Je teplé červencové dopoledne a s produktovým manažerem společnosti AB rent CZ, Ing. Davidem Hlouškem, se scházíme v Brně-Heršpicích, odkud společně pokračujeme na zdejší stavbu na nábřeží řeky Svratky. Pod rameny rýpadel tu vzniká rozšíření stávající sítě cyklostezek a spolu s tím také probíhá výstavba protipovodňových opatření.
Nábřeží by se mělo stát jednou z výkladních skříní jihomoravské metropole – ostatně cyklostezky byly na tomto místě již dříve a patřily mezi nejfrekventovanější v Brně. Podle dostupných zdrojů tudy mělo v sezóně projíždět více než 2 000 cyklistů denně. Nicméně, my jsme tu ze zcela jiného důvodu...
Návštěva v Brně-Heršpicích
Pasové rýpadlo LiuGong 922E se svahovací lopatou spatříme hned, jakmile přejdeme most a na rohu rušné křižovatky scházíme dolů k vodě na staveniště. Tento bagr, jak se dozvídám od svého průvodce, byl vůbec prvním LiuGongem, kterého majitel společnosti MORKUS Morava pořídil. „Potřebovali něco na klasické zemní práce, tak pořídili dvacet dvojku. Pak dostali velkou demoliční zakázku, kam potřebovali větší stroj, takže tam šel typ 936E, spolu s kterým jsme dodávali drticí kleště a kladivo,” popisuje začátky spolupráce David Hloušek. Postupem času následovaly dodávky dalších, tentokrát menších rýpadel z řady E (rýpadla 909 ECR, 903.5E), které se hodí na podpůrné a dokončovací práce (první jejich nasazení bylo při demolici na Brněnské přehradě). Posledními přírůstky do flotily byly dva zástupci novější řady F (konkrétně 926F). I k nim se ještě v reportáži dostaneme.
Nejstarší bagr ve flotile (922E) nezapře, že je používaný i na opravdu tvrdou práci. Občasný šrám na kastli není na škodu, ostatně stavební stroje se nekupují proto, aby se blýskaly někde na dvoře. Velmi záhy k nám přichází také jeho strojník Marian Sivák. Na rýpadle pracuje zhruba dva měsíce, ale jak říká, není to jeho „domovský” stroj, protože ve firmě je zvykem, že strojníci mezi jednotlivými bagry rotují dle potřeby. Rýpadlo má najeto zhruba 1 800 motohodin a tady v Heršpicích jej používali jednak na klasické svahování, tak na výkopy záhran a na čištění prostoru od kamenů pomocí kleští. „Bagr je to silný. Při rovnání jsme tu měli velké spády, ale když bylo potřeba, vždycky jsem se ramenem v pohodě přitáhl a hydraulika si poradila, i když jsem dělal několik pohybů najednou,” vypráví svou zkušenost Marian Sivák. „Před tím jsem dělal půl roku na devítituně tady na přehradě a to bylo také bez problému. Zkušenost mám i s novějším efkem, kde mi přijde, že hydraulika je ještě o něco rychlejší,” pokračuje v hodnocení ostřílený strojník. U nového „Fka” je skutečně ovládání řešeno už elektrohydraulicky, proto je ovládání subjektivně responsivnější. Drobné výtky směřují k výkonu klimatizace, k občasnému zamrzání kamer v zimě (bylo řešeno tovární „svolávačkou”) a také ke konfiguraci tohoto konkrétního modelu. „Když se dělá plocha, nebo potřebuji nabrat kleštěmi kameny, hodila by se mi vepředu radlička,” dodává Marian. Jinak ale obecně patří „éčková” řada ke spolehlivým strojům na stavbě, což nám potvrzuje stavbyvedoucí společnosti MORKUS Morava.
Demolice squatu na Žlutém kopci
Rýpadlo 922E na zdejším nábřeží se pomalu chystá do práce, a proto nezdržujeme a míříme na další brněnskou štaci, konkrétně na Žlutý kopec. Tady by na nás měla čekat hned tři rýpadla LiuGong. V areálu zdejší nemocnice (nachází se tu evropsky vyhlášené onkologické centrum) probíhá pod taktovkou strojů z MORKUS Morava demolice jedné staré budovy. Údajně šlo o velké squaterské centrum, jehož ruiny podle strojníků skrývaly nejeden „poklad”.
Každopádně se jednalo o poměrně náročnou zakázku, ve které sehrála rýpadla LiuGong důležitou roli. Po příjezdu je jasné, že tentokrát žádnou demoliční akci naživo neuvidíme. Z budovy totiž zbývají už jen poslední zbytky sutin, které čekají na odvoz. Zato se dozvídáme další informace o strojích. Dobré zkušenosti z řadou E se potvrzují i tady. Rýpadla byla nasazena na několika demoličních projektech: například při bourání kasáren si musela poradit s železobetonovou konstrukcí; zajímavou zakázkou byly i bourací práce na místní přehradě. Každopádně tady na Žlutém kopci probíhá už závěrečné dočišťování po demolici, která trvala zhruba dva měsíce.
Inovace v řadě F
Mezi nasazenými rýpadly se pochopitelně zajímáme i o nejnovější 926F. Strojník ji má krátce, takže se ještě úplně neseznámil se všemi dostupnými funkcemi. Výrobce LiuGong do této řady totiž po vzoru „prémiových” značek vložil spoustu technických vymožeností. Jak nám potvrzuje David Hloušek, jednou z nich je třeba možnost uložit si do paměti nastavení hydrauliky: „Strojník si může vytvořit svůj profil a v něm si nastavit, jakou chce odezvu a rychlost. Takže když se na bagru střídají obsluhy, každá si může stroj odladit podle sebe,” dodává. Celkem lze takto uložit až deset profilů. Výbavové prvky jako kamery s funkcí 360° pohledu už prý podle něj dnes nikoho neohromí, ale třeba takové uspořádání ventilátorů v motorovém prostoru je něco, co má údajně jen LiuGong. Je tu šestice elektricky řízených reverzních ventilátorů, které jsou uspořádány ve třech sekcích pod sebou. Ventilátory jsou ovládané automaticky pomocí senzorů (jsou umístěny jak v motoru, tak třeba ve spodní olejové vaně); vše hlídá elektronika, která reguluje jak intenzitu otáček jednotlivých větráků, tak zapínání celých jednotlivých sekcí. Výsledkem je nižší spotřeba paliva a také výrazně snížená hlučnost při práci.
U těchto nových rýpadel bychom mohli o jednotlivých inovacích mluvit dlouho, pojďme se ale podívat na ty nejdůležitější. Začněme odspodu. Zpevněný podvozek ve tvaru „X” zajistí vyšší odolnost vůči zátěži a prohýbání; úpravou (zesílením) prošly dále nosníky podvozku, rameno a výložník. Hlavní čep ramene je kovaný, což rovněž pomáhá k redukci namáhání. Jak už bylo řečeno, nové je také elektro-hydraulické ovládání (Kawasaki). Hlavní hydraulické čerpadlo dostalo do vínku větší objem (o 12 % než v řadě E), je elektronicky řízené a spřažené se systémem elektronického vstřikování motoru, což se pozitivně projevuje ve výkonu a hospodárnosti. Strojník může přepínat mezi třemi přednastavenými pracovními režimy (Standard, Power, Economic). Pro usnadnění práce a úsporu paliva vybavil výrobce nové rýpadlo dalšími prvky jako je například plovoucí výložník (při pohybu směrem dolů je tlačen pouze vlastní vahou, bez použití hydraulického systému). V rámci dalšího faceliftu řady F se počítá s integrovanou 2D nivelací a přípravou pro 3D nivelační systém.
Závěrečné zhodnocení
Rýpadla LiuGong procházejí u společnosti MORKUS Morava pořádnou zátěžovou zkouškou. Budeme zvědavi, jak dopadne jejich hodnocení v nějakém dlouhodobějším horizontu, ovšem z ohlasů, které jsme v Brně získali, to s nimi nevypadá vůbec špatně. „Pokud bych měl LiuGong hodnotit na stupnici 1 až 10, dávám 8,” zhodnotil lapidárně Marian Sivák.
Společnost AB rent CZ navíc disponuje fungujícím servisem (jeho kvalitu ostatně strojníci také zmiňovali). Stroje jsou zákazníkům dodávány včetně požadovaného příslušenství, problémem není ani financování, které je možné ušít přesně na míru. O produktovém portfoliu a službách se informujte na kontaktech níže nebo navštivte stránku www.lgstroje.cz.