem o objemu 169,1 litru, který původně sloužil jako lokomotivní motor. Síla z motoru se nepřenášela na přímo, ale byla posílána do generátoru, který vyráběl elektrickou energii pro každý ze čtyř elektromotorů na zadních kolech. Elektromotory měly z hlediska provozu zcela jistě své výhody, nicméně konstrukční složitost celého mechanismu vedla k častým poruchám a to zejména v začátcích provozu. Jako zajímavost uveďme ještě několik překvapujících čísel: palivová nádrž na 7 000 litrů vystačila zhruba na 560 ujetých km, objem olejové nádrže činil přes 1 500 litrů a zhruba 1 200 litrů bylo alokováno pro chladicí kapalinu. Zajímavostí byl velký úhel otáčení přední nápravy (71°) a mechanismus pro natáčení zadních náprav, který měly výkyv od středu 10°.

Pohon dampru zajišťuje čtveřice elektromotorů na zadních kolech. Zdroj: DonHarrison01, Youtube
Pohon dampru zajišťuje čtveřice elektromotorů na zadních kolech. Zdroj: DonHarrison01, Youtube

Další osud tohoto Titana už jsme naznačili. V původním zelenkavém laku je dnes k prohlédnutí ve městečku Sparwood. Kromě toho si střihnul ale také jednu filmovou roli, a to v bizarní brakové sci-fi sérii Power Rangers Megaforce (Strážci vesmíru) z roku 2012.

Autor: Jan Rybář
Foto: viz popisky
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek