Dá se směle říci, že značka LiuGong, kterou v České republice prodává společnost AB Machinery, patří na tuzemském trhu už ke stálicím. Ať se bavíme o kategorii minirýpadel nebo středních a středně těžkých pásových rýpadel, všude tam má LiuGong své místo. Ostatně v jednom z minulých článků jsme navštívili brněnskou firmu MORKUS Morava, která pořídila hned šestici rýpadel. Bagr, o kterém ale bude dneska řeč, se z prodaného portfolia vymyká. Jedná se totiž o 50tunový mastodont, kterých se na tuzemském trhu ročně zase tolik neprodá. LiuGong 952E DM, na tonáž dosud největší stroj této značky u nás, má osvědčenou konstrukci postavenou na robustním podvozkovém rámu ve tvaru X a uvnitř pak komponenty od osvědčených dodavatelů. Sílu mu dodává šestiválcový motor Cummins X12 s čistým výkonem 298 kW.
Rýpadlo s udávanou maximální hloubkou výkopu 7,4 metrů se může pochlubit více než slušnými vylamovacími silami (celková činí 386 kN, vylamovací síla na lžíci je 310 kN). Hydraulický systém nabídne celkový maximální průtok 760 l/min, což je více než dost na to, aby se stroj dokázal čile ohánět se skalní lžicí, kterou společnost AB Machinery nechala na přání zákazníka vyrobit u českého dodavatele TRIGA-MF. Zatímco standardně dodávaná tovární lžice disponuje objemem 2,2 m³, ta od Trigy má ještě o 0,7 m³ více. Při její výrobě byla použita speciální otěruvzdorná ocel Hardox (450/500), a to zejména na zesílené části, podléhající největšímu opotřebení. Úctyhodná je i její celková hmotnost, která činí 3,5 tuny. Pojďme ale zpátky k rýpadlu.
Konstrukční zajímavosti rýpadla LiuGong
LiuGong 952E DM vzešel z evropské konstruktérské školy, konkrétně z Velké Británie. Mít vývojové a konstruktérské týmy v Evropě je proklamovanou strategií výrobce, a to proto, aby byly stroje lépe přizpůsobené zvyklostem evropského zákazníka. Podobně vznikala i nejnovější řada pásových rýpadel F, která se už v rámci některých váhových kategorií rovněž v České republice prodává. LiuGong 952E DM má podvozek z vysokopevnostní tažené oceli, která je odolná vůči namáhání, například při práci s abrazivním kamenivem v rozvalu. Potřebnou stabilitu na nerovném podloží dodávají stroji masivní pásy, uložené na dlouhém nosníku. Pojezdové motory pásů jsou dobře zakrytované, aby nedošlo k jejich nechtěnému poškození.
Horní nástavba rýpadla je postavena na zesíleném H nosníku, který má tu konstrukční výhodu, že umožňuje uložení výložníku přesně do středu stroje. Toto středové uložení lépe rozkládá hmotnost a rameno stroje může být vystaveno vyšší zátěži. Speciální zpevňovací „kúrou” prošlo rameno i výložník stroje, který je na namáhaných místech zpevněný výkovky a vysokopevnostními odlitky. Výrobce se rovněž chlubí použitím nadimenzovaných robustních čepů, jež jsou vyrobeny, aby obstály i při dlouhodobém používání v náročných podmínkách.
Výrobce myslel i na pohodlí obsluhy. Dobře prosklená kabina disponuje skvělým výhledem všemi směry (vyzkoušeli jsme), který ještě podporuje zpětná kamera. V kabině s ochrannými ROPS / FOPS prvky strojníkovi nic nechybí a z hlediska dílenského zpracování patří rozhodně k silnějšímu průměru. Drobnou výtkou, o které se zmínil náš testovací strojník, byly dlouhé pojezdové dráhy joysticků, což je ale spíše otázkou zvyku. Pro optimalizace práce má strojník v řídicí jednotce k dispozici šest přednastavených pracovních módů, které upravují odezvu hydraulického systému. Je tu speciální režim například pro práci s kladivem, pro jemné planýrování, klasický režim ECONOMY, nebo naopak režim POWER, využitelný například při vylamování horniny nebo při demolicích.
Za zmínku stojí úsilí výrobce dosahovat nízké spotřeby paliva. Pro tento účel je rýpadlo vybavené systémem inteligentního řízení spotřeby, který optimalizuje chod motoru a hydrauliky tak, aby bylo dosaženo maximální úspory paliva. Udržet spotřebu nafty v rozumných mezích by s tímto LiuGongem neměla mít ani méně zkušená obsluha. Ekonomickému provozu napomáhají také automaticky řízené větráky, které se samočinně spínají na základě teploty kapaliny, hydraulického oleje a mezichladiče. LiuGong 952E DM se jeví jako slušně udělaný stroj, mající všechny předpoklady k tomu, aby vydržel dlouhé roky i v těch nenáročnějších provozech. Výhodou pro jeho provozovatele je také dobrá dostupnost náhradních a spotřebních dílů, jejich nižší cena a spolehlivě fungující servis dealera.
Seznámení s Rokbak 30A
Z trochu jiného soudku je kloubový třínápravový damper Rokbak RA30, který v Čechách prodává a servisuje společnost AUSTRO Baumaschinen. Jak nám prozradil prodejce této společnosti při testovací jízdě, Rokbak, patřící do skupiny Volvo, má klasickou koncepci s pohonem všech šesti kol, s mezinápravovou uzávěrkou a uzávěrkami diferenciálů, což vozidlu propůjčuje mimořádnou obratnost a trakční sílu i v opravdu těžkém terénu.
Stroj je poháněn spolehlivým pětiválcem Scania DC9, produkujícím maximální výkon 276 kW. Maximální užitečné zatížení činí 28 tun a navýšená kapacita nákladu 17,5 m3. Komfort pro řidiče zajišťuje nezávislé zavěšení přední nápravy, které řidiče bezpečně přepraví přes výmoly a různá převýšení; zadní nápravy pak mají výkyvný mechanismus tlumení. Co se týče pohodlí obsluhy, Rokbak přenáší sílu motoru na kola pomocí 8stupňové automatické převodovky. Přeřazení je plynulé, s rychlou odezvou na plynový pedál. V přetlakové kabině odolné proti prachu jsme se hned cítili jako doma. Ovládací prvky jsou přesně tam, kde byste je očekávali, volant s příjemně padnoucím věncem klade při zatáčení optimální odpor, který vás udrží v pohotovosti, ale zároveň vám nestrhá svaly na rukou. Co se týče sedačky, ani té nemůžeme nic vytknout. Dlouhý příjemně tuhý opěrák a stavitelné loketní područky způsobí, že se chvílemi budete cítit jako v křesle obývacího pokoje a dění za okny vám bude připadat jako dobře graficky zpracovaný počítačový simulátor.
Síla a dlouhá životnost
Damper, jehož výroba probíhá ve Skotsku, slušně táhne za plynem. Motor s turbem s proměnlivou geometrií lopatek má výbornou odezvu a pohodlné je i zpomalování pomocí motorové brzdy. Když na to potřebujete opravdu šlápnout, přijdou vhod plně uzavřené vícekotoučové brzdy na všech kolech. Konstrukce stroje je maximálně jednoduchá (ale pozor, nikoliv ve smyslu ošizená) – vše na Rokbaku je podřízeno co největší účelnosti. Potěší dobře přístupná servisní místa, elektricky zdvíhaná kapota, stejně jako bezkonkurenční záruka na díly (na vybrané díly je záruka 2 roky nebo 6 000 motohodin) nebo prodloužené servisní intervaly (například interval výměny převodového oleje činí 4 000 motohodin, u většího modelu Rokbak RA40 dokonce 6 000 motohodin). Motor zvládne spalovat i chudé směsi a podle toho, co jsme měli možnost slyšet od uživatelů, je velmi nenáročný a spolehlivý.
Rokbak RA30 je spolehlivý a jednoduchý stroj s nezáludným ovládáním, který je jistě zajímavou alternativou vůči zavedenějším značkám na trhu. Už i proto, že jeho cenovka může být i o 60 000 EUR nižší než je tomu u některých konkurenčních výrobků.
— kontakty —
AUSTRO Baumaschinen, s.r.o.
Veveří 269, 664 81 Ostrovačice
E: kopecky@austrobaumaschinen.cz T: +420 602 121 514 WWW: https://www.austrobaumaschinen.cz/
— kontakty —
AB Machinery s.r.o.
Za Zastávkou 373, 111 01 Dolní Měcholupy
E: obchod@abmachinery.cz T: +420 604 731 488 WWW: https://www.abrent.cz/